0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Själv har jag en helatomatisk kaffemaskin (dock får man fylla på vatten).Med italienare i släkten så jobbar maskinen livet ur sig på dagarna.Hej Jocke!Vad menar du med en helautomatisk maskin? Mal den bönorna också? Hur gör den för att pressa kaffet i "handtaget"?
Den maler bönorna pressar kaffet som sen hamnar som en puck i en låda man tömmer emellanåt.Det finns en uppsjö av modeller och märken, vanligast är nog Saeco, Jura, även bosch och miele har olika modeller.Börjar väl på 4-5000kr. sen uppåt.
Jag har en expressokokare, 2-delad sak som man värmer på spisen. Det är enda sättet att försäkra sig om att vattnet kokar när kaffet extraheras.
Jag köpte nyligen en helautomatisk Saeco Incanto Rondo SBS, och är helnöjd - bara att trycka på knappen så får man perfekt espresso varje gång, finns självklart också då ångare/vatten till teHade tidigare en manuell som i och för sig var kul att använda, men mer kladd och man måste hålla grymt nogrann koll på tid som vatten rinner igenom kaffet osv...Direkt länk här:http://products.saeco.com/prodotto.asp?id_lingua=ENG&id_paese=1&id_linea=1&id_articolo=740821308
-färsk rost (rosta själv! www.gokaffe.com )
Citat från: drjukebox skrivet 20 oktober 2005, 02:35:08-färsk rost (rosta själv! www.gokaffe.com )Det skall vara www.gokaffe.se.Intressant sida med intressanta länkar.Tack för tipset.