Ny får jag säkert på
pumpen från andra... men alla förslag bör väl utredas
Placera innerdelen ovanför dörren till huvudentren. Jo jag vet att det bara är drygt 20 cm, och min innerdel bygger exakt 28 cm. Men har du räknat med fodret på dörren och taklisten eller... Dessa kan naturligtvist såga bort
Jo visst blir det väldigt "tight" mot taket. Men... På min innerdel kan man demontera frontlucka så att den tar in luft även framifrån. Helt fel i vanliga fall... Men du bygger naturligtvist en låda kring innerdelen (bara insugsdelen naturligtvist) och leder luften i en kanal som slutar vid eller kanske t.o.m bakom placeringsalternativ 3.
Tanken är att du på så sätt ska kunna få en cirkulation genom köket p.g.a. undertryck i vardagsrummet och övertryck i hallen. Riktar du sedan luftströmmen rakt fram mot sovrum och badrum så vore det väl själva xxxx om du inte ska få in lite värme där också.
Fläkten kommer troligen få jobba lite hårdare, men du kanske inte kan/behöver köra den på full hastigthet. Troligen gäller inga garatier och du får nog svårt att få en akrediterad installatör att utföra installationen (kanske med ett litet leende på läpparna) men du har för en billig penning fått ett kanalsystem till din värmepump vilket annars kostar betydligt mer. Och snyggt blir det också

.
Även fast detta kanske låter helgalet så tror jag att det är det bästa alternativet. Det gäller bara att våga studs
Tillägg: Naturligtvist borde du kunna montera på samma sätt fast ovanför bakdörren. Du behöver då dra kanalen genom väggen till köket och sedan till vardagsrummet (kanske ovanför köksskåpen), men snickrat verkar du gjort tidigare... Och fronten på pumpen samt kanalen kan du ju montera då montören gått hem så han behöver väl inget veta. Han kommer visserligen att skratta hela vägen hem i tron att du kommer att få bastu i hall och sovrum