0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
- Listat ut att energibehovet är ca 35-4000 kWh
Jag skulle inte satsa på ngn luft-vatten till 1 så stort hus i alla fall.Skulle tippa på att toppeffekten ligger kring 11kw så en 10kw,11kw eller X15 skulle täcka hela ditt energibehov via kompressorn.I vilket fall som helst verkar du behöva en separat vvb på 200 liter eller mer.Som Ivt-försäljare skulle jag rekomendera X15 med 200 liters vv-beredare, inte så stor prisskillnad på de modellerna enl.mig. Man vill ju kunden ska få det bästa.Till den behöver du nog ha 1 borrhål på 200-220meter, men så har du ju slang 190meter så byter man glykolen till etanol där kan man komplettera med borrhål ca 150 meter enl.migLycka till...
Är det 40000kwh inkl. den värmepump du har installerad idag eller är det utan den?? detta vore intressant faktiskt.
Kan och kan, det är värsta tjälbrytningarna i tomten iom att de 190 m slinga som använts varit för lite och jag gissar att den kanske rentav ligger med luft runt, snarare än jord idag så det enkla svaret är "Nej, endast i nödfall, skulle kännas bättre om den lämnades åt sitt öde" ;-)
...Därför är installationskostnaden väldigt avgörande för vad som ger bäst ekonomi på lång sikt......
Citat från: TCL skrivet 01 november 2008, 14:50:09Kan och kan, det är värsta tjälbrytningarna i tomten iom att de 190 m slinga som använts varit för lite och jag gissar att den kanske rentav ligger med luft runt, snarare än jord idag så det enkla svaret är "Nej, endast i nödfall, skulle kännas bättre om den lämnades åt sitt öde" ;-)Problemet med tjälbrytningarna har säkert berott på för högt effektuttag per meter. Förr så dimensionerade man med högre effektuttag per meter borrhål eller slinga. Används den befintliga slingan tillsammans med ett borrhål och allt dimensioneras enligt nutida normer skall det inte behöva blir mer problem med tjälen. Om man överväger X15 för att man inte vill behöva använda eltillskott kan alla luft/vatten-offerter läggas åt sidan. De kräver ordentligt med tillsatsel när det är kallt ute. L/V tycker jag inte är ett alternativ med 40 MWh/år trots att det är Blekinge.
Jag är inte riktigt med på borrdjupen du har fått. 190m tycker jag är min för en 10-11 kW pump men X15 som har angiven toppeffekt på 17 kW (på ett ställe anger dom 22kW) borde ju ha bet, mer borra...
Det som känns konstigt är att deras "tumregler" för ett hus av min storlek skiljer sig så mycket. Verkar vara mycket tyckande, och lite fakta. Får väl ändå säga att Nibe och IVT är av hyggligt samma åsikt gällande mina behov och sina förslag av lösningar där båda föreslår liknande varianter; dels en 10-11 kW-anläggning med ev el-toppning, och dels de variabla X15 /4-17kW och 1150/4-16kW om man vill slippa toppel. Och båda säger att det naturligtvis blir dyrare, men kompenserar för eventuell "felberäkning" i effektbehovet...Ja herregud ;-)