Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska jag installera?!  (läst 4814 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TCL

  • Älskar att ha nÃ¥got tekniskt att titta pÃ¥...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad ska jag installera?!
« Svar #15 skrivet: 02 november 2008, 18:30:18 »

Det som känns konstigt är att deras "tumregler" för ett hus av min storlek skiljer sig så mycket. Verkar vara mycket tyckande, och lite fakta. Får väl ändå säga att Nibe och IVT är av hyggligt samma åsikt gällande mina behov och sina förslag av lösningar där båda föreslår liknande varianter; dels en 10-11 kW-anläggning med ev el-toppning, och dels de variabla X15 /4-17kW och 1150/4-16kW om man vill slippa toppel. Och båda säger att det naturligtvis blir dyrare, men kompenserar för eventuell "felberäkning" i effektbehovet...

Ja herregud ;-) 

Hade leverantörerna fått en garanterat exakt uppgift om normalårskorrigerad värmeförbrukning hade offerterna varit väldigt lika vad gäller förslag på pumpeffekt. Det är på den punkten där det finns lite hårda fakta och det är lätt att hamna fel även om man tror man har full kunskap om värmebehovet.

Det är fullt normalt att våndas inför en så här stor investering där man inte säkert vet om man hamnar rätt vad nu rätt kan vara när framtida elpriser är okända. I slutändan handlar det lite om ens personlighet och budget. Mår man illa av att se tillsatstimmarna räkna fram på displayen och är osäker på hur mycket värme huset drar köper man en X15 och försöker glömma beloppet på fakturan. Fungerar nuvarande pumpen som doppvärmare blir besparingen så stor att man får låta bli att gräma sig över de sista hundralapparna per år som man skulle ha vunnit med den perfekta lösningen.



Och vad för hård fakta menar du saknas då? Ge gärna exempel, för i så fall kan ju ge dem denna data så borde man ju i så fall komma ifrån "äpplen och päron"-diskussionen ;-).

Jag förstår hur du tänker men håller ändå inte riktigt med för jag har gett dem dels min uppskattning av behov, och dels gett ett "case" som jag tar ansvar för om det är rätt/fel, och ändå blir det så olika, detta känns för mig konstigt. Men visst, kan vara jag som förstår branschen dåligt och detta kanske är mer komplicerat än att tex bygga en raketmotor...

Precis som jag sa med så är det inte "sista kronan" jag är ute efter utan bara lite vettiga förslag som rimligtvis borde vara hyggligt nära i sin dimensionering...
Tegelkåk (253m2) med två våningar och källare. IVT X15 + 200m borra sedan Jan 09

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9762
  • Karma +19/-4
SV: Vad ska jag installera?!
« Svar #16 skrivet: 02 november 2008, 21:49:53 »
Det som saknas är en säker uppgift om värmebehovet ett normalår. Vet leverantörerna att uppgiften om värmebehovet är osäker så måste de lägga på en säkerhetsmarginal för att slippa problem och då hamnar man i bedömningsfrågor. Blir t.ex. vintrarna framöver är lika milda som de senaste åren som förbrukningsuppgiften förmodligen avser eller skall man räkna med en återgång till "normalt" klimat. Här avser förbrukningssiffran en värmepump som man inte riktigt vet hur den fungerar och då kanske det kan vara lika bra att titta på huset och göra en bedömning utifrån det. Det blir ett visst mått av godtycke.

Men det är klart att har du gett dem en siffra att räkna på och tar ansvar för den så borde det inte skilja så mycket mellan offerterna. Det de har fått är ju då i princip en "riktig" förbrukningssiffra. De olika tillverkarna rekommenderar att man dimensionerar på i stort sett samma sätt vad gäller effekttäckning så resultaten borde inte skilja mycket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Vad ska jag installera?!
« Svar #17 skrivet: 03 november 2008, 17:50:46 »
Vad hr vi borrat till våra senaste installerade X15??
LÃ¥t se    220meter    230 meter   225 meter       210meter
Min borrare klarar ner till 250 meter om förutsättningarna är bra, 1 borrhål det är det man siktar på annars blir det lite dyrare givetvis samt mer trädgårdsarbete.
Dessa hus har haft kring 11-13kw toppeffekt, har man ett hus med 17kw toppeffekt så blir det säkert 300meter borrhål och då får man borra 2st.
Idag så installerar man en vanlig vp på energitäckningsgrad ca 99% alltså nästan samma som X15, då tordes ju också borrdjupet bli detsamma Sc:,h Sc:,h eller
Mest kyla men lite värme också

Utloggad TCL

  • Älskar att ha nÃ¥got tekniskt att titta pÃ¥...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad ska jag installera?!
« Svar #18 skrivet: 03 november 2008, 18:14:24 »
Vad hr vi borrat till våra senaste installerade X15??
LÃ¥t se    220meter    230 meter   225 meter       210meter
Min borrare klarar ner till 250 meter om förutsättningarna är bra, 1 borrhål det är det man siktar på annars blir det lite dyrare givetvis samt mer trädgårdsarbete.
Dessa hus har haft kring 11-13kw toppeffekt, har man ett hus med 17kw toppeffekt så blir det säkert 300meter borrhål och då får man borra 2st.
Idag så installerar man en vanlig vp på energitäckningsgrad ca 99% alltså nästan samma som X15, då tordes ju också borrdjupet bli detsamma Sc:,h Sc:,h eller

Jag tror med att jag vill ha ca 230 m hål snarare än 190-200, men enligt de som sköter det så går gränsen att borra två hål vid 200m beroende på mottryck vid borrning vilket gör att man får ta två hål. Nys eller rätt? Tror jag ska stå på mig om 230 m borra för det rimmar med vad ni säger här och vad jag luskat ut i övrigt för "min" situation. Tack!
Tegelkåk (253m2) med två våningar och källare. IVT X15 + 200m borra sedan Jan 09

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!