0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: kjell62 skrivet 25 oktober 2008, 19:16:59Citat från: 7anne skrivet 25 oktober 2008, 18:13:32Nä, kylproffsen vet vad dom gör, dom andra är inga proffs. (Kanske utger sej för det men det är skilnad...)Att installera en anläggning utan manometerställ, vacuumpump, tätprovningsutrustning inkl Nitrogen, läcksökare mm... (Mao, den vanliga, kompletta utrustningen för en kyltekniker) finns ju inte ens på kartan och dom som gör det utan det är definitivt inga proffs... kylproffsen ? är det dom som skickar STOORA räkningar ?? och de andra ? mindre räkningar farsan har snart 10 LL pumpar och de är monterade av proffs = stoora räkningar å hälften av dom har läckage i koningarna och jag som bond-kyltekniker har inte haft ett enda läckage men jag har inte monterat lika många som (proffsen) och i procent ser det väldigt illa ut för (proffsen) kjell Nä, det är dom som är accrediterade!!!Ju lägre nivå på behörighet ju större risk för stolpskott...Dom som jobbar på firmor under 3.2 behörighet är nog oftast seriösa, tyvär kan kylskåpsfifflare ta ngn, skitbehörighet på 2 dagar, (i bästa fall) köper (i bästa fall) ett ställ sen kör dom omkring och uppger sej som kyltekniker...Varför tror ni marknade har blivit på detta viset, ingen vill betala för kompetens och utrustningen som en acrediterad firma måste ha. Det är inte billigt med en fullutrustad bil det kan jag lova. Det ska ju givetvis vara godkänd utrustning enl SKN och går inte med dom skit-vacuumpumparna som ni köper med en split...
Citat från: 7anne skrivet 25 oktober 2008, 18:13:32Nä, kylproffsen vet vad dom gör, dom andra är inga proffs. (Kanske utger sej för det men det är skilnad...)Att installera en anläggning utan manometerställ, vacuumpump, tätprovningsutrustning inkl Nitrogen, läcksökare mm... (Mao, den vanliga, kompletta utrustningen för en kyltekniker) finns ju inte ens på kartan och dom som gör det utan det är definitivt inga proffs... kylproffsen ? är det dom som skickar STOORA räkningar ?? och de andra ? mindre räkningar farsan har snart 10 LL pumpar och de är monterade av proffs = stoora räkningar å hälften av dom har läckage i koningarna och jag som bond-kyltekniker har inte haft ett enda läckage men jag har inte monterat lika många som (proffsen) och i procent ser det väldigt illa ut för (proffsen) kjell
Nä, kylproffsen vet vad dom gör, dom andra är inga proffs. (Kanske utger sej för det men det är skilnad...)Att installera en anläggning utan manometerställ, vacuumpump, tätprovningsutrustning inkl Nitrogen, läcksökare mm... (Mao, den vanliga, kompletta utrustningen för en kyltekniker) finns ju inte ens på kartan och dom som gör det utan det är definitivt inga proffs...
Vad jag vet så är väl dom flesta företag ackrediterade som håller på med instalaltioner Vilken grad dom har på sin avkreditering skiljer nog en hel del beroende på vad dom i huvudsak håller på med.Men alla som är på fältet är inte certifierade eller ackrediterade då företaget står för den biten, precis som det fungerar på företag som håller på med elinstallationer.Din såkallade fullutrustade bil kostar inte mer än vad en byggare måste köpa och släpa runt på.Tror bara det är eran bransch som klagar så in i norden på vad era grejer kostar.Att ni debiterar mycket högre timlön än tex byggfirman borde väl med råge täcka din "jättedyra" fullt lastade bil
Citat från: kjell62 skrivet 25 oktober 2008, 20:19:05Citat från: ts-f skrivet 25 oktober 2008, 19:53:26Vad jag vet så är väl dom flesta företag ackrediterade som håller på med instalaltioner Vilken grad dom har på sin avkreditering skiljer nog en hel del beroende på vad dom i huvudsak håller på med.Men alla som är på fältet är inte certifierade eller ackrediterade då företaget står för den biten, precis som det fungerar på företag som håller på med elinstallationer.Din såkallade fullutrustade bil kostar inte mer än vad en byggare måste köpa och släpa runt på.Tror bara det är eran bransch som klagar så in i norden på vad era grejer kostar.Att ni debiterar mycket högre timlön än tex byggfirman borde väl med råge täcka din "jättedyra" fullt lastade bil jag får nog hålla med dig till fullo Thomas vår lilla service bil iveco pickup med tre-fas el-verk & svets och EL-max muttermaskin kompressor hiab kran 1ton å verktyg för ca 50T + hydral test flöde & tryck men den har vi bara för EGET behov så vi slipper hyra in dylikt kjell Nu får du ju ha lite verklighetsförankring, även vi har entreprenadutrustning men det kör ju inte varenda anställd runt med, har varje anställd på din firma den utrustningen du beskrivit i bilen...Har dom överhuvudtaget varsin firmabil??? Tror inte det...Du får ju jämföra med servicebrancher dessutom.... Likvärdig branch är ju VVS, EL, VENT, mm...Skull nog inte gå runt om ni hade typ 4 2 timmars jobb om dan...Jag svarade med ngn, annans jämförelse mot bygg med åtanken snickaren som utför arbete hos priv, folk...Ska du inte jämföra med VOLVO-verken med...
Citat från: ts-f skrivet 25 oktober 2008, 19:53:26Vad jag vet så är väl dom flesta företag ackrediterade som håller på med instalaltioner Vilken grad dom har på sin avkreditering skiljer nog en hel del beroende på vad dom i huvudsak håller på med.Men alla som är på fältet är inte certifierade eller ackrediterade då företaget står för den biten, precis som det fungerar på företag som håller på med elinstallationer.Din såkallade fullutrustade bil kostar inte mer än vad en byggare måste köpa och släpa runt på.Tror bara det är eran bransch som klagar så in i norden på vad era grejer kostar.Att ni debiterar mycket högre timlön än tex byggfirman borde väl med råge täcka din "jättedyra" fullt lastade bil jag får nog hålla med dig till fullo Thomas vår lilla service bil iveco pickup med tre-fas el-verk & svets och EL-max muttermaskin kompressor hiab kran 1ton å verktyg för ca 50T + hydral test flöde & tryck men den har vi bara för EGET behov så vi slipper hyra in dylikt kjell
Får be om ursäkt till dig från min sida pade att tråden spårade ut totalt.Det är nog bättre att du mailar mig hur det gick till slut än att du skriver det här då risken finns att det spårar ut igen
Kul tråd det blev. Jo det var nog "skit bakom spakarna". Thomas och TS-Fastighetsservice är enligt min erfarenhet en mycket seriös handlare som inte lämnar sina kunder i sticket. Tack och bock Thomas!!!Jag gjorde konan en aningen mindre och problemet var löst.Citat från: ts-fFår be om ursäkt till dig från min sida pade att tråden spårade ut totalt.Det är nog bättre att du mailar mig hur det gick till slut än att du skriver det här då risken finns att det spårar ut igenTänkte fortsättta och kommentera lite på era inlägg. Även om tråden kanske spårat ut lite så är du ju faktist fortfarande min tråd Hos TS-Fastighetsservice fick jag två pumpar till priset av ungeför en pump med montering enligt offert från akrediterad leverantör. Dessutom är det så att två olika leverantörer inte kunde enas om varken liknande pumpar eller liknande placeringar. Dessutom så nästan idiotförklarade dom varandras placeringsförslag då jag framställde det konkurernde förslaget som mitt eget. Lustigt vad två proffs kan ha olika uppfattningar.Så jag bestämde mig för eget montage. Visst fick jag slanta upp lite mer pengar såsom eldragning och koningsverktyg, samt lite handpenning för lån av vakuumpump, manometerställ och läcksökare. Men jag lägger hellre både tid och pengar på det än att t.ex. gå på bio eller supa skallen av mig på en pub (numera i alla fall). Dessutom så får man lära sig lite på vägen vilket är mer än halva nöjet. Och visst blev det lite fel för mig, men det är av felen man lär sigLite reflektioner från en amatör:VakuummätareDet är ett väldigt tjat om vacuum-mätare. Jo det skulle faktiskt kännas mycket bättre om man hade en sådan (teoretiker som man är) för att konstatera att man har ett torrt system. Men vart får man tag på en sådan då om man inte har firma och kan beställa från kyl-grossist. Det bästa vore ju om man kunde hyra riktig utrustning på orten, men det verkar inte ligga i kylföretagens intresse att en hemmapulare ska kunna utföra ett arbete på ett kontrollerat sätt även om man i den här tråden tycks påskina att man månar om kunden.Installation by the book...Jag var lite osäker innan jag monterade huruvida man kunde böja rören från innerenheten utan böjfjäder. Det visade ju sig inte vara några större problem. Men innan jag började så frågade jag en lokal firma som har kylcertifikat om jag fick köpa eller låna deras, men dom sa att dom visserligen hade ett, men att dom inte sett det på en längre tid och inte viste vart det fanns. Men i installationsanvisningarna till pumpen (Panasonic E9HKE) står uttryckligen att böjfjäder ska användas. Det kanske visserligen är onödigt men jag gissar att varje vertifierad installatör därmed inte utför installationen enligt installationsanvisningarna. Om man bortser från att det nu kanske inte är nödvändigt. Är det verkligen ok att göra avsteg från tillverkarens installationsanvisning utan att upplysa kunden eller notera i igångkörningsprotokoll???VakuumNu känner jag mig lite petig, men det heter väl vakuum och inte vacuum --/Marknadsföring av installationerJag har inte sett så många akrediterade kylfirmor som verkligen marknadsför att man installerar parallell-importerade värmepumpar. Troligen därför att man vill göra sig en hacka på materialkostnade också. Men bara för att man är akrediterad och duktig på installation så betyder det väl inte att man är duktig på att pressa priserna på pumparna. Det finns det andra som kan, t.ex. ts-f. Är det någon som tror att pumppriserna hade legat lägre om inte Thomas och andra get sig in i leken. Lägre prier = Flera pumpar = mera job. D.v.s. Mera job för dom som har en anpassad portfölj till kundernas olika krav och önskemålVad säger lagerFår jag installera själv eller inte. Vad är i så fall påföljden för att installera själv? Är det inte olagligt så är det ju konstigt att man inte kan hyra utrusningen på uthyrningsföretag. Eller skulle dom bli bojkottade av facket då???Kylfirmornas agerandeOch vad är det för snack om att kylfirmorna inte vill ta åt jobbet då hemmapularen misslyckats. Det kan bara finnas två anledningar. 1) Den faktiska kostnaden är för dyr för kunden. 2) Kylfirmorna vill avskräcka hemmapularen. Varför ser jag ingen marknadsföring om att man utför "räddningsarbeten" på felinstallerade pumparTill sistDet här blev ju en hel del. Men jag tror att dom akrediterade installationsfirmorna måste anpassa sig. Numera är det ganska många som vill göra en stor del av jobbet själva, och många är vana med att leta och jämföra priser på internet. Då kan kylfirmorna inte vara så fyrkantiga att man kräver att man köper deras pump. Billigaste pumpen och billigaste installationen med möjlighet att göra lite jobb själv är vad många kunder vill ha. Enligt Darvins teorier så är det den anpassningbara som överlever...