Vi har installerat en Luftvärmpump (Luft - Vatten) för ca 1,5 år sedan.
För några dagar sedan upptäckte vi att det var ovanligt mycket luft i systemet och tog kontakt med återförsäljaren. Han talar om att detta är ett känt fel, där det pumpas ut kylgas i vattensystemet (Konstigt att man inte meddelar alla kunder om kända fel och/eller skickar ut någon som byter den felaktiga delen?).
Återförsäljaren uppmanade oss att stänga av hela systemet och ringa de som utfört installationen. Det visar sig att installatören inte vill ta något ansvar och de börjar skylla på varandra (Vi hade problem vid installationen också då det visar sig att man byter installatör mitt i och den installation som skulle ta 2 veckor tog 3 månader istället).
Nu har vi ringt i 2 dagar till installatören som antingen inte svarar eller skyller på återförsäljaren. Samtidigt är vi utan värme i huset och det börjar bli utkylt.
Vem ansvarar för vad vid en luftvärmpumpsinstallation ? Vilken rätt har kunden ? Vad ska man med 5 års service avtal till när ändå ingen vill åta sig att serva ?? Vad gör vi nu - Slänger ut pumpen eller 
En mycket arg kund i kläm !!>
