Jag skall försöka att ge ett svar från min sida sett, alltså enligt finska vvs-regler
Att bygga upp ett rörsystem med press-kopplingar är ju enkelt men skall du ha den uppgiften för fråga 1??
Gamla gängade rörsystem går bra att utvidga/ ändra på med presskopplingar av stål eller koppar, dock måste det alltid användas en gängad övergång tillhanda, eller då använda UNIFIX eller motsvarande om ingen gänga finns på röret.
Dock skall man undvika att blanda ihop alltför många metaller, syrafast är sedan att skjuta mygg med haubits i slutna värmesystem...
Presskopplingar/ Klämringskopplingar får inte monteras så att de byggs in bakom tunga väggar eller gjuts in.
1. Presskoppling/klämringskoppling och hårda koppar-rör monteras utan stödhylsa, mjuka koppar-rör med stödhylsa ( till mjuka räknas även hårda k-rör som är glödgade eller hårdlödda i närheten av det ställe som presskoppling monteras)
Kromade k-rör skall man se upp med, det finns mjuka som kokt spagetti, halvhårda samt hårda. Krom-ytan gör att det lätt läcker.
Alla hårda går bra att pressa utan hylsa.
2. (Var tvungen att ta till ordboken med ordet prisol, de är ju samma som våra fincu)
Stödhylsa!
Som alltid krävs det att rören är i skick för pressmontage, många gånger arbetet stupat på att det gamla kopparöret är i dåligt skick materiellt sett och då måste det användas en övergång med klämringskoppling eller lödas. Vi hittar ofta k-rör som är "slutslitna" på insidan efter årtionden av cirkulerande hetvatten, de är tunna som ölburksplåt

Det finns ju olika pressverktyg och till dem har det testats ut presskopplingar så att de skall ge en bra pålitlig arbetsmetod och blanda aldrig olika pressverktyg och kopplingar!
(Har man inte svårt att sova före så blir det nog sömnbesvär efteråt)
Konkurrensen mellan de olika tillverkarna är så hård att ingen ger ut en halvbra produkt, vilken tillverkares produkter sedan används beror på rörfirmans pressverktyg.
Vårt företag använder Mapress samt UniPipe med tillhörande verktyg
(Visst kan jag sätta 15 mm press"käften" i Unipipe maskinen och pressa en 15 mm VSH-koppling, men att göra det till en kund skulle jag aldrig gå med på)