0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Utan att veta säkert tror jag 7anne har rätt i denna diskussion.Det största problemet är annars vad som händer vid ett eventuellt elfel eller kabelbrand, det kan vara så att försäkringen inte gäller fullt ut pga att installationerna inte är fackmannamässigt utförda, du skulle alltså kunna förlora flera 100000:- vid en skada.
Det finns inga krav på arbetetsbrytare utomhus, detta styrs helt av tillverkaren av värmepumpen, saxat från tråden:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=11580.0;allJag har fått följande svar från elsäkerhetsverket vad gäller inkoppling av luft/luft värmepump. Bifogar min fråga som jag ställde till verket samt svaret som jag har fått.Det diskuteras flitigt på många forum om man får ha en luft/luft värmepump kopplad via ett jordat uttag. Vad gäller dessa pumpar så ansluts de på två sätt. På den ena typen ansluts spänningsmatningen till värmepumpens innedel. Från innedelen matas utedelen via en femledarkabel( enbart 4 ledare används), fas, nolla, jord och den fjärde ledaren handar kommunikationen mellan enheterna. På den andra typen spänningsmatas pumpens utedel och förser innedelen med spänning och styrinformation. Tvärtom allså. Vad gäller den typ som spänningsmatas utifrån står det klart och tydligt att spänningen skall kunna brytas med en godkänd arbetsbrytare. Vad gäller den första typen där spänning ansluts till värmepumpens innedel hävdar tillverkare, kylkillar och elektriker att de får anslutas via tvåpoligbrytare eller via jordad stickpropp från insidan. Förutsatt att de kopplas in av behörig elektriker. Pumpen skall anslutas till ett eget uttag som är separat avsäkrat i centralen. En del luft/luft värmepumpar (de som matas innefrån) kommer med förmonterad sladd med stickpropp. Jag har även läst mig till att vissa frånluftsvärmepumpar,ex Nibe Fighter 200 också levereras med stickproppsanslutning. Finns det några föreskrifter som rör dessa inkopplingar. Skulle vara tacksam att en gång för alla få ett svar så att dessa diskussioner kan upphöra. Tacksam för svar.Med Vänlig Hälsning / Niclas DahlquistSvar från elsäkerhetsverket !!Hej Niclas!Det är alltid tillverkaren som ställer vilka krav som gäller för deras produkt. Om spänningen matas från "insidan" eller från "utsidan" har egentligen inte någon betydelse, med hänvisning till tillverkarens krav. Om arbetsbrytare skall monteras styr även tillverkaren. Frånkoppling vid mekaniskt underhållsarbete för att förhindra att en elektrisk utrustningoavsiktligt inkopplas eller startas skall alltid finnas. Om man då har en låsbar arbetsbrytare i dess närhet eller frånskiljer i elcentral är två allternativ. Man skall alltid upprätta en rutin som berörda skall delges. Råd i föreskriften är låsning, uppsättning av varningsskylt, placering inom låsbart hölje.Hälsn., Björn Andersson