0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: MGKea skrivet 13 oktober 2008, 13:28:15Citat från: Raffen skrivet 13 oktober 2008, 12:51:38Hej MGKea! Vattnet som blir vid körning med avfuktning eller AC samlas upp i innerdelen och rinner automatiskt ut i nämnda slang under förutsättning att installationen inkl denna vidhängande slag har skett på ett regelrätt sätt. Inga veck eller liknande på slangen alltså, samt att den ligger med ett lagom fall (lutning) ut från innerdelen. Då riskerar du inget läckage eller problem med detta alls. Mvh Raffen.Jag tror inte du förstod min "fråga"... Med det du nu säger så är det öppning från det fria genom dräneringsrör genom VP: och in i husets innerrumen? Hej MGKea! Ja så är det i princip via dräneringsslangen alltså, även om du inte kommer att märka av något negativt med detta alls eftersom det är ett nästan slutet utrymme på innerdelen. Inte med mera än om utflödet från nämnda slang inte skulle fungera som det skall, för då lär du märka detta genom att du får vätskeläckage från innerdelen och ned på golvet inomhus isf. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 13 oktober 2008, 12:51:38Hej MGKea! Vattnet som blir vid körning med avfuktning eller AC samlas upp i innerdelen och rinner automatiskt ut i nämnda slang under förutsättning att installationen inkl denna vidhängande slag har skett på ett regelrätt sätt. Inga veck eller liknande på slangen alltså, samt att den ligger med ett lagom fall (lutning) ut från innerdelen. Då riskerar du inget läckage eller problem med detta alls. Mvh Raffen.Jag tror inte du förstod min "fråga"... Med det du nu säger så är det öppning från det fria genom dräneringsrör genom VP: och in i husets innerrumen?
Hej MGKea! Vattnet som blir vid körning med avfuktning eller AC samlas upp i innerdelen och rinner automatiskt ut i nämnda slang under förutsättning att installationen inkl denna vidhängande slag har skett på ett regelrätt sätt. Inga veck eller liknande på slangen alltså, samt att den ligger med ett lagom fall (lutning) ut från innerdelen. Då riskerar du inget läckage eller problem med detta alls. Mvh Raffen.
Hej MGKea! Ja i princip ser det ut på det sättet enkelt uttryckt, med undantag för att genomföringsöppningen för både anslutningsrör inkl dräneringsslang ligger med en lutning (fall) utåt och nedåt, istället för rakt ut som det visar på din skiss. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 13 oktober 2008, 14:31:26Hej MGKea! Ja i princip ser det ut på det sättet enkelt uttryckt, med undantag för att genomföringsöppningen för både anslutningsrör inkl dräneringsslang ligger med en lutning (fall) utåt och nedåt, istället för rakt ut som det visar på din skiss. Mvh Raffen. Ok, föreligger det risk att bildas "junk" i VP:sn mynning mot dräneringsröret. Junk : typ som dränering i ett kylskåp? (Offrecord... hur många kwh /dygn i snitt gör du av med exkl hushålls el? )
Citat från: MGKea skrivet 13 oktober 2008, 14:40:39Citat från: Raffen skrivet 13 oktober 2008, 14:31:26Hej MGKea! Ja i princip ser det ut på det sättet enkelt uttryckt, med undantag för att genomföringsöppningen för både anslutningsrör inkl dräneringsslang ligger med en lutning (fall) utåt och nedåt, istället för rakt ut som det visar på din skiss. Mvh Raffen. Ok, föreligger det risk att bildas "junk" i VP:sn mynning mot dräneringsröret. Junk : typ som dränering i ett kylskåp? (Offrecord... hur många kwh /dygn i snitt gör du av med exkl hushålls el? ) Hej MGKea! Har faktiskt aldrig hört talas om "junk" (men man kan ju inte veta riktigt allt som du påpekade tidigare) Men om du nu menar sk*t i början på slangen ut från innerdelen så finns väl risken givetsvis, men jag tror att den är mkt liten under förutsättning som sagt att installationen är riktig utförd (slangen ligger bra och utan att vara i kläm eller veck mm), samt att man har ett regelrätt fall utåt så att vattnet lätt kan rinna ut från innerdelen. Vad det gäller min förbrukning, frågar du hur mkt just nu?? eller i snitt under hela året??Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 13 oktober 2008, 14:59:53Citat från: MGKea skrivet 13 oktober 2008, 14:40:39Citat från: Raffen skrivet 13 oktober 2008, 14:31:26Kylskåp med dränering får lätt problem med bakterier som bildar en sörja "junk" trotts bra avrinningslutning. Men låt ponera att jag väljer att inte ha VP igång men kör min vanliga kombipanna istället. Läcker då inte VP:n värme?Jag som satsat på täta alla läckor ... bytt dörrar och snart fönster.Offrecord ...Snitt per dag under ett år. Har jag fattat rätt att du snittar ca 24kwh/dygn. Min nyfikna fråga är då hur stor del är hushålls el och hur stor del är tappvattenvärme? Fnular på om verkligen min varmvatten uppvärmning som ligger på ca17kwh/dygn kan övertyga mig om att byta. Jag vill ochså ligga på 24kwh/dygn. Men kommer sällan under 30kwh/dygn.
Citat från: MGKea skrivet 13 oktober 2008, 14:40:39Citat från: Raffen skrivet 13 oktober 2008, 14:31:26
Citat från: Raffen skrivet 13 oktober 2008, 14:31:26
Citat från: MGKea skrivet 13 oktober 2008, 15:08:08Citat från: Raffen skrivet 13 oktober 2008, 14:59:53Citat från: MGKea skrivet 13 oktober 2008, 14:40:39Citat från: Raffen skrivet 13 oktober 2008, 14:31:26Kylskåp med dränering får lätt problem med bakterier som bildar en sörja "junk" trotts bra avrinningslutning. Men låt ponera att jag väljer att inte ha VP igång men kör min vanliga kombipanna istället. Läcker då inte VP:n värme?Jag som satsat på täta alla läckor ... bytt dörrar och snart fönster.Offrecord ...Snitt per dag under ett år. Har jag fattat rätt att du snittar ca 24kwh/dygn. Min nyfikna fråga är då hur stor del är hushålls el och hur stor del är tappvattenvärme? Fnular på om verkligen min varmvatten uppvärmning som ligger på ca17kwh/dygn kan övertyga mig om att byta. Jag vill ochså ligga på 24kwh/dygn. Men kommer sällan under 30kwh/dygn.Hej MGKea! Du får inte tro nu att värmepumpens innerdel läcker ut en massa värme från huset bara för att det finns en liten öppning via dräneringsslangen och ut i det fria. Du kommer aldrig att märka något av detta det kan jag försäkra dig. Vad det gäller min årliga totala elförbrukning så ligger jag ju just nu på mellan ca 8500-9000 kwh/år. Av detta är ca 1900-2000 kwh för varmvattnet och ca 4000 kwh för uppvärmningen, resten är hushållsel. Mvh Raffen.
Hej MGKea! Jodå här har jag riktigt fina grejor när det vv-beredare skall du veta, det är faktiskt en gammal hederlig Nibe Compact 300 litersberedare på 3 kw och 3-fas från 1975. Den har läge 0-1-2 på strömställaren där 1 = 1500 watt och 2 = 3000 watt. Jag har alltid haft den på läge 1 = 1500 watt enligt rekommendation av installatören 1975, och den fungerar fortfarande som en klocka, underligt nog. Har iof funderat över att när jag skall byta så blir det till en beredare med solvärmeslinga i bottnen isf, men den får väl fortsätta så länge den vill nu kanske, eftersom det projektet ligger rätt långt ned i kön f.n. Jag har ju iof modifierat den med en timer Theben 612 och en Siemens contactor eftersom det är 3-fas, så den går fn max 4,0 timmar /dygn på ett bräde på 1500 wattsläget = max 6,0 kwh/dygn alltså. Den klarar då vårt vv-behov med en daglig drifttid på allt mellan ca 3-4 timmar. Enstaka dygn orkar den inte riktigt upp till 65 ºC om behovet har varit lite extra stort, men då fixar den det dagen efter isf. Jag har också extraisolerat beredaren med ett otal gullfiberskivor som det faktiskt fanns plats för när jag plockade av plåtarna för ca 1,5 år sedan ungefär. Med risk för att nu bli elektriskt halshuggen återigen så bifogar jag en liten bild på detta lilla projekt. Mvh Raffen.
Hej MGkea och Raffen! Tappat tråden? Thiasvovve har väl kanske fått svar på frågan ändå visserligen...Jag vill bara påpeka att det i det nya ämnet på tråden är högst väsentligt med varmvattenförbrukningen, det hjälper ju inte bara att ha en effektiv och välisolerad beredare om man har tonåringar som duschar i timtal... ,eller än värre ett stort, flitigt använt badkar. Ni kanske har lite olika förbrukning på varmvattnet!Mvh Närkingen