Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Fritidshus - Vilken pump passar bäst?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Fritidshus - Vilken pump passar bäst? (läst 6734 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
netforce
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
netforce
«
skrivet:
08 oktober 2008, 19:33:42 »
Citera
Är helt ny som registrerad medlem på forumet men jag har de senaste dagarna spenderat på tok för mycket arbetstid till att läsa alla kloka kommentarer på detta eminenta forum.
Nu är det dock debut i frågasammanhanget:
Jag har blivit med sommarstuga och efter idogt surfande har jag kommit fram till att ca 50% rekommenderar värmen helt av under vintern och 50% rekommenderar minst 10 grader. Jag har beslutat mig att ansluta till den varmare sidan av debatten.
Jag har därmed tänkt införskaffa en luftvärmepump som ska få gå och tuffa på ca 15 grader under vintern.
Elon har just nu Electrolux ESD09HRA för 13 995:- inkl installation.
Verkar detta ett vettigt pris? Är det en vettig produkt att köpa nu när den är på väg ut? Eller vad finns för alternativ?
Fritidshuset är på 48 kvadrat och ligger i Småland. Just nu saknas isolering under ca 20 kvadrat av golvet (som står på plintar) men det ska åtgärdas under november (hoppas jag). Annars är det hyfsat isolerat (=fritidshusisolering). Vi kommer inte vara så mycket på plats under vintern utan det är mer för underhållsvärme.
Enligt säljaren på Elon så fungerar maskiner med 10-gradersfunktionen uselt och riskerar pga den låga temperaturen att förslitas i förskott. Sant eller falskt?
// Andreas
«
Senast ändrad: 09 oktober 2008, 12:17:09 av netforce
»
Loggat
Fritidshus 48 kvadrat, Vaggeryd Småland. Just nu direktverkande el. Förbrukning okänd än så länge.
netforce
Nybörjare
Karma +0/-0
netforce
SV: Fritidshus - Electrolux ESD09HRA
«
Svar #1 skrivet:
09 oktober 2008, 09:31:58 »
Citera
Idag dök det upp fler erbjudanden, E-lux nyare modell EXH09HX1W för 16995:- samt SANYO SAP-KCRV93EHN 0,9 - 5,0 kW för 15995:-.
Livet blir ju inte enklare av det
Är nu mer vilsen än någonsin. Känns fortfarqande som den gamla E-luxen är prisvärd för mitt behov.
Loggat
Fritidshus 48 kvadrat, Vaggeryd Småland. Just nu direktverkande el. Förbrukning okänd än så länge.
Lelle
Mer en påläst amatör än
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 1008
Karma +2/-0
Kön:
Inga frågor är fördummande!
Lelle
SV: Fritidshus - Vilken pump passar bäst?
«
Svar #2 skrivet:
09 oktober 2008, 12:40:55 »
Citera
Om du klarar dig utan 10ºC funktion så är det ett bra pris med installation och garantier.
Lägsta temperaturinställning för pumpen är inte 15 ºC som du tänkt utan 18 ºC.
http://www.oxy3heatpump.com/pdf/oxy3heatpump_manual.pdf
«
Senast ändrad: 09 oktober 2008, 12:55:17 av Lelle
»
Loggat
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron).
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.
netforce
Nybörjare
Karma +0/-0
netforce
«
Svar #3 skrivet:
09 oktober 2008, 13:35:32 »
Citera
Stort tack Lelle för informationen. När jag talade med säljaren så verkade det som 16 grader var det som gällde för denna, men manualen säger ju 18.
Den stora frågan är nu hur stor skillnad som följande alternativ ger:
1. Drift med 10 grader
2. Drift med 15-16 grader
3. Drift med 18 grader
Jag läste en del om debatten runt 10-gradersmaskinerna och det verkar finnas en oro att de inte klarar att avfrosta sig själva. Det var därför jag valde bort dessa alternativ. Dock sparar man ju säkert en del kWh på att kunna köra pumpen i 10. Eller?
Återigen, detta forum (eller rättare sagt människorna på forumet) är fantastiskt. Det är en djungel man ger sig in i och detta är närmast den enda guide som man kan hitta. Stor eloge till alla på värmepumpsforumet!
Loggat
Alpha
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Härliga Härjedalen
Antal inlägg: 25
Karma +0/-0
Kön:
Alpha
«
Svar #4 skrivet:
09 oktober 2008, 14:28:59 »
Citera
"Elon har just nu Electrolux ESD09HRA för 13 995:- inkl installation."
Hmm sist jag kollade så var det 16995kr ord.19995, men bra pris ändå.
Loggat
Funderar på en L/L-VP till ett 1 1/2 plans timmerhus(Direkt elverkande) på ca 80m2, pågår renovering samt kommer att göra det i nått år till, vem vet
Uppbyggnad utifrån sett spontad panel, luftspalt, 50mm isolering, 14cm timmer liggandes.Nya 3-glasfönster i från traryd, innan 2glas kopplade.
Vindisolering påbättrad med 35-40cm ekofiber istället för 10cm spån
Blir nog med största säkerhet en LLVP senare samt en mindre kamin.
En F:D Cool kille med heta uppdrag
netforce
Nybörjare
Karma +0/-0
netforce
«
Svar #5 skrivet:
09 oktober 2008, 16:23:21 »
Citera
De har "lagerrensning" i Jönköping och priset är då 13995:-.
Loggat
Alpha
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Härliga Härjedalen
Antal inlägg: 25
Karma +0/-0
Kön:
Alpha
«
Svar #6 skrivet:
11 oktober 2008, 13:58:58 »
Citera
Jaha då ber jag om ursäkt, trodde du läst fel bara
För så pass bra pris som drygt 14 tusen inklusive standard installation så hade jag nog slagit till om nu effektbehovet räckt dvs 5kW, det är väl den tidigare modellen som de säljer ut antar jag, nyare versionen har väl grundvärmes funktion dvs +10 "knapp" det var väl den funktionen som du ville ha förstås..
Lite väl onödigt att ha 18 grader i ett fritidshus som kanske mestadels står tomt, speciellt om det är sämre isolerat.
Men i längden så betalar sig nog de där 3000kr extra för +10 funktionen iof.Har för mig att jag läste att man kunde styra pumpen med om det var sharp´s fjärrkontroll så vipps så hade man grundvärmes funktion på den äldre electroluxmodellen, rätta mig gärna om jag misstar mig.
Loggat
Funderar på en L/L-VP till ett 1 1/2 plans timmerhus(Direkt elverkande) på ca 80m2, pågår renovering samt kommer att göra det i nått år till, vem vet
Uppbyggnad utifrån sett spontad panel, luftspalt, 50mm isolering, 14cm timmer liggandes.Nya 3-glasfönster i från traryd, innan 2glas kopplade.
Vindisolering påbättrad med 35-40cm ekofiber istället för 10cm spån
Blir nog med största säkerhet en LLVP senare samt en mindre kamin.
En F:D Cool kille med heta uppdrag
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #7 skrivet:
11 oktober 2008, 16:32:24 »
Citera
Ett annat förslag skulle ju kunna vara en Sanyo, med den kan du låta fjärrkontrollen vara "termostat", sätter du fjärrkontrollen nära värmepumpen och ställer ned börvärdet på min så blir det nog inte så varmt en bit ifrån värmepumpen...
Priset på elektroluxen var bra, och det är nog också rätt bra maskiner.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Nettovärmepumpar
I branschen
Kan värmepumpar
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 135
Karma +0/-0
Kön:
Nettovärmepumpar
Nettovärmepumpar
«
Svar #8 skrivet:
11 oktober 2008, 18:13:47 »
Citera
Sanyo EHN har ju dessutom nattsänkning och vid knappnedtryckning så går temperaturen ned 4grader under inställt värde.
Ett typiskt fenomen vid lågtemperaturdrift tex +16grader och därunder är att innedelen skjuter iväg sin värme mot bortre delen av rummet och då stockas ju värmen så att säga från den väggen och när den senare når innedelen så att den känner av värmen så är redan temperaturen för hög i rummet totalt.
Sanyon kan ju då känna av temperaturökningen tidigare och lungna ned driften på ett tidigare skede.
Loggat
"To be or not to be" Hamlet!
"Do be do be do be" Frank Sinatra!
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1229
dolda: 0
användare: 14
Användare online
:
ghupost
rikardagren
tipo874
lubbis
Heat?
Essel
nmn
HBerggren
jodde
VictorHus13
ErikB
Göte
Kvarn
Rdx
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info