Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad kan ha gÃ¥tt fel???  (läst 9348 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad esmeranda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Vad kan ha gått fel???
« skrivet: 02 oktober 2008, 21:52:45 »
Har precis installerat en luft värmepump som bara funkar som fläkt, den varken värmer eller kyler.
det grövre röret vid utedelen blir varmt det smalare lite ljummet så det verkar som det finns lite cirkulation. innedelen går små stunder då och då ,men det år en onoff maskin så det ska den kanske göra,men ingen värme .
mätte vid utblåset var 2 grader varmare än rumstemp
körde kyla då blev det 1 grad mer än rumstemp.
Vad kan vara fel ?? vakumsugning ,gasbrist eller ???
skulle gärna vilja ha tips pÃ¥ vad det kan vara 

Utloggad Alpha

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Härliga Härjedalen
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad kan ha gått fel???
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2008, 12:26:46 »
Antar att kompressorn går eftersom rören blir något varma.

Just vid egeninstallation gäller det att veta vad man gör samt har rätt utrustning, kopplat rätt med styrkabeln mellan ute och innedelen, sett till att man har täta kopplingar, vakuumsugit iaf 15-30 min beroende på typ av vakuumpump, rörlängd innan öppning av kranar.

Kan vara fel på maskinen, kopplingar(el eller rör) svårt att svara på.

En on/off pump ska ju ge maximal effekt konstant vid drift så får du tag på en tångampere meter så kan du se vad kompressorn ger för Ampere vid drift om du är säker på vad du gör för att säkerställa att kompressorn är som den ska.


Måste bara höra om du ställt in värdena rätt dvs om det finns värmebehov i huset, ställ upp tempen max på fjärren och testa om du inte gjort det redan?
Funderar på en L/L-VP till ett 1 1/2 plans timmerhus(Direkt elverkande) på ca 80m2, pågår renovering samt kommer att göra det i nått år till, vem vet :)

Uppbyggnad utifrån sett spontad panel, luftspalt, 50mm isolering, 14cm timmer liggandes.Nya 3-glasfönster i från traryd, innan 2glas kopplade.
Vindisolering påbättrad med 35-40cm ekofiber istället för 10cm spån :)

Blir nog med största säkerhet en LLVP senare samt en mindre kamin.

En F:D Cool kille med heta uppdrag ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad kan ha gått fel???
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2008, 18:57:50 »
Det kan ju vara nåt knas med växelventilen, prova växla mellan kyla och värme några gånger.
GÃ¥r kompressorn?
Blir förångaren varm eller kall när kompressorn går? (utedelen)
Gjordes vakuumsugningen som den skall göras? (Glömde inte öppna nån ventil?)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad esmeranda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Vad kan ha gått fel???
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2008, 22:34:07 »
Nu har jag lyft av kåpan på innedelen och röret som kommer från utedelen är riktigt varm (nästan så man inte kan hålla i det nån längre stund) men sedan blir det inte varmt i slingorna, verkar som det är dålig cirkulation blir lite ljummet på slingorna under tiden fläkten står stilla men när fläkten startar är det kallt på 2 sekunder

 innedelen gÃ¥r ca 1  minut sedan stÃ¥r den 3 minuter. Jag har satt fjärren pÃ¥ 30 grader är 19 grader i rummet. Tycker den borde gÃ¥ hela tiden när det är svalt i rummet.kör jag kyla gÃ¥r fläkten hela tiden men blÃ¥ser inte särskilt kallt.

utedelen blir varm under kompressorn det är väl den som låter som en tvättmaskin som pumpar ur vattnet
vakumsugningen tog 30 minuter borde ju ha räckt ,jag var inte hemma när han vakumsög så det med ventiler vet jag inte .han vakumsög sedan släppte han på gasen. när han startade maskinen första gången hade den varvat upp full fart sedan gick säkringen.men sedan håller dom.

Funderar även på, det är trångt i hålet i väggen och det är en 5 ledad strömkabel som ligger där tillsammans med signalkabeln kanske kan det bli nån störning av det? jag tycker det verkar som nått fjant fel,fast det kan ju vara en önskan från min sida också
« Senast ändrad: 04 oktober 2008, 22:55:59 av esmeranda »

Utloggad Alpha

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Härliga Härjedalen
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad kan ha gått fel???
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2008, 14:49:08 »
Knepigt problem...men vem var det som installerade pumpen en vän eller från en behörig firma?

Inga ploppar som blev kvar i rören ifrån innerdelen, borde ju ha märkts iof.

Om en kran inte öppnats så skulle maskin stannat och inte startas föränn den öppnats så de lär det inte vara, bägge kranarna på utedelen ska vara helt utskruvade dvs moturs, ibland kan det läcka ifrån de när man öppnar viktigt att kolla det.

Konstigt att batteriet på inner delen inte blir var´m om inkommande rör är skållhett fast innerfläkten surrar?

Inga problem med hålet så länge rören är hela dvs inte är bockade för mycket så att en strypning av flödet uppstår?

Väldigt viktigt att man böjer en lång nästan 90 grader samt håller emot undertill samtidigt..

Kanske är fel på innerdelen då på nått vis antingen stopp eller läckage men då borde du se eller höra om det pyser ut nått?

Gick maskinen bra just efter installationen för iså fall har det ju hänt nått efter det?
Funderar på en L/L-VP till ett 1 1/2 plans timmerhus(Direkt elverkande) på ca 80m2, pågår renovering samt kommer att göra det i nått år till, vem vet :)

Uppbyggnad utifrån sett spontad panel, luftspalt, 50mm isolering, 14cm timmer liggandes.Nya 3-glasfönster i från traryd, innan 2glas kopplade.
Vindisolering påbättrad med 35-40cm ekofiber istället för 10cm spån :)

Blir nog med största säkerhet en LLVP senare samt en mindre kamin.

En F:D Cool kille med heta uppdrag ;)

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vad kan ha gått fel???
« Svar #5 skrivet: 06 oktober 2008, 15:34:20 »
Att säkringen gick vid installationen är ett varningstecken att kompressorn får jobba för hårt = går då upp i effektförbrukning = att säkringen går efter ett tag. Av dina beskrivningar och att kompressorn blåste säkringen låter det som om du lyckats få ett veck på någon av kylrören är draget från utedel till innerdel, så att kompressorn får pumpa som en galning.

Kolla alla böjar på rören, har du lyckats få veck kan det ev gå att fixa genom att böja röret åt andra hållet och sen sätta en skiftnyckel precis innan och snurra runt och föra över det område där vecket blev. I annat fall får du dra nytt kylrör och vakumsuga igen.

När man ska koppla ur pumpen får man då starta upp i kylläge, köra 2-3 min och sen stänga ventilen till vätskeröret medans man låter maskinen gå mellan 30 sek till 1 min, sen stänger man gasröret, då har maskinen pumpat hem allt köldmedie, men detta är under förutsättningen att det inte är knas på kylrören. Han som vakumsög borde komma tillbaka och koppla på en manometer för att vara säker på att kylmedlet verkligen har pumpats tillbaka. Men allt detta är under förutsättningen att du har fått veck på kylröret och det inte går att fixa till.

Finns också en mycket liten chans att killen som hjälpte dig glömde att ta bort någon av de gummipackningar som följer med kylrören, så att bitar av denna packning nu ligger inuti röret och bromsar.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad super

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Vad kan ha gått fel???
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2008, 23:42:25 »
Drar inte kompressorn mindre el om han har "veck" strypning på röret? (eller tänker jag fel?)

//Super
Nu
Nibe 1215-5 2004 sjövärme i Järna (Södertälje)
Hus 96 m2+gäst 34 m2(underhållsvärme) Golvvärme
Bastuhus med källare elgolvvärme ca 50 m2


Tidigare hus
AutoTerm AeroMax 9 med AquaMax combi 9Kw (Samma som Ivt 290 A/w Optima 900) 2 plan+källare 1909

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vad kan ha gått fel???
« Svar #7 skrivet: 07 oktober 2008, 08:10:32 »
Ju högre tryck en kompressor får jobba med, ju högre effekt jobbar den med.
Så blir det veck jobbar den så hårt att säkringarna flyger.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vad kan ha gått fel???
« Svar #8 skrivet: 07 oktober 2008, 10:11:36 »
ett veck på vätskeledningen (det tunna i värmedrift)blir "pumpdown".
dv.s kompressorn får inte hem nån suggas och strömmen sjunker till minimum !


men jag håller med om att det låter som en strypning alt gasbrist !

Strypning = veck på något rör eller en rotalockventil som inte är fullt öppen !
lossa skyddshatten på ventilerna och ta en passande insex-nyckel och kolla att de är fullt öppnade (ända ut till det tar stopp)
dra sen fast täcklocken igen (ganska hårt eftersom rotalockspindeln alltid läcker).

Gasbrist = kolla alla skarvar efter spår av olja (oljan följer med mediat ut vi läckage )

Det lÃ¥ter dock lite illavarslande att säkringen gick vid första försöket...invertern bör lösa först  Sc:,h
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad kan ha gått fel???
« Svar #9 skrivet: 07 oktober 2008, 10:17:24 »
Jag gissar på att det gått skräp i kappillär-röret.
Edit: efter att ha läst nästa inlägg kom jag till att det inte kan vara så.
« Senast ändrad: 07 oktober 2008, 11:08:16 av sebbe »
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vad kan ha gått fel???
« Svar #10 skrivet: 07 oktober 2008, 11:04:25 »
ett veck på vätskeledningen (det tunna i värmedrift)blir "pumpdown".
dv.s kompressorn får inte hem nån suggas och strömmen sjunker till minimum !

Håller med om pump-down på vätskeröret = sjunkande strömåtgång.
Oftast är det ju gasröret som får veck eftersom det är grövre (svårare att böja utan veck), så om vätskeröret är ok men gasröret är veckat, får man då inte högre kompression = högre tryck = höjda strömstyrka = att säkringen kan lösa ut ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vad kan ha gått fel???
« Svar #11 skrivet: 07 oktober 2008, 13:53:17 »
ett veck på vätskeledningen (det tunna i värmedrift)blir "pumpdown".
dv.s kompressorn får inte hem nån suggas och strömmen sjunker till minimum !

Håller med om pump-down på vätskeröret = sjunkande strömåtgång.
Oftast är det ju gasröret som får veck eftersom det är grövre (svårare att böja utan veck), så om vätskeröret är ok men gasröret är veckat, får man då inte högre kompression = högre tryck = höjda strömstyrka = att säkringen kan lösa ut ?
helt rätt   ;)
tyker dock fortfarande att invertern bör hinna lösa innan säkringen går.
kompressorn startar ju på "tomgång" och bör bygga trycket tillräckligt långsamt för att hinna klippa på överström !!

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vad kan ha gått fel???
« Svar #12 skrivet: 07 oktober 2008, 14:16:58 »
,men det år en onoff maskin så det ska den kanske göra,men ingen värme .
Det var frågan om en on-off, så då lär väl säkringarna i gruppcentralen dra iväg, precis som han beskrev det tidigare.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vad kan ha gått fel???
« Svar #13 skrivet: 07 oktober 2008, 14:50:39 »
,men det år en onoff maskin så det ska den kanske göra,men ingen värme .
Det var frågan om en on-off, så då lär väl säkringarna i gruppcentralen dra iväg, precis som han beskrev det tidigare.
missade det.. ;D tog för givet att det var en inverter  :-\
Man bör kanske läsa hela tråden nästa gång ..
sorry..
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad esmeranda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Vad kan ha gått fel???
« Svar #14 skrivet: 07 oktober 2008, 19:34:47 »
Tack för alla tips, jag tror nu att det är vakumsugningen som inte utförts rätt.
Jag ringde firman som sålt pumpen och han sa det tyder på gasbrist sedan frågade han hur det utförts.
Killen som gjorde det hade inget manometerställ  huvuddunk och det mÃ¥ste man ha annars funkar det inte sa firmakillen och sÃ¥ är det nog.
Nu ska jag försöka få tag på någon som kan det här.Hoppas att pumpen inte tagit skada av att ha körts om inte vakumsugningen funkat.Körde ju 2-3 dygn lite av och till ,trodde det kanske skulle rätta tillsej.

(är huvudet dumt får kroppen lida eller plånboken)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!