Vi bor lantligt i Uppsala trakten. Vi är 6 personer i huset.
Vi behöver värma upp 3 hus. Ett hus på 100m2+80m2, bygg år 1877 tilläggsisolerat, en bagarstuga på 50 m2 (bygg år 1820) tilläggs isolerat, och ett två våningshus på 40m2+35m2 (timmerhus från 1852 som jag har flyttat och monterar upp); bra isolerat (inte som ett modernt hus men extra isolerat utvändigt+golvet) . Bagarstugan används som gäststuga (dvs oregelbundet användning, temp kommer att pendla mellan 12oC-18oC). Den tredje byggnad kommer att användas som pannrum + kontor (markplan) samt två rum till 2 tonåringar (andra plan). Det finns redan kulvert (3 st) indragen till samtliga byggnader (från den tilltänkta centralen).
Idag går det åt ca 18m3 ved samt ca 32 000 KWh (ca 4000 KWh hushåls El).
Vi nöjer oss med 17-18oC. Resten fixar vi via kaminer/kakelugnar. Kombinerad golvvärme + radiatorer. Ingen pool (inte i framtiden hellre), inga flera byggnader. Ingen möjlighet till jord/sjövärme.
Frågor;
Borde vi inte satsa på en varvtalstyrd VP? Lättare att dimensionera? Klarar bättre ojämn belastning? Annars en Thermia optimum 16KW?
Jag har fått en offert på 180K för en IVT X15. Installationen går på ca 45K. Borrningen 2x150m går på ca 90K (exkl. foder rör). Vi har 9m till berget (SGU). Tycker att den är dyr.
Jag funderar på att ta in separata offerter för borrningen. Har ni några tips för borrnings priser i Uppsala området? Som jag förstår från forumet är 300m rätt OK för en X15/området/uppvärmt yta?
Tack på förhand.