0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack, det var klargörande att höra. Märkligt att vare sig Electrolux tekniska support eller kundtjänst kunde lämna besked om det.Någon annan som har synpunkter på val eller är det mindre viktigt så länge man väljer märkespump? Något jag hört från flera återförsäljare är att man inte bör ha för stor pump, särskilt inte med en knepig planlösning eftersom man då vill ha fullt ös på fläkten för att sprida luften. Men den allmänt rådande uppfattningen här tycks ändå vara att ingen (inverter)pump kan vara för liten?
Oxy3 är strypt till 3.6 kW vid +7 ºC (nominell effekt), under denna temp så kommer effekten.Detta gäller de flesta värmepumparHälsTomas
Hur menar du? Effekten är ju lägre efter +7ºC .... Pumpen kommer aldrig upp till den max angivna.
Nästa fråga... Jag pratade med Mitsubishi Electric och de menade att deras pumpar bara ska säljas via lokala återförsäljare samt att de inte har några garantiåtaganden gentemot den aktuella nätfirman. Samtidigt menar nätfirman att garantin gäller. Vad ska man tro? Visst kan väl inte tillverkaren frånsvära sig garantin, åtminstone inte om installtionen skett av en ackrediterad installatör?Knepigt.
Men kollar man på testet når ingen pump sin angivna maxeffekt. Så antingen är det fel märkeffekt på samtliga pumpar eller så är det något annan värde Energimyndigheten har angett. Har kontaktat testarna men inte fått något svar ännu.Ang. val av pump är jag mer än måttligt velig nu. Visst skulle det vara skönt med de garantier/försäkring som Electrolux Service erbjuder. Å andra sidan hävdar internetförsäljaren bestämt att Mitsubishi inte kommer ifrån garantiåtagande vid installation av ackrediterad installatör (i det fall säljfirman skulle försvinna). Hittills har de visat prov på god kundservice och mycket snabb respons trots en mängd frågor i olika omgångar (iofs före köp om man ska vara lite misstänksam ). Billigaste installationen med den pumpen lokalt levererad här går på 23 tkr...
Garanti är alltid ett avtal mellan säljare & köpare....sen om säljaren har avtal i sin tur är det en annan sak.......säljaren i detta fallet kan tex ha garanti i sin tur av tex scanoffice i finland om han tagit pumparna därifrån........