0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Stackars dom som bor i gammla hus.Förr i tiden var murstocken en BÄRANDE del i huset .Enligt en brandskyddskontrolant får inget timmer ligga emot eller gå in i murstocken.Det är bara att såga av stockarna o göra ett "u" runt murstocken sa dom. Köksskåpen i köket var bara att ta ned för de satt framför murstocken."Tur" att jag inte har någon skorsten
Vad många sotar-experter det fanns här!Jobbar som sotare och har full koll på alla faktafel och rent s***snack somflorerar på det här forumet. 80 procent av alla utryckningar till privatbostäder av räddningstjänsten beror på eldstadsrelaterade orsaker. En stor del av dessa är till okunniga vedeldare som bedriver "tjärkokeri" i sina pannor och kaminer ,vilket förr eller senare leder till soteld. En sotare som kommer och kollar allt regelbundet är en billig livförsäkring, och den nya brandskyddskontrollen är ytterligare ett steg i rätt riktning. Sen kan ni ju fundera över vilken annan hantverkare som skulle komma hem till er och göra något som helst jobb för 150-250:- !!!
Det måste vara tufft att vara sotare.Det är tur att det finns ansvarsförsäkringar.Förresten Sotare, nu när jag har chansen!Vad har du för verktyg? Är det en viska av titan och en tungstensbalanserade magnesiumlod?
Nej jag är inte sotare Jag betalar ca 350 kr för sotning av min ved panna. 2 gånger per år..Det tycker jag är okej pris.Om man inte tycker sig ha råd med sotningen kan man ju alltid gå en sota själv kurseller söka om att få sota själv.
Vore tacksam om fler kunde berätta om sina möten med inkompetenta sotare så jag kan sitta och skratta åt dem och småhata dem lite så där mysigt.