Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ULTIMATE 5500  (läst 27361 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cstek

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: ULTIMATE 5500
« Svar #45 skrivet: 23 april 2009, 17:30:43 »
Visst, de har inte så lätt att försvara sig här och jag tänkte inte heller nämna om det förrän jag läste att de ger så bra service...
Då tyckte jag att den infon behövdes balanseras upp lite.
Värmer ca 300m3 i olika temperaturer med konverterad Nocria 14 luft/luft till luft/vatten.
Kondensor kamflänsrör i 500lit tank.
Dubbla underkylare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ULTIMATE 5500
« Svar #46 skrivet: 24 april 2009, 06:35:11 »
Visst, de har inte så lätt att försvara sig här och jag tänkte inte heller nämna om det förrän jag läste att de ger så bra service...
Då tyckte jag att den infon behövdes balanseras upp lite.


Det var just en "balansering" jag förskte mig på i mitt första inlägg som startade detta stickspår i tråden.
Då det kommer in inlägg som "sågar" eller "lyfter" ett enskilt företag på ett sätt som gränsar till det jag tillåter brukar jag försöka balansera inläggen med den typen av kommentarer, för att få läsarna att grunna på vad som kan ligga bakom den typen av inlägg.
Ibland blir det fel (som i fallet med Alli:s inlägg) men jag tror ändå att det får de som läser tråden att tänka till och fundera på om man verkligen skall tro på allt som skrivs i ett forum.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Skridskor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: ULTIMATE 5500
« Svar #47 skrivet: 28 mars 2010, 10:55:39 »
Finns det inte fler som har fått erfarenhet av denna pump.?

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ULTIMATE 5500
« Svar #48 skrivet: 30 mars 2010, 15:07:21 »
Finns det inte fler som har fått erfarenhet av denna pump.?

Större delen av de som köpt sin 5500E pump i Finland har kritiserat kvaliteten i det finska forumet, inläggen ligger väl på 200 sidor...
Men Ultimate har skött garantierna väl för de som pumpen kraschat för med en ny uppdaterad modell (jag är en av dom)
Nu har vi då en skillnad:
- 5500 har hydrobox som Foma,Pioneer etc. Och den fungerar nästan klanderfritt, vissa likheter i "beteendet" som Foma,Pioneer etc

- 5500E har Borö-tank med gas-slinga och den har haft mera problem än många orkade med. Och nästan alltid kortfel eller kompressorfel på grund av någon ej klargjord orsak.
Jag har den känslan att kineserna satte "skitig" gas i dom, några har skrivit om gulgrön gas.
Ingen fungerande avfrostning, fel temperaturer, fyrvägsventiler som kärvar etc
Men det är över nu, ingen klagar längre med den nya ute-enheten, titta på årsmodellen; är det 2008 tumme ner, 2009 tumme upp
Den nya modellen går helt olika den gamla versionen; tyst, sköter avfrostningen med olika tider beroende på ute-temp, stannar vid -22 ºC och kopplar in komressorvärme, etc

Att den för tillfället är avstängd får jag tacka en ung kylmontör, gasen smet ut sakta men säkert. Nästa tisdag kommer det en annan företagare och gör om jobbet knUp
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad cstek

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: ULTIMATE 5500
« Svar #49 skrivet: 31 mars 2010, 11:06:13 »
Har en ultimate 5500E dvs samma utedel men med annan kondensor. Och ultimates support kan jag allt annat än säga något gått om....
Har väntat på ett nytt styrkort i flera månader som jag har blivit lovad, fick nog för en vecka sedan och skickade ett mail där jag bad dem återköpa den, efter det blev det tyst....:(
fiR:

Eftersom den här tråden dök upp igen kan jag passa på att nämna att styrkortet kom den 11 Maj -09, efter det har pumpen snurrat på...snart ett år.

MEN jag anser nog att det nya styrkortets program inte är helt optimerat:

Tiden mellan avfrostningarna är oftast för långa, hela förångaren är oftast helt igenisad en längre tid innan nästa avfrostning kommer.

Den fortsätter att avfrosta fast det är upp till +10°C ute och det inte finns is på förångarelementet ,troligtvis "coilgivaren" som mäter några grader fel.

Kompressoruppvarvningen efter avfrostningen misslyckas med jämna mellanrum, kanske 1 gÃ¥ng per dag i medeltal. Kompressorn stoppar och väntar  ett antal minuter, för att prova igen och dÃ¥ fungerar det nästan alltid. Kan tänka mig att det beror pÃ¥ hur känsligt momentskyddsmätningen är satt i styrkortet i förhÃ¥llande till kompressorn. Stoppet är ju tänkt att skydda kompressorn för vätskeslag.

Av någon anledning så verkar pumpen att sluta avfrosta när det är kallare än ca -18°C ute? Den varvar aldrig ner
utan fortsätter gå på fullt varvtal? När tempen stiger igen börjar den avfrosta normalt igen.

Så helt bra kan jag inte säga att det blev, men den går ju nu :)


Skulle uppskatta att pumpen har minskat elförbrukningen någonstans mellan 5000-7000 kWh på årsbasis.


/cstek
Värmer ca 300m3 i olika temperaturer med konverterad Nocria 14 luft/luft till luft/vatten.
Kondensor kamflänsrör i 500lit tank.
Dubbla underkylare.

Utloggad Skridskor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: ULTIMATE 5500
« Svar #50 skrivet: 31 mars 2010, 20:10:27 »
Ok hur stort hus har du på den besparingen? och hur långt ner räcker det med endast vp.?
Verkar inte vara allt för många som är nöjda med dessa pumpar men dom söker sig kanske inte till forum. Är dock lite sugen på denna pump.
Såg på deras hemsidan Garanti: 1/3 år. Vad betyder det 4 mån eller 1 år.// NE
« Senast ändrad: 01 april 2010, 12:50:11 av Skridskor »

Utloggad cstek

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: ULTIMATE 5500
« Svar #51 skrivet: 04 april 2010, 09:55:09 »
Min totala elförbrukning före pumpinstallationen var 20 000 - 21 000kWh,  12 mÃ¥nar tillbaka nu ligger totala elförbrukningen pÃ¥ 15 700 kwh. Med tanke pÃ¥ att den senaste vintern varit lite kallare än tidigare Ã¥r sÃ¥ borde besparingen hamna mellan 5000 – 7000kwh.
Huset är 200 m² uppdelat i tvÃ¥ plan. Pumpen orkar endast helt ensam till ca  0°C lite beroende pÃ¥ hur fuktigt det är ute.
Skulle tippa att den ger ca 2,5 kW i medelvärmeeffekt när det är fuktigt och runt nollan. Den ger nog nästan lika mycket värme vid -10°C om det är torr luft vilket det oftast är när det är så kallt.
Ultimates garantiskötsel är enligt mig inte helt optimal , som du säkert har läst. Men de brukar nog ordna upp det men det kan ta lång tid...... Just den versionen jag har 5500E var nog en riktigt misslyckad serie, men enligt Meknikern här på forumet fungerar nyare serierna bättre?
1 års garantin gäller nog om de anser att pumpen inte är felinstallerad och havererar pga det. 3 års garantin är väl på själva kompressorn och då får man ordna att den byts själv.

Jag skulle inte köpa en sådan här pump igen, åtminstone inte till ett hus större än 70- 100 m² beroende på isolering och placering.

All info om den här pumpen finns att läsa i enerigicentrapumpen's tråd för den som orkar 245 sidor för tillfälle :) samma pump med samma problem.
Värmer ca 300m3 i olika temperaturer med konverterad Nocria 14 luft/luft till luft/vatten.
Kondensor kamflänsrör i 500lit tank.
Dubbla underkylare.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ULTIMATE 5500
« Svar #52 skrivet: 11 april 2010, 08:25:04 »
Två månader har min nya pump gått och:
Går som en klocka trots att den från fabrik leverats med ung hälften av den gasmängd som skylten angav. fiR:
Detta uppdagades när jag inte har fått värme som knappt överstiger maskinens egenförbrukning...
Med rätt gasmängd (enl. U-M:s anvisningar) så ger den nog lite mera men inte mycket

Men det som stör mig mest är att maskinen aldrig har tagit mera än 5,7A under drift vid +2 ºC eller kallare! Och det betyder i mitt fall ung. 1282 Watt.
Men när utetemp stiger till +5 ºC så blir det bråttom att jobba, då tar den 6,7A! =1507 Watt
Var ligger spärren? Och varför?
Samma inställning, begärt +50 ºC, den klarar av +37<->40 ºC vid 0 ºC
Har lusläst de manualer jag fått tag på men det enda jag hittade i Abatronics Working Program från 2007 var att kompressorvärmaren kopplas av vid +5 ºC
Min utenhet är ju tillverkad 2009...

Jag har som tur är solfångarna på taket sedan två år tillbaka och mitt beslut är att utöka dem, funkar klart bättre är billiga värmepumpar :'(
Till garaget kommer det också ett antal solfångare för att värma golvet
Och jag räknar inte med att få tillbaka mina insatta medel, men jag kan gläda mig med att underhållskostnaderna för den tekniken under en stor del av året är minimala.
Mest glädjer det att jag lurar Fortum på reda pengar sommartid *vinkar*
« Senast ändrad: 11 april 2010, 08:52:46 av Mekaniker »
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ULTIMATE 5500
« Svar #53 skrivet: 11 april 2010, 10:34:49 »
Hi
Tror detta är samma som EC pumpen
Min EC går oxså max upp på ca 1200 w om den inte får jobba mot högre temperaturer än 42-43 grader. Jag har en inkoppling som går att växla mellan flytande kond och fast, men på grund av detta kör jag bara fast (och låter shunten från pannan som den är dockad mot styra radiatortempen), och låter elpatronerna stötta strax under dennna tenperaturen för att på så sätt få ut lite mer effekt, vet dock inte om det står någon stans i manualen om detta är en medveten funktion.

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!