0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men det kanske finns nåt annat som funkar, t.ex. en vanlig acktank med genomströmningsslingor för tappvarmvattnet.
Mantlad bufferttank med tappvarmvatten i yttermanteln tror jag inte går.Den inre (med stor volym) brukar vara klassad för 10 bars tryck, yttermanteln för 3 bar (lite osäker här, det kan vara mindre)Men det kanske finns nåt annat som funkar, t.ex. en vanlig acktank med genomströmningsslingor för tappvarmvattnet.
Och den yttre manteln används ju då som förvärmning av inkommande kallt vatten, och trycket där är ju samma tryck som finns i kallvattenkranen i köket. Hur högt brukar det vara?
Om vattenvolymen kommer att sjunka under 20l/kW uteffekt från pumpen tycker jag att du ska satsa på lösningen med bufferttank för att få rimliga gångtider. Hur är VV löst?Tycker dock att installationskostnaden 5kkr är på tok för hög!
Citat från: Bjarredsbon skrivet 07 februari 2005, 14:33:59Och den yttre manteln används ju då som förvärmning av inkommande kallt vatten, och trycket där är ju samma tryck som finns i kallvattenkranen i köket. Hur högt brukar det vara?4-8 bar. Kan bli intressant!
Har för mig att man räknar 10 liter/kw..
Citat från: PerF skrivet 07 februari 2005, 14:36:28Citat från: Bjarredsbon skrivet 07 februari 2005, 14:33:59Och den yttre manteln används ju då som förvärmning av inkommande kallt vatten, och trycket där är ju samma tryck som finns i kallvattenkranen i köket. Hur högt brukar det vara?4-8 bar. Kan bli intressant! ..eftersom de flesta acktankar med mantel bara är testade för max 2-3bar tryck i manteln./Johan
Citat från: SILVER skrivet 07 februari 2005, 15:45:42Har för mig att man räknar 10 liter/kw..10-20 brukar riktvärdet vara. Nu rekommenderar vi här 20liter eftersom vi gillar "överdimnesionerade" pumpar och långa gångtider!