Hej
Har under en tid funderat på att byta ut vår värmebaronen Joker med tillhörande Iwabo pelletsbrännare mot ett luft/vatten aternativ. Har läst en hel del och nu kommit fram till att Bosch EHP 10 AW med tillhörande cc 160 9 kw är ett hett alternativ. Verkar vara exakt samma som IVT med skillnaden att den går att köpa genom andra distributörer.
Läget idag: Boyta 165 kvm (1 1/2 plan med 117 i entréplanet och 48 kvm på övervåning)
Hel källare med garage, tättstuga pannrum m.m 117 kvm. (mkt lite värme på i källaren)
Pelletsförbrukning: 6 1/2 till 7 pallar á 832 kila per år.
Huset ligger i Jönköping och är byggt -58 med tillbygge -68. Fönster är utbytta med 2 glas isoler med argongas och varmkantslist.
Anläggningen vi har idag är från 2002 och fanns när vi köpte huset. Anledning till byte är främst tid & hantering av nuvarande anläggning. Tror inte att vi kommer att spara ngt vidare i energiväg (är det någon som tror annorlunda så är jag bara tacksam för de åsikterna

)
Min tanke med att öppna denna tråd är att få råd, tips, ideér och åsikter om mina tankar på ny anläggning. Gärna tips på inköp & installatörer.
Jag har kollat runt en del på pris och det verkar som anläggningen kostar 66 000 sek ink moms i inköp.