0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Förstår inte heller de som klagar på ljudet, en tvättmaskin låter bra mycket högre till ex. Skulle man ha pumpen i vardagsrum kan det vara störande men inte annars...En fråga till er som har installerat själva : hur har ni ställt in ventilationsinsugerna?
Tack Kaffe75 för det uttömmande svaret! Om jag ska vara ärlig så lutar det nog mest åt bergvärme just nu ändå, tänker såhär:* Minimerar riskerna för att "bygga in" oljud (svärfar har bergvärme och vi störs inte av den)* Bättre driftekonomi* Dyrare installation men om 15 år när pumpen går sönder så är en ny bergvärmepump billigare att införskaffa än en ny CZ.. (om inte priserna sjunker på de båda)* Höjer värdet på huset om vi skulle få för oss att flytta* Det går att överdimensionera för ev utbyggnad osv jmft med CZ, där ökar man väl luftflödet men når ändå inte över 6.5kW?Sant är att 10.5kW är i överkant, men så länge den inte är mkt dyrare att driva än 8.5kW (som installatören rekommenderat) förstår jag inte varför jag inte ska välja en större pump, den kostar ju i sammanhanget ingenting extra, någon procent endast av totalpriset av en bergvärmeinstallation.. Fel forumavdelning men jag frågar ändå; kostar det mycket mer att driva en 10.5kW än en 8.5kW, borrhålet måste ju såklart bli djupare och CP:n får jobba lite hårdare, men å andra sidan kan väl 10.5kW extrahera lite mer värme ur KB:n? Bombardera mig med åsikter och tankar! Allt är intressant, jag är novis på området (det märks väl? ) så jag uppskattar allt b00k
Tja, det finns både för och nackdelar med en överdimensionerad enhet. En överdimensionerad pump har möjligen för låg lägsta effekt så den får slå av och på mycket vid litet värmebehov vilket sliter på kompressorn.Jag installerade min CE65 för ett år sedan och är nöjd. Visst låter den men inte så det är jobbigt. Vi hör inget från frånluftsdonen iom våra separata ljudämpare per don.Låt säga att din bergvärme blir 70.000:- dyrare, då måste du minst spara 11.200/år första åren för att den ska gå +- 0 i driftskostnad. Alltså, ränta 6% på 70.000 är 4200 plus amortering 7000=11200.
Låt oss räkna lite:Sommartid är besparingen med bergvärme 0 kronor.
Låt säga att du behöver tillskott med en Comfortzone under 4 månader, då ska du ha tillskott för 2800/månad på en CE för att det ska gå ihop sig med bergvärmen.Enkelt räknat kan du ha igång en elpatron plus kompressorn på max hela dygnet i fyra månader med en CE och du spar ändå pengar mot bergvärmen.