Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fläktläge RAS-10  (läst 7153 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nillle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
Fläktläge RAS-10
« skrivet: 17 september 2008, 20:13:47 »
Hej alla.

Då jag precis fått en värmepump installerad har jag en fråga.

Jag har 22ºC inne och har pumpen ställd på 21 ºC i värmeläget.
Använder även Pure-funktionen
Jag har fläktläget på auto och då jobbar den som vanligt.
Men om jag trycker på Fan-knappen och ändrar läget till till max så händer inget.
Gick ut och kollade på utedelen och såg att fläkten stod stilla.

När jag ändrade tempen till 25ºC tog det ett par minuter och sedan blåste det på varm luft så det var väl som det skulle.
Sänkte då tempen till 21ºC och då fortsatte det blåsa. Dock inte varmt.
Ställde då fläktläge till auto och då slutade det blåsa och utedelsfläkten står still. (Kanske beror på Pure och att luften vart tillräckligt ren).

Måste man ändra temp upp och sedan ner för att blåsa på med fläkten?
Tycker att det borde räcka att trycka på fan-knappen för att blåsa på även om det är tillräckligt varmt.

Tacksam för svar


Mvh Niklas
 



Utloggad mattias_75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Fläktläge RAS-10
« Svar #1 skrivet: 18 september 2008, 10:44:04 »
Pure-funktionen har inget att göra med varken fläkt eller värmeinställning.

Min RAS13 Polar funkar såhär:
-På auto så styrs fläkthastigheten beroende på vilket värmebehov som finns, dvs. stort värmebehov=hög fläkthastighet
-På manuell så kör den på valt fläktläge oavsett värmebehov

Jag kör alltid på manuell, hastighet 4 för det mesta, för värmespridningens skull.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fläktläge RAS-10
« Svar #2 skrivet: 18 september 2008, 11:11:52 »
Pure-funktionen har inget att göra med varken fläkt eller värmeinställning.
Min RAS13 Polar funkar såhär:
-På auto så styrs fläkthastigheten beroende på vilket värmebehov som finns, dvs. stort värmebehov=hög fläkthastighet
-På manuell så kör den på valt fläktläge oavsett värmebehov
Jag kör alltid på manuell, hastighet 4 för det mesta, för värmespridningens skull.

Hej Mattias!  Helt riktigt ju, auto använder man ju helst inte utan man väljer vilken fläkthastighet som man tycker är bäst ur ljud och värmespridningssynpunkt. Pumpen har ju när man startar upp den också en viss fördröjningsfunktion vilket gör att även om man startar upp den i manuellt inst t.ex värmeläge (heat) så tar det ju en liten stund både för kompressorn och fläktmotorn att komma igång. Men när den väl har startat upp så är det ju bara till att välja fläkthastighet, sänka ned tempinställningen och fläkten går då i den hastighet man vill ha, alt ändrar den till. :)

Mvh Raffen.

Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad nillle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Fläktläge RAS-10
« Svar #3 skrivet: 18 september 2008, 11:32:12 »
Men måste man ändra tempinställning för att ändra fläktläge?

/// Niklas

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fläktläge RAS-10
« Svar #4 skrivet: 18 september 2008, 11:48:42 »
Men måste man ändra tempinställning för att ändra fläktläge?
/// Niklas

Hej Niklas!  Nu skall vi se om jag förstår dig rätt Niklas?? Nej man behöver inte ändra tempinställning för att ändra fläkthastighet, utan det ändrar du ju helt individuellt var sak för sig. Men om du nu t.ex kör på värmeläge (heat) och tempinställning 21 ºC på pumpen och du bara vill kunna köra separat med innerdelsfläkten så sänker du bara ned tempinställningen till 17 ºC och pumpen går då ned i off-läge och ytterdelen inkl kompressorn stänger av helt, men innerdelsfläktmotorn fortsätter då i den hastighet som du har ställt in tidigare, alt till den du då ev ändrar till.
Du kan ju också som ett alternativ ställa in pumpen via modeknappen på AC (Cool) och höja upp tempinställningen ett antal grader till t.ex 24-25 ºC så går ju inte ytterdelen igång och börjar kyla ju, för i AC-läget så startar ju innerdelsfläktmotorn direkt och du kan då sen välja fläkthastighet efter behag. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 18 september 2008, 12:24:39 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad nillle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Fläktläge RAS-10
« Svar #5 skrivet: 18 september 2008, 12:31:57 »
Okej men om jag kör med autoinställning på fläkten samt 21ºC och heat-inställning och sedan ändrar fläktläget till manuellt läge och vrider på max så händer det ingenting.

Det händer bara något om jag sedan ändrar tempinställningen

/// Niklas

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fläktläge RAS-10
« Svar #6 skrivet: 18 september 2008, 12:41:16 »
Okej men om jag kör med autoinställning på fläkten samt 21ºC och heat-inställning och sedan ändrar fläktläget till manuellt läge och vrider på max så händer det ingenting.
Det händer bara något om jag sedan ändrar tempinställningen
/// Niklas

Hej Niklas!  Ja det verkar ju helt riktigt ju. Auto-inställning skall man absolut undvika både vad det gäller pumpen som helhet och när det gäller innerdelsfläktmotorn, det är min bestämda åsikt, om man nu inte vill vara med om några extra fenomen vill säga.
Så skippa gärna det här med auto-inställningar helt i fortsättningen om du nu vill vara herre över din egen pump vill säga, det är mitt givna råd till dig.
Det här med Auto-inställning innebär att det plötsligt kommer in en massa andra parametrar i styrsystemet mm som avgör en hel del kringfaktorer som gör att pumpen då inte helt agerar som man själv vill, eller alltid tycker är logiskt. Detta precis i likhet med många andra pumpfabrikat som idag på marknaden har dessa styrparametrar och där de då i många fall inte heller har denna finess som Toshibapumparna har att du helt kan reglera pumpen efter eget behag. Du har fått ett PM också Niklas. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 18 september 2008, 22:50:53 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad nillle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Fläktläge RAS-10
« Svar #7 skrivet: 18 september 2008, 12:59:58 »
Tack så mycket...
Det blir till å pröva när jag kommer hem från jobbet

Mvh Niklas ::)

Utloggad nillle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Fläktläge RAS-10
« Svar #8 skrivet: 19 september 2008, 09:17:06 »
Hej!

När jag kom hem från jobbet igår prövade jag sätta pumpen på 17ºC och köra i heatläge med full fläkt och det funkade.

Sedan stängde jag av pumpen helt i ca 10min.
När jag sedan satte på pumpen igen för att enbart köra innerdelsfläkten var den på 17ºC och max fläktläge men ingenting hände.
Jag var tvungen att ställa värmen på 25ºC och när det sedan började blåsa varmt vrida ner till 17ºC för att det skulle funka.

Är detta så det ska vara?

Mvh Niklas

Utloggad mattias_75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Fläktläge RAS-10
« Svar #9 skrivet: 19 september 2008, 09:54:31 »
Som sagt, när du har haft pumpen avstängd så kan det dröja ett tag innan fläkten kommer igång. Varför du bara vill köra innerfläkten med pumpen avstängd (17c) förstår jag inte riktigt?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fläktläge RAS-10
« Svar #10 skrivet: 19 september 2008, 09:57:17 »
Hej!
När jag kom hem från jobbet igår prövade jag sätta pumpen på 17ºC och köra i heatläge med full fläkt och det funkade.
Sedan stängde jag av pumpen helt i ca 10min.
När jag sedan satte på pumpen igen för att enbart köra innerdelsfläkten var den på 17ºC och max fläktläge men ingenting hände.
Jag var tvungen att ställa värmen på 25ºC och när det sedan började blåsa varmt vrida ner till 17ºC för att det skulle funka.
Är detta så det ska vara?
Mvh Niklas

Hej Niklas!  Ja precis så skall det vara du. Det är ju på det sättet att innerdelsfläkten ju har en viss koppling till pumpens övriga funktioner som auto, heat, dry och cool. Detta innebär just att om du stänger av pumpen helt och startar i heatläget så finns ju den här naturliga tidsfördröjningen för att skydda kompressorn, och då kommer även fläktmotorns funktion in i detta. Eftersom ingen värme behövde startas upp när du hade ställt ned temperaturen så startar inte heller fläktmotorn med mindre än precis det du gjorde, höjde upp tempen tillfälligt.
Men som ett kanske bättre och effektivare alternativ då Niklas om du nu bara avser att köra innerdelsfläkten separat, så är det bättre att du istället ställer in cool med modeknappen och ställer in temperaturen på t.ex ca 25-30 ºC, och sen sparar du den inställningen med memoknappen.
Då innebär det att så fort du trycker på cool så startar alltid fläktmotorn direkt på den hastighet som du har ställt in, och du kan även  manuellt justera den till vilken hastighet du vill. Så i läge cool så har du alltså alltid fläktfunktion på direkten alltså, så jag rekommenderar dig till att använda den inst istället, så kommer du att bli riktigt nöjd skall du se. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 19 september 2008, 10:20:03 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fläktläge RAS-10
« Svar #11 skrivet: 19 september 2008, 10:01:42 »
Som sagt, när du har haft pumpen avstängd så kan det dröja ett tag innan fläkten kommer igång. Varför du bara vill köra innerfläkten med pumpen avstängd (17c) förstår jag inte riktigt?

Herj Mattias!  Jo man kan t.ex vilja köra bara med innerdelsfläkten om man kanske vill sprida värmen från en braskamin e.d. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad nillle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Fläktläge RAS-10
« Svar #12 skrivet: 19 september 2008, 10:54:51 »
Hej!

Ja då är jag med på hur det funkar.
Det är precis som Raffen säger att jag vill sprida värmen från min braskamin.

Mvh Niklas

Utloggad sebbe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktläge RAS-10
« Svar #13 skrivet: 19 september 2008, 15:22:14 »
Ifall fläkten på innerdelen saktar in (kalldrag-stopp) så brukar jag trycka på 8 ºC-knappen två gånger så går fläkten igång igen. Prova med det.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad nillle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Fläktläge RAS-10
« Svar #14 skrivet: 19 september 2008, 16:39:04 »
Jag kan inte kolla det för jag har inte den funktionen :)

Niklas

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!