0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Värmepumpar är ju inte rocketscience precis, sägs det ovan...Det är just detta sätt attt tänka som gör att jag liksonm undrar.Vi tar det lilla exemplet;GDS'aren har råd till en vacuumpump eller lånar grannens. Han läser lite hit och dit och får faktiskt rätt slang till rätt hål, lyckas t.o.m. få det till att suga fast pumpen är en lågprisvariant. Nu skall vi inte komplicera det så det är lagom varmt ute och inte för fuktigt.Det står 15 minuter men Nisse fixare är smart så han suger och suger och snart har det gått en timme. Hmmm? tänker NIsse fixare nu skall vi kolla om det är tätt, så då får pumpen stå kopplad och sp kollas trycket efter en stund. Samma? Så bra, allt klart. "Släng dig i väggen El Vikingo" tänker han. Där sparade jag 49767kronor, eller vad hans miniräknare nu kom fram till.Hmmm?Vad är trycket i en vacuumpump? Vad händer om det är en läcka om den liasom kan självtäta med det skit den suger in via läckan?Vilket arbetstryck är det i de olika delarna på en vp?Kylkillen tryckprovar med vilket tryck?Hör jag, mycket högre? Inte så illa gissat.Nu släpper NIsse fixare på gasen och frugan kommer ut och pussar sin lille mekare. "Vi får en varm och mysig kväll" säger hon och blinkar med ena ögat.Det värmer, liksom värmepumpen i tre timmar sedan börjar det skräp som täppte till det lilla lilla hålet ge sig.Medan Nisse fixare underhåller frun, eller är det tvärtom, pyser och pyser det...Förr eller senare är pyseriet slut liksom värmen, och all gas i stackars Nisse fixares värmepump.Stackars Nisse fixare. Nu har han inget annat att värma sig med än sin varma fru.Det är kanske inte så illa, om inte hon givit sig av med en kylkille som kunde sin sak.Så... Nisse fixare, ingen rocket science? Men hur många av er fattade att man skulle tryckprova anläggningen och gjorde det?Fattade ni att man inte kan täthetsprova med undertryck som är en bråkdel av det tryck som sedan byggs upp i systemet? Att det även kan bli missvisade för ni tätar under provet då det sugs in "proppar" som täpper till microporer, som sedan blåses ut när trycket kommer....Ni fattade det? Och struntade i det?Hmmmm??? eller rättare pysssssssssssssssssssssssssss-----Inte rocketscience?Värmemotorer, Carnot, moliere, värmecykeln, entalpi, entropi, supercool, superheat,... jag är övertygad om att de flesta kylutbildade kan sina saker,liksom jag är övertygad om att de flesta gds'are inte vet skvatt om hur en vp fungerar i verkligheten.Det ser jag i massor av inlägg och svar här. Inte ett skvatt.Det finns att läsa tex en liten lärobok om värmelära och lite sådant på 891 sidor.Sen får vi lägga till en om AC heat och cool, den är på 488 sidor, plus en om styrning av AC 571 sidor, om ventilation, om dimensionering av rör av kondensor av evapurator, styrventiler, strömförsörjning, elektronik...osv....gaslära, regler, lagar, säkerhet....el.... osv...osv...värmedimensionering, isolering, ....värmeavgivning...värmeupptagning,....osv..osv...installation, provning, optimering,..belastning, placering,..................typer,...utföranden, ....teorier, praktik, certifikat, osv osv......När man bläddrat lite i dom kanske man förstår att uppskatta den kompetens som kylfolket tar betalt för.Vill ni veta hur lite ni vet så ta en titt på kursplaner för de kurser som ges för behörighet. Säg sedan om ni ens begrep vad som stod i kursplanen.Jag antar att de flesta inte ens begriper innehållsförteckningen i en lärobok.Så visst är det kul att koppla rör, att pyssla lite men tro för tusan inte att ni ens når upp till byxvecken på de som har detta som sitt kunskapsområde, som kyltekniker.Det finns det alltid en till bok att läsa.Kan fälvgrabbar kan en himla massa, men de fattar inte så mycket. liksom killen som fixade oljepannan. Det fungerade kanske men inte fattade han varför.Det är först när det inte fungerar som han märker skilnaden.Då får han ringa den som både kan och förstår, proffset.ElV
Dvs jag kan detta område teoretiskt. Det är därför jag anlitar proffs för det praktiska, för det kan jag inte.
att vacumsuga då? (har inte monterat någon VP själv) Måste man inte det?
En luft/vatten med vatten som cirkulerar till utedelen behöver vaccumsugas.
Citat från: MGKea skrivet 11 december 2008, 15:53:22att vacumsuga då? (har inte monterat någon VP själv) Måste man inte det?Att vara bra påläst har aldrig skadat någon. (Vad jag vet)
Leifa.KJag håller med dig.Undantaget det man inte gitter, kan, får eller har utrustning till.Samt det som inte är ekonomiskt försvarbart. Här hos mig blir det en massa över som fortfarande är GDS. /ElV