0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Förlåt ?! Bergvärmepump med borrhål för 80000 ?
HejMan kan undra om installatörerna vet vad de pratar om. En scrollkompressor är dimensionerad för att klara runt 420 000 starter. Det vill säga den ska klara cirka 45 start/stopp varje dag i 25 år. Att då sätta in solceller för att minska antalet starter på sommaren, när pumpen står still för det mesta (min brukar starta högst 5-6 gånger då), verkar vara att slänga pengar i sjön.//Ronnie
tack för svaret!Är det verkligen så liten besparing med sol? Tänkte att solpaneler skulle klara varmvattnet under sommarhalvåret med stöttning av el (eller luft/vatten växlare). Tanken var att värmeväxlaren skulle vara avstängd under sommaren för att inte störa utelivet. Hade även tänkt att solpanelerna skulle hålla ett bubbelbad varmt. Vad jag har hört så kommer solpanelerna att rasa i pris, så panelerna ska få vänta lite tills priset är ok. bergvärmepump + borrning ligger väl på 110.000:- (borrning 50', pump 60') + installation. (offert på total på 160') EVP 500 + NIBE 2025 på c:a 70.000:- + installation. (offert på total 120')Men visst en fungerande bergvärmeanläggning är bekvämt, tar liten plats och är väl ganska tyst. Men hur lång livstid har den egentligen. Folk verkar ju byta ju sina pumpar som är 10 år gamla!
Jag håller med, jag har redan skippat idén med solpaneler själv. Men pumpens livslängd styrs väl rimligtvis av fler faktorer än kompressorns livslängd? Om vi uppskattar livslängden på en VP till 12-15 år så är det uppenbarligen inte hur antalet starter påverkar kompressorn som är avgörande (om detta då begränsar livslängden till 25 år). Därför kan installatörens åsikt vara fullt korrekt; solpanelen kan bidra till längre livslängd för systemet. Om det sedan kan uppväga investeringskostnaden, det känns tveksamt.Mvh,Marcus