0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den som monterar en luftvärmepump för första gången på 1 timme finns inte, ett seriöst montage av en kunnig amatör bör ta mellan 4 och 8 timmar...Räknar man med allt tid som går åt för att sätta sig in i branchen, beställa, förbereda, låna grejer mm mm så är det nog många timmars jobb innan den sitter där och värmer...Men visst, det är många som gör så, och för de flesta fungerar det bra - man bör bara vara medveten om vad det innebär och vilka risker som faktiskt finns.
Folksam har statisstik över vad det kostar att reparera (i snitt ca 13000:-/rep!?) men framför allt vilka fel som förekommit på resp värmepump och hur många gånger... Fram till och med 2006 har skadorna kostat villaägarna 350 miljoner enbart i reparationer).
Citat från: Rickard skrivet 04 november 2008, 20:53:25Den som monterar en luftvärmepump för första gången på 1 timme finns inte, ett seriöst montage av en kunnig amatör bör ta mellan 4 och 8 timmar...Räknar man med allt tid som går åt för att sätta sig in i branchen, beställa, förbereda, låna grejer mm mm så är det nog många timmars jobb innan den sitter där och värmer...Men visst, det är många som gör så, och för de flesta fungerar det bra - man bör bara vara medveten om vad det innebär och vilka risker som faktiskt finns.Man är väl tidsoptimist Men inte fan tar det 4-8timmar att montera den...Å man kan väl inte räkna med egen tid i många fall, det hör ju till egenintresse. Å det är klart att det finns risker mm, men med beloppet jag betalade 6000 med allt + lite eget arbete så kunde jag köpt 4st för samma peng, så ska det mycket till för att motivera mig att köpa en för dom slantarna, speciellt med den attityden som förkom bland kylnissarna. -Vanligt förekommande dock...Citat från: Lälle skrivet 27 oktober 2008, 19:11:42Folksam har statisstik över vad det kostar att reparera (i snitt ca 13000:-/rep!?) men framför allt vilka fel som förekommit på resp värmepump och hur många gånger... Fram till och med 2006 har skadorna kostat villaägarna 350 miljoner enbart i reparationer).Svaret på detta citat hittar vi då i tidigare inlägg, då kylfirmorna tar en förmögenhet att göra ett litet arbete blandat med lite försäkringsbedrägeri.
I ett annat inlägg du skrev så hade du betalat 8000 kr.Har du monterat din värmepump på mindre än 4 timmar vill jag gärna se bilder på installationen. De snabbaste proffsen jag vet installerar på 2-3 timmar beroende på svårighetsgrad, jag tror inte för en sekund att du gjort det på 1 timme, och om du gjort det så förstår jag att det blev H16 på din maskin...