0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Håller på att välja värmepump till en sadelkammare i ett stall. Kravet är att hålla minst 15 grader så billigt som möjligt. Komfort, ljudnivå etc är ovidkommande i denna tillämpning.Antingen väljer jag ett billigt märke, typ coolix, eller ett dyrare typ panasonic. En billig pump kanske kostar 6000 :- och man kan installera själv, en dyrare verkar gå på 20000 och uppåt med installation. I detta forumet verkar det finnas två falanger, de som tycker att man ska satsa på den dyrare (kvalitets?) varianten och de som inte tror att pris = kvalitet och väljer den billigare.Själv lutar jag åt den billigare pumpen, eftersom de runt 15000 man får betala extra aldrig kommer att betala igen sig på ren drift (dvs verkningsgraden är inte så mycket bättre på den dyra apparaten).Dock förutsätter det att pumpen håller. Så min fråga är:Finns det någon objektiv statistik på hur länge de olika pumparna håller (dvs mtbf per märke)? Jag har förstått att on/off-pumpar är betydligt sämre än invrter-pumpar, men finns det något mått på hur mycket sämre de är? Vad ligger en typisk reparationskostnad på vid byte av kompressorn?
Detta eftersom du tappar en massa i effektivitet och verkningsgrad hos pumpen varje gång den startar efter att ha gått i off-läge eftersom det tar ca 3-4 minuter för kompressorn att bygga upp trycket igen när den startar för att kunna ge värme igen, och detta är ju då delvis helt bortkastad energiförbrukning. En on/off-pump är alltså effektivast och har bäst verkningsgrad när den helst går hela tiden med en lämplig och då anpassad uppvärmningseffekt för den resp yta/lokal som den är satt att värma. När det gäller hållbarheten på dessa billigare on/off-pumpar så kan du väl kallt räkna med en livslängd på mellan ca 1-3 år, har du väldigt stor tur med pumpen så kan den kanske möjligtvis hänga ihop i 4-5 år.
Citat från: Raffen skrivet 28 oktober 2008, 10:06:58En liten korrigering. Min on/off-pump ger värme efter ca 30sekunder från att kompressorn startat. Visserligen tar det ca 4 minuter tills kompressorn drar 700W, jämfört med 500W efter start. Rampningen är alltså inte bortkastad energi, möjligtvis går de första 30sekunderna åt kråkorna. När kompressorn stannar sitter nästan all värme i innerdelen och tas tillvara. Dessutom finns möjlighet till bra COP vid start för både utedelens och innerdelens temperaturer hinner jämnas ut till omgivningens temperatur under stopp. Så bäst ekonomi vid konstant drift skriver jag inte under.Vad gäller hållbarhet får tiden utvisa. Min favorit kylkalle (som inte gillar fulpumpar) varnade mej dock för att min fulpump kan komma att hålla väldigt länge om jag har otur
Själv lutar jag åt den billigare pumpen, eftersom de runt 15000 man får betala extra aldrig kommer att betala igen sig på ren drift (dvs verkningsgraden är inte så mycket bättre på den dyra apparaten).
Raffen, har du satt dig i i hur mycet lägre COP en inverter-värmepump som går på minvarv får?På scroll vet jag att låga varv är direkt dåligt ur COP-synpunkt, men hur de andra typerna är kan jag inte säga på rak arm.Ett ökat inre läckage gör att COP faller vid låga varv.Förutsatt att en on/off-värmepump som kostar hälften av vad en inverter kostar håller lika länge så tror jag att totalekonomin blir rätt likvärdig totalt sett.Väljer man billigt och installerar själv bör man vara beredd på en kort livslängd, "dålig" service och ett kanske obefintligt skydd från villaförsäkringen.Väljer man dyrt och köper installationen av samma kille som man köper pumpen av bör man kunna räkna med längre livslängd, bättre service - och rimligen, en villaförsäkring som täcker delar av kostnaderna den dag den trots allt lägger av.Det finns anledningar till de högre priserna på dyrare värmepumpar.När det gäller stickproppsanslutning så anser jag att sebbe har rätt, det är inte en adekvat montering att sätta på stickpropp om det inte finns sakliga skäl att göra det (t.ex. att man ofta flyttar på anläggningen.)I denna fråga är inte ens de som tolkar elsäkerhetsnormerna helt eniga, så du kan inte hävda att du vet vad som stämmer.Vad vi kan vara helt säkra på är att en stickproppsanslutning inte är lika säker som en fast anslutning (förutsatt att den är riktigt utförd)