0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej RaffenSynd du inte såg mitt inlägg för 3v sen då hade jag nog lämnat tillbaka den.Pumpen är tyvärr redan installerad o i drift vilket iof gick smidigt fast elkabeln till utedelen var kortare än rören man fick med Såhär i efterhand så hade jag nog gjort som stefant o köpt en E9HKE o hyrt vacumpump, tyvärr så lockade snabbkoplingarna o faktumet att man kan installera själv o spara 5000 spänn vilket jag tror många lockas av.Kan tycka att det ju nästan är falsk maknadsföring av Jula, för den säljs ju som luftvärmepump.......även om namnet coolix säger en hel del!Tycker också det är synd att värmepumpsbranchen i sig är rörig o vilseledande.......det är för lätt o sälja skitEgentligen finns det väl bara en handfull pumpar som är riktigt bra på allt, dvs utvinning,ljudnivåer,avfrostning osv.... resten är sämre eller riktigt dåliga!men men man lär sig av misstagen Nästa gång blir det en finpump som det heter
Lite svammel kommer nu: Min undran över nöjdheten hos den nye ägaren beror på om det verkligen är några större skillnader på olika pumpar.Jag äger sju olika l/l pumpar i tre olika lgh och alla maskiner funkar ju.Skillnader märks, finesser varierar, priserna var olika etc, men alla maskiner ger värme/kyla när jag vill.Den maskin som var "bäst" för fem år sedan har kanske blivit omkörd av nu billigare pumpar.Ex. en liten Coolix on/off för 5000:- inkl kit, bör vara ett ofarligt köp som första pump. Varför driva med namnet.........?Fö inser väl många av oss att l/l ger betydligt lägre komfort än centralvärme och bör ses som komplement, ekonomilösning eller enda lösning om centralvärme ej är möjlig. Det är dock helt OK tycker jag som fryser på WC:n (där finns ingen vp), men njuter av 23,5 gr i TV-rummet.