0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo det stämmer nog att den jobbar upp till 55 ºC vart fjärde körning. Men de räcker ju inte till för vv utan eltillskott när den 3 av 4 körningar bara jobbar upp från 35 ºC till 40 ºC. Därför undrar jag om det är rätt att gå in bakvägen, dvs om man bör göra så för att få det bra.Måste rätta mig själv lite. Det är ju min. temperaturen på vp man kan ändra bakom koden, inte framledningen.När jag läst här verkar en del varna för att gå in och ändra på värden bakom koden.
Hej igenJag skulle nog ha testat med att ändra "min VP temp" till 35º och sätta värdet för "Värme från" till någonstans mellan 10 och 15 grader. Då får du 55-graderskörningar hela tiden från 35º till 55º, så länge "värme fån" gäller, och övriga tider får en körning till 55º. Problemet är väl att vid sommarkörningen stannar cirk. pumpen så du blir utan golvvärme då.//Ronnie
Måste du köra värme om det är +18° ute? Jag har ställt ner min pump till "husvärme från +10°". Det innebär att när det är över +10° ute då går min VP över i sommarläge och slutar skicka ut värme i elementen och då kör den upp tempen till 55° varje körning och då behövs inget eltillsats.
Tror faktiskt jag fann något nu när jag var och fingrade lite. Bakom koden fanns en inställning "sommarvärme" som var satt till 18 ºC. Ställde ner den till 16 ºC och vips startade kompressorn då utetempen var 18 ºC (kvällsolen värmer utegivaren). Börvärdet på VP var 48 ºC tidigare, men med denna ändring blev den automatiskt 50 ºC. Det positiva var att på normala inställningarna finns det ju ändå "värme från" som jag hade lagt på 19 ºC. Så om jag har förstått detta rätt nu så med "sommarvärme" ställt lågt t.ex 5 ºC och ändå har "värme från" högt t.ex. 19 ºC så får jag då just den ökade diffen ni rekommenderade. Dvs. ständiga körningar från min tillåtna vp temp till 50 ºC vid varje körning.Väntar med spänning på att kunna testa detta, men vågar inte ändra nu när frugan och barna är ensamma några dar. studs