0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
är inte 109 ruskigt tyst eller har du gammal VP?jag hade hällre flyttat den än förlora gångtiden på natten. Det är oftast som kallast nattetid på vintern du kommer få massa elpatronsdrift.de pengar det kostar att flytta den sparar du in ganska fort
...hade gärna satt upp ett snygt, effektivt plank, men det vill grannen inte. (Behöver vara så högt att bygglov/grannes medgivande fordras...)
Vp räknas som industribuller.Detta innebär att ljudnivån får vara max 40dbA vid tomtgräns mellan 2200-0600, oavsett om du tex 100m till närmsta hus. Jag blev anmäld till Miljökontoret av min granne, som anmodade mig att åtgärda bullernivån som uppmättes till 44dbA. Om ej skulle jag åtalas enl miljöbalken. Lånade ett ljudmätinstr och försökte med olika bullerplanklösningar men det är omöjligt att reducera 4dbA. Lösningen blev att vrida Vp 90 grader, dvs kortsida mot husväggen. Mao det blåser inte direkt mot hans tomt utan paralellt. Från min tomtgräns är det ca 6-8m till hans hus, dvs vid hans hus bör ljudnivån vara ca 37 -38dbA. Behöver knappt säga det men jag är otroligt förb på honom