Man kan mäta borrdjupet med fisksnöre och en skiftnyckel. 
Kai
Det går alldeles ypperligt att mäta med en vikt och fiskelina. Jag valde ett spolformat blysänke så det inte skulle fasta någonstans (skiftnyckel inge bra).
Fisklinan har en viss flytkraft som man bör beakta. Du vill ju ha en tydlig känsla när den bottnar. Skaffa dig en känsla hur mycket linan töjer sig om din vikt är tung.
Eftersom mitt hål borrades på 60-talet för att få vatten så var jag tvungen att kolla hålet innan jag beställde slang.
När borraren har borrat färdigt så petar han i slangen och du har ingen chans att kolla djupet såvida det finns markeringar på slangen OCH DU KAN SE DOM.
Är vinklarna svetsade och locket på så är det inte lätt!
Att räkna borrstänger, som någon nämnde, är en bra metod. Räkna att det finns tillräckligt med stänger för att klara ev.vis 200 m. Alla utrustningar har inte så stora magasin.
För en bekant till mig slutade det i rätten. Beställt: ett hål 180 m aktivt. Fick: 2 hål 90 m djupa med vattenyta på 45 m. Borraren fyllde med sand och sa att detta är ok och så man gör.
Kan tilläga att borraren förlorade i rätten och fick betala rättegångskostnaderna.
Bäst är att vara med i slutet av borrningen, det tar ju några timmar så man behöver inte vara med hela tiden. Då behöver du alldrig fundera på hur det blev.