Hej.
Nu har jag gett mig in i djungeln, och har ingensomhelst aning om något av detta med värmepumpar osv.
Hursomhelst, bor i en tegelvilla på 100kvadrat från 1955 i södra skåne. 2våningar + källare som är uppvärmd. Har en klafreströms oljepanna, från 1955 den med. Den har fungerat perfekt, och gör än idag, fast nu är den ombyggd till att köra på ved istället för olja, då oljan är så förbannat dyr. Jag har ingen ackumulatortank, vilket gör att det funkar sådär med att elda med ved. Det är ganska svalt på morgonen när man vaknar.
Jag har gått i funderingar på att skaffa en luft-vatten värmepump och undrar vilka fällor jag ska undvika? Budgeten är tyvärr inte den allra bästa, men runt 20-30tusen kan jag lägga för en komplett installation. Jag är själv elektriker, så eljobb osv är inga bekymmer. Kan jag behålla min gamla panna som backup ifall det tex. skulle bli strömavbrott? Måste jag skaffa ackumulatortank? (varmvattnet får jag via en elektrisk varmvatten beredare idag, och hade tänkt behålla den till att börja med iaf. eftersom vi förbrukar väldigt lite varmvatten)
Ska jag satsa på en luft-vatten pump, eller ska jag kanske istället satsa på en luft-luft? Vad känns vettigast? Vore tacksam för alla råd jag kan få.
Mvh. Mattias