Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/luft eller luft/vatten eller vad göra?  (läst 4726 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RobertP

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Dinstartsida.nu
Luft/luft eller luft/vatten eller vad göra?
« skrivet: 17 augusti 2008, 12:36:51 »
Hejsan.

Vi har precis köpt ett litet hus på 65 m2 med källare.
Huset har el-golvvärme överallt även i källaren med klinkers. En stor ny täljstenskamin samt en kombipanna el/olja/ved med vattenburna element.
Huset är från 62.
Med 50cm lösull på vinden nytt tak och nydränerad grund.

Förre ägaren har jobbat på annan ort med övernattningslägenhet så det är väldigt svårt att veta vad kostnaden blir för oss.
Han har heller inte haft källaren uppvärmd mer än 15 grader på vintern.

Så nu till frågan...
Vi vill använda källararen som vanliga rum och ha en temperatur kring 20 grader.
Elementen som tidigare har setat där är borttagna men så vitt jag vet är det varken svårt eller dyrt att sätta in nya då uttagen finns kvar i ledningarna.

Vad tror ni är den bästa och billigaste lösningen?

Installera en luft/vattenvärmepump och sätta in element?
Installera en luft/luft med två innerdelar. En uppe och en i källaren.
Kanske nibes Luft/vatten som kopplas till befintlig panna?
Eller bara helt enkelt köra på golvvärmen i källaren.

Hjälp oss ur den här djungeln! Smiley

//Robert och Amanda
Det finns inget dåligt väder. Bara dåliga kläder!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3911
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/luft eller luft/vatten eller vad göra?
« Svar #1 skrivet: 17 augusti 2008, 13:16:14 »
Bo ett år i huset och lär känna det innan ni gör något.

Ni har ju inlett ett förhoppningsvis långvarigt förhållande med er bostad och man måste lära känna varandra, eller hur?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad RobertP

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Dinstartsida.nu
SV: Luft/luft eller luft/vatten eller vad göra?
« Svar #2 skrivet: 18 augusti 2008, 19:18:36 »
Ja det ligger nån i det du säger. Men å andra sidan så är det ju bara golvvärme nu i källaren. El. För att lära känna nedre delen av mitt hus måsta jag ju kunna vara där. Blir det ruggigt dyrt att värma upp ca 30-40 m2 med elgolvvärme?
Det finns inget dåligt väder. Bara dåliga kläder!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3911
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/luft eller luft/vatten eller vad göra?
« Svar #3 skrivet: 18 augusti 2008, 20:13:25 »
"Hjälpa Er ur djungeln"...hihi...

Er lilla värmedjungel är nog inga större problem att få ordning på.

1: Är radiatorrören i källaren pluggade eller avsågade? Finns radiatorerna sparade, etc, etc? Koppla förstås gärna in radiatorer om det går.

2: Få ingen panik - ni skall väl bo i stugan under många år. Det är inte smart att göra felinvesteringar.

3: Luft/vattenpump verkar smart. Kontakta gärna "Greven" och diskutera hans lilla pump. Den skulle nog räcka för er.......

Robert
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Luft/luft eller luft/vatten eller vad göra?
« Svar #4 skrivet: 18 augusti 2008, 20:25:01 »
Instämmer med Rocas, bo in er först. Alla jag känner som "bott in sig" innan div renovering är helnöjda, de som gav "järnet" från början svär ve och förbannelse över att ha missat x antal viktiga punkter m.m. Klassikern är de som totalrenoverat sitt kök, men väntat med andra rum, sedan insett att stammarna i köket även gick genom vissa rum så man fick uppleva avloppsrenoveringar och putsdamm x 2, och priset blev också avsevärt högre.

Kör ett provisorium- köp begagnade raddar på blocket om den vattenburna värmen går att sparka igång igen, kolla sen in energicentrapumpen som är en L/V eller en L/L och separat varmvattenberedare. Det finns en stor beg-marknad på elpannor-elpatroner m.m från folk som konverterar till fjärrvärme m.m, så ni kan komma mycket billigt undan, om ni inte ska ha det senaste med mycket blin-blink och massa blänk som kostar extra... ;)
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Luft/luft eller luft/vatten eller vad göra?
« Svar #5 skrivet: 18 augusti 2008, 23:48:41 »
Troligen kommer det inte vara en bra investering i kronor och ören att satsa på luft/vatten. Svårt att få tillbaka vinst på satsat kapital!
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/luft eller luft/vatten eller vad göra?
« Svar #6 skrivet: 20 augusti 2008, 23:34:11 »
Troligen kommer det inte vara en bra investering i kronor och ören att satsa på luft/vatten. Svårt att få tillbaka vinst på satsat kapital!
men man får jämn temp i alla rummen även fast dörrarna är stängda Thumbsup
« Senast ändrad: 21 augusti 2008, 10:37:19 av FRJO »
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Luft/luft eller luft/vatten eller vad göra?
« Svar #7 skrivet: 21 augusti 2008, 07:19:14 »
klinkersgolv i en källare har en tendens att bli kalla eller dyra pga stort värmeläckage.
att värma hela rummet med golvvärme kan bli fruktansvärt dyrt !
så vill du kunna vistas där, bör du nog återmontera radiatorerna, sen hur du producerar värmen till dessa kan du ju ändra på med tiden. när du "bott in dig "
välj om möjligt lågtemperatur-radiatorer så är du garderad inför framtiden.
golvvärmen hade jag nog kört enbart som "grundvärme" för att hålla golven drägliga och "gångbara".

lycka till
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad RobertP

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Dinstartsida.nu
SV: Luft/luft eller luft/vatten eller vad göra?
« Svar #8 skrivet: 21 augusti 2008, 13:44:20 »
hej. Ja ni. Just nu lutar det åt att sätta in 2 värmepumpar. En bättre uppe och en billigare till källaren. Är det en dum idé kanske?
Det finns inget dåligt väder. Bara dåliga kläder!

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/luft eller luft/vatten eller vad göra?
« Svar #9 skrivet: 21 augusti 2008, 15:38:45 »
mycket beror pÃ¥ planlösningen, klarar den trycka ut värmen i alla rummen?  har du smÃ¥barn sÃ¥ du behöver ha stängda dörrar  mm    Du skall defenitivt inte värma varmvatten med en kombipanna jag hade en värmeförlust pÃ¥ 20 kw/h per dygn. Köper du en ny varmvattenberedare sÃ¥ har du ingen märkvärd förlust
« Senast ändrad: 21 augusti 2008, 15:43:31 av FRJO »
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad RobertP

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Dinstartsida.nu
SV: Luft/luft eller luft/vatten eller vad göra?
« Svar #10 skrivet: 21 augusti 2008, 15:43:58 »
inga dörrar samt att jag kan placera den i hallen så den blåser rakt in i alla rum utom toan. Låter inte det bra?
Det finns inget dåligt väder. Bara dåliga kläder!

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/luft eller luft/vatten eller vad göra?
« Svar #11 skrivet: 21 augusti 2008, 23:41:56 »
Det lÃ¥ter väl ok   men kolla pÃ¥ blocket om du fÃ¥r tag i en mordern varmvattenberedare sÃ¥ att du slipper ha i gÃ¥ng pannan för att värma v.vattnet. det sparar du massa pengar pÃ¥
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad RobertP

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Dinstartsida.nu
SV: Luft/luft eller luft/vatten eller vad göra?
« Svar #12 skrivet: 22 augusti 2008, 15:51:46 »
så du menar att man bara ska ha på pannan när det är riktigt kallt? Så den drar en massa extra el än en v v beredare när den bara värmer vattnet? Det har jag inte haft en tanke på. Så då ska jag alltså ha 2 värmepumpar och en v v beredare? Nu pratar vi snart samma summa som en luft vatten pump som man dockar till pannan.
Det finns inget dåligt väder. Bara dåliga kläder!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3911
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/luft eller luft/vatten eller vad göra?
« Svar #13 skrivet: 22 augusti 2008, 17:09:32 »
Är det ditt första egna hus?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/luft eller luft/vatten eller vad göra?
« Svar #14 skrivet: 22 augusti 2008, 23:19:24 »
så du menar att man bara ska ha på pannan när det är riktigt kallt? Så den drar en massa extra el än en v v beredare när den bara värmer vattnet? Det har jag inte haft en tanke på. Så då ska jag alltså ha 2 värmepumpar och en v v beredare? Nu pratar vi snart samma summa som en luft vatten pump som man dockar till pannan.
Det beror kanske lite pÃ¥ hur ny kombipanna du har  min är frÃ¥n 88 och den är inget vidare isolerad. jag har täppt igen rökröret för att slippa drag genom pannan som kyler ganska kraftigt. Men det är ständigt varmt och gott i pannrummet/tvättstugan, behövs inga element pÃ¥ om det inte börja krypa ner mot -10

men jag tycker du kan prova först. Men på min syns det jätte tydligt för elpatonen stegar in med 1 kw intervaller och jag märkte att den nästan stod på 1 kw hela tiden. med v.v beredarn har jag en förbrukning på 4 kw/h per dag inkl hushåls el när man inte är hemma.
kommer i hÃ¥g innan vp installationen sÃ¥ lÃ¥g jag pÃ¥ 23-25 kw  när jag inte var hemma.
Ändå att man har bra cop på vp på sommarn så får jag inte lägre förbrukning med vp på för att värma enbart V.vatten.
 SÃ¥ har jag inte värmen pÃ¥ till huset sÃ¥ har jag vp avstängd , med andra ord under juli,juni aug. Jag kommer nog byta ut min kombi panna mot en ny elpanna vvm 300 framigenom

Men som sagt testa innan    du kan nog hitta en beredare pÃ¥ blocket för nÃ¥gra hundringar annars
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!