Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
En galen dum tanke
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: En galen dum tanke (läst 3838 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jockefors
Gäst
jockefors
En galen dum tanke
«
skrivet:
04 februari 2005, 02:27:30 »
Citera
Hej
har funderat lite i dag .. som vanligt =)
problemet med att få en luft vatten pump å funka bra e ju skillnaden i temp differanser
det är för stor skillnad på -25 i luften och tex +55 som man vill ha i tex i ett radiator system..
fördelen med luft luft e ju att det finns gott om mycke luft = stor enegi källa fast lite svår å lura ut värmen ur
går det inte att bygga en luft /vatten ute del som tar -20 -25 kallt å gör om det till 5grader + i en tank
på tex 1000 liter.
montera sen in en pump som tar värmen från tanken dvs 5+ å gör om det till 55-60 grader på förångar sidan givet så kommer det att bli kallt i 1000 liters tanken men fyll den med frostskydds medel + att den första kompressorn kommer ju alltid att jobba för å hålla tanken vid 5 grader +
temp differanserna blir ju halverade på det sättet ..vilket gör att cop värdena lär ju öka rätt rejält
problemet e ju att systemet kommer att få dubbel elkostnad pga 2 kompressorer fast det kan ju gå styra på ett vettigt sätt med inverter styrningar på kompressorerna å ett systen som jobbar mot ute tempen ochså
iomed att då det e 5 grader kallt eller + grader ute så kommer ju den första ute delen att va jäkligt effektiv
så det kan ju hända att den inte behöver arbeta konstant då
kruxet kommer ju ochså va att kalibrera kompressorerna rätt dvs om den första ute delen ska va på tex 8 kw å den som knuffar upp tempen från +5 till 55 grader ska va på typ 4 kw ..
fast jag hoppas ni fattar vad jag klurar på =)
Loggat
admin
Gäst
admin
SV: En galen dum tanke
«
Svar #1 skrivet:
04 februari 2005, 08:45:58 »
Citera
Det borde väl kunna fungera, men verkningsgraden blir låg, förmodligen bara 1.5-2.5 COP.
Dyrt med två pumpar med, då lönar det sig nog bättre med en mark/berg-värmepump.
Loggat
jockefors
Gäst
jockefors
«
Svar #2 skrivet:
04 februari 2005, 10:15:43 »
Citera
Hej..
Joo det e det som e kruxet med 2 kompressorer ..
fast det beror ju lite på hur stora man behöver med om tex första e på 1000 w så kan ju inte den som komprimerar iandra steget va lika stor för då orkar väl den på 1000 w inte ladda tanken så mam kylerur hela systemet
skulle ju ochsåev gå stoppa ner tanken i marken på tex 3 m djup å använda tanken som kollektor
vet nän hur varmt det är på 3 m ? har för mig att det ska va 4grader ca då får man ju lite jordvärme + att ute agget matar in den värmen som det aggregatet klarar av att ge ut ..+ att då kan ju tanken va på tex 5 m2
fast det här e bara tanke lekar =)
Loggat
admin
Gäst
admin
«
Svar #3 skrivet:
04 februari 2005, 10:54:38 »
Citera
Jag vet att det finns de som experimenterat med att gräva ut tomten duktigt djupt, lägga ned en "poolduk" samtlägga slang/jord/slang/jord/slang/jord o.s.v. slangen läggs tämligen tätt men med måga meters totallängd.
Tanken är att den stora jord/vattenvolym som bildas i den underjordiska poolen under sommaren skall ackumulera en hel del energi.
Borde funka ganska bra, i vart fall bättre än/lika bra som en kompaktkollektor.
Loggat
Fixaren
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1244
Karma +0/-0
Fixaren
«
Svar #4 skrivet:
04 februari 2005, 13:10:36 »
Citera
Har inte räknat på det. Men vitsen med en värmepump är att den kan använda sig av "gratisenrgi". Typ, berg, jord, luft, vatten osv. Så fort det måste "betalas" för energin så brukar det köra ihop sig med att öka på COP.
Loggat
Varför fråga när man kan göra fel själv
gäst
Expert på värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 317
Karma +0/-0
gäst
«
Svar #5 skrivet:
04 februari 2005, 23:37:50 »
Citera
Hej, det är väl så att det aldrig kan bli mer "gratisenergi" än första pumpens COP?, den som tar energin från luften?
Men den totala "hävstången" på temperaturökningen blir högre med 2 steg (2 pumpar)
Men låt säga att man optimerar de 2 pumparna för olika arbetspunkter, den 1:a för låga temperaturer som lyfter från ner till -40, till +20 (det finns ju industrifrysar, vad för kylmedia har dom?), och den andra därifrån till +70/80, då skulle man säkert få högre COP och möjligheter till att värma varmvatten utan elpatron?
? Kan någon utföra en ingenjörsteknisk bragd och räkna på detta?
Eller finns det någon naturlag som hindrar detta?
/ mvh
Loggat
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001 16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm
Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh). Köpa billigt kan bli dyrt!!
sirkarlsson
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Mölnlycke
Antal inlägg: 38
Karma +0/-0
Kön:
sirkarlsson
«
Svar #6 skrivet:
08 februari 2005, 18:02:15 »
Citera
Javisst funkar det. Systemet heter kaskadsystem där lågtemperaturs systemets kondensor är högtemperaturs systemets förångare. Vanligtvis 2 kompressorer men finns med 1 där olika cýlindrar används som hög och låg system. finns även med 3 maskiner. Används för att nå låga temperaturer (-70--150 graderar)dyrt och sårbart
så nån ekonomi är det inte. Och har ni problem i dag att få tag på montörer så ska vi inte tala om hur det bli sen. Denna kunskap är få förunnat. jag är en av dom.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
En galen dum tanke
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 898
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
molsson
Breeelin
alvinpalv
kebj76
slutsteg
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info