0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Någon här på forumet körde med rör i rör (typ koaxialväxlare) några meter och tjänade många grader, så om du t.ex kör innerrör 100mm och ytter 125 alt 160mm med 2st T-grenar har du en enkel värmeväxlare.
Citat från: Art Deco skrivet 24 oktober 2008, 10:34:44Någon här på forumet körde med rör i rör (typ koaxialväxlare) några meter och tjänade många grader, så om du t.ex kör innerrör 100mm och ytter 125 alt 160mm med 2st T-grenar har du en enkel värmeväxlare.Skyldig igen...Desto kallare desto flera grader "vinst".
Svar 1 till Raffen: Jag är alldeles övertygad om att hus med självdrag och utan fuktspärr upp mot vinden har ännu "sämre" luft inne än uteluften. Mätte RH i badrummet direkt efter duschen imorse: 98% vid 20 grader. Den luften vill man ju inte gärna ha upp på vinden! Och tar den sig dit ändå, så skulle jag nog tusan se till att den vädrades bort. I mitt fall har jag mek frånluft och mkt lite av sådan fuktighet kommer upp på vinden pga av undertryck i huset. Jag har rejäl takfotsventilation längs hela vinden. Vinden är 42 år gammal och har inte en tillstymmelse till mögel. besiktningsmannen sa att han inte sett en så torr vind på länge... Och den har alltså alltid varit välventilerad.Svar 2 till Raffen: Exemplet med tak på pålar har varit uppe förut. Min ambition är att tillsammans med er andra på forumet systematiskt och metodiskt bena ut faktor efter faktor istället för att kasta mig rakt på hela problemet med mängder av obekanta och okända beroenden. MItt svar blir därför: Om "pål-taket" står på ett berg som ligger på 1000 meters höjd och konstant i moln med 100% RH och 13 grader, så kommer pål-taket att mögla. Om pål-taket istället ligger i en kruttorr öken, så kommer det inte att mögla.
Tack RAFFEN för visat intresse.Givare 1 på toppvinden visar 8° och 87 % RhGivare 2 på sidovinden visar 7° och 82 % RhHälsarsw
jag har just nu 2,6 ºC o 79% rh på vindenute: -3,1 o 84%rh
Citat från: SW skrivet 01 november 2008, 15:30:57Tack RAFFEN för visat intresse.Givare 1 på toppvinden visar 8° och 87 % RhGivare 2 på sidovinden visar 7° och 82 % RhHälsarswHej SW! Jaha ok du, jag gjorde så nu på denna förekommna anledning att jag för första gången i hela mitt liv kollade upp min kallvind ikväll också då Och den visade då faktiskt på +5 ºC och 67% Rh. Är det ett bra värde det eller?? Mvh Raffen.