Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kallvind - VENTILATION  (läst 125400 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #195 skrivet: 24 oktober 2008, 13:33:48 »
Någon här på forumet körde med rör i rör (typ koaxialväxlare) några meter och tjänade många grader, så om du t.ex kör innerrör 100mm och ytter 125 alt 160mm med 2st T-grenar har du en enkel värmeväxlare.

Skyldig igen...Desto kallare desto flera grader "vinst".
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad sebbe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #196 skrivet: 24 oktober 2008, 14:59:44 »
Någon här på forumet körde med rör i rör (typ koaxialväxlare) några meter och tjänade många grader, så om du t.ex kör innerrör 100mm och ytter 125 alt 160mm med 2st T-grenar har du en enkel värmeväxlare.

Skyldig igen...Desto kallare desto flera grader "vinst".
Vad händer med kondensvattnet ur utgående luft? Blir det problem med korrosion i rören?
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #197 skrivet: 24 oktober 2008, 15:16:47 »
Lade röret i fall, borrade ett litet dränhål, sprutade hålkanten med kallgalv. Invändigt i röret så tror jag inte att det ska hända någe speciellt, skulle vara i det borrade hålet då, ifall kallgalven jag sprutade på inte håller måttet, men jag har bara bra erfarenheter av kallgalv.    http://www.toolstrading.se/default.aspx    Finns ju även hos Jula, Classe, Swedol mm.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #198 skrivet: 25 oktober 2008, 14:01:55 »
Svar 1 till Raffen: Jag är alldeles övertygad om att hus med självdrag och utan fuktspärr upp mot vinden har ännu "sämre" luft inne än uteluften. Mätte RH i badrummet direkt efter duschen imorse: 98% vid 20 grader. Den luften vill man ju inte gärna ha upp på vinden! Och tar den sig dit ändå, så skulle jag nog tusan se till att den vädrades bort. I mitt fall har jag mek frånluft och mkt lite av sådan fuktighet kommer upp på vinden pga av undertryck i huset. Jag har rejäl takfotsventilation längs hela vinden. Vinden är 42 år gammal och har inte en tillstymmelse till mögel. besiktningsmannen sa att han inte sett en så torr vind på länge... Och den har alltså alltid varit välventilerad.

Svar 2 till Raffen: Exemplet med tak på pålar har varit uppe förut. Min ambition är att tillsammans med er andra på forumet systematiskt och metodiskt bena ut faktor efter faktor istället för att kasta mig rakt på hela problemet med mängder av obekanta och okända beroenden. MItt svar blir därför:  Om "pål-taket" står på ett berg som ligger på 1000 meters höjd och konstant i moln med 100% RH och 13 grader, så kommer pål-taket att mögla. Om pål-taket istället ligger i en kruttorr öken, så kommer det inte att mögla.

Hej Magnus!  Ang ditt svar 1. Jag instämmer helt med dig om att vid hus med självdrag och utan fuktspärr så ökar risken markant för att få upp ännu mer fukt på vinden, men jag anser faktiskt att även hus med en mekanisk ventilation och ett undertryck i bostadsvåningen så kommer det också upp en del fukt, om än i klart mkt mindre omfattning givetsvis.
Positivt att höra att du också har en rejäl vindsventilation inkl riktiga takfotsöppningar på ditt hus, och en fullständigt frisk kallvind, :) Det styrker ju också helt min uppfattning och erfarenhet av detta med vindsventilation ju. ;)

Ang ditt svar 2.  Påltaket kanske inte är en så bra idé att föra en diskussion om egentligen, och den är ju och blir ju dessutom av en högst teoretisk karaktär, och inte alls bra för att kunna göra en uppföljning på under realistiska former.
Men om jag istället tar upp frågan om du eller någon annan har haft t.ex ved inkl byggved såsom t.ex obehandlat virke i form av brädor, regelvirke i olika dimensioner mm under ett enklare tak av t.ex plast eller korrugerad plåt liggande högst upp på virkeshögen?? Det är ju kanske en mer realistisk fråga, och som är mkt lättare att följa upp och se resultatet utav isf. :)
Så min fråga blir då alltså om byggvirket ligger några år under ett dylikt tak, hur ser det då ut efter skall vi säga 2-3 eller kanske 5 år isf??

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 28 oktober 2008, 00:56:38 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1056
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #199 skrivet: 01 november 2008, 15:30:57 »
Tack RAFFEN för visat intresse.

Givare 1 på toppvinden visar 8° och 87 % Rh
Givare 2 på sidovinden  visar 7° och 82 % Rh

Hälsar
sw
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / år.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vår vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #200 skrivet: 01 november 2008, 19:36:57 »
Tack RAFFEN för visat intresse.

Givare 1 på toppvinden visar 8° och 87 % Rh
Givare 2 på sidovinden  visar 7° och 82 % Rh

Hälsar
sw

Hej SW!  Jaha ok du, jag gjorde så nu på denna förekommna anledning att jag för första gången i hela mitt liv kollade upp min kallvind ikväll också då :D Och den visade då faktiskt på +5 ºC och 67% Rh. :) Är det ett bra värde det eller?? Sc:,h

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Keld

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #201 skrivet: 01 november 2008, 19:46:41 »
jag har just nu 2,6 ºC o 79% rh på vinden
ute: -3,1 o 84%rh
160m hål artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #202 skrivet: 03 november 2008, 13:19:52 »
Tack RAFFEN för visat intresse.

Givare 1 på toppvinden visar 8° och 87 % Rh
Givare 2 på sidovinden  visar 7° och 82 % Rh

Hälsar
sw

Hej

Sidovindens luft innehåller ca 5 g vatten per kubikmeter.
Vindens luft innehåller ca 5,8 g vatten per kubikmeter.

Luften i sidovinden är alltså torrare.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #203 skrivet: 03 november 2008, 13:22:47 »
jag har just nu 2,6 ºC o 79% rh på vinden
ute: -3,1 o 84%rh

Uteluften håller 2,5 g vatten per kubik, vindsluften håller 3,8 g vatten per kubik.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #204 skrivet: 03 november 2008, 13:26:38 »
Tack RAFFEN för visat intresse.

Givare 1 på toppvinden visar 8° och 87 % Rh
Givare 2 på sidovinden  visar 7° och 82 % Rh

Hälsar
sw

Hej SW!  Jaha ok du, jag gjorde så nu på denna förekommna anledning att jag för första gången i hela mitt liv kollade upp min kallvind ikväll också då :D Och den visade då faktiskt på +5 ºC och 67% Rh. :) Är det ett bra värde det eller?? Sc:,h

Mvh Raffen.

Det beror helt på vilken luftfuktighet och temperatur du har i uteluften. Dessutom är det inte helt rätt att enbart mäta på kvällen, speciellt inte om solen har legat och värmt upp vindsluften så att den relativa luftfuktigheten pressats ned. Mäter man på morgonen kan värdet bli helt annorlunda.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad tobotrollet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #205 skrivet: 04 december 2008, 18:59:38 »
ett rätt nytt hus, väl isolerat. Om du får Fukt/kondens eller liknade på din kallvind så finns de bara 2 sätt den kan komma upp, antingen är de inte riktigt isolerat med isolering och plast mot våningen under och då bör du kolla de. Alternativ nr 2 är att taket läcker och de ska du i så fall åtgärda omgående.
Jag har ett gammalt med sågspåns isolering och gamla tidningar,inga luftspalter utan bara 2 st 4 tums ventiler och de fungerar/fungerade till taket började läcka.
Så titta på isoleringen underifrån och taket. De ger en besparing och kostnaden är troligen inte större än en avfuktare.
hur mycket isolering har du mellan vind och våningen under? De ska vara ganska mycket och en isolerad lucka.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1740
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #206 skrivet: 18 januari 2009, 17:14:58 »
Har nu kollat RF ute och på vinden ett tag och så här långt har RF alltid varit högre ute än på vinden.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad CHEMAS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #207 skrivet: 31 december 2009, 00:16:18 »
Lyfter..

1 år har gått, så hur går det? Vad bör man göra? Vad jag förstått efter ALLA sidor i denna tråden så beror det på huset i sej.

Vad krävs då för att det ska vara bra? Jag funderar på vissa saker...

Klimatet utomhus kan vi ju inte göra mycket åt men konstruktionen då? Är en kallvind en bra konstruktion? Kanske är fel åt... Om man tänker på hur väggar ska byggas och isoleras så vill man ju att väggen ska vara varm hela vägen ut. Varför ska inte "taket" vara det? Isoleringen kanske ska vara direkt under takpannorna?

Nu ska jag dela med mej av min TANKAR.

Vinter:

Om man tänker på ett äldre hus med daglig uppvärmning av murstocken. Kanske också är spänntak som också då fungerar som fuktspärr. Självdrag eller eftermonterad frånluft, undertryck iaf. Vad har vi? Jo en lite varmare vind och ganska lite fukt från bostaden som kommer upp på vinden. Jag tror inte vi behöver ventilera så mycket på vinden.

Om vi har ett äldre hus med fuktspärr i taket, vp och mek.frånluft. Vad har vi då? Kallare vind än med varm murstock, lite fukt från bostaden. Ventilera vinden eller inte? Nja inte så mycket. Behövs ju inte. Finns ju inte så mycket fukt att ventilera ut. Om det nu är torrare utomhus än på vinden så ja.. visst men det behövs inte.

Äldre hus utan fuktspärr i form av spänntak/plast/unameit, uppvärmning av vind av murstock, undertryck i bostad. Ventilera inte så mycket ändån. Om man nu ventilerar så kondenserar den fuktiga luften antingen i isoleringen som kanske är av kutter eller mineralull. Fördel med organsikt då det är hygroskopiskt? Det är ju fel redan här. Man bör inte vara utan fuktspärr/broms. Fukten ska inte upp. Den ska ut genom ventilationen i bostaden. Undertryck. Inte så bra att ventilera med kalluft uppe på vinden. Ska det ventilerar så kan man ju göra det med en solfångare som SW? Varm torr luft.

Äldre hus utan spärr, kall stock, undertryck.............

Bla bla jag orkar inte. Kan man inte säga som ett riktmärke att man ska försöka hålla vinden  varmare än utomhustempen för att vara på säkra sidan för att flytta ut daggpunkten? Hur många grader? Om man nu gör det genom dom verktyg vi har: isolering, ventilation i bostad, ventilation på vinden, murstocksvärme, solfångarvärme, varmt tak av solvärme så är det upp till var o en. Alla bör dock se till att ha undertryck i bostaden samt använda sej av fuktspärr/broms(vindpapp o organisk isolering). Vissa säger ju att man ska inte ha spärr/broms någonstans i taket om man inte kan ha det överallt och eller helt tätt. Jag börjar tvivla för om man använder sig av undertryck i bostaden så ska nästan ingen fukt ta sej upp iaf.

Om man nu ventilerar vinden massor så är också allt över vindbjälkslagetsisolering UTOMHUS. Värme från bostaden ska hela vägen ut ur isoleringen för att inte nå daggpunkt. Sen kan du ventilera bäst du vill precis som raffen säger.

A o O återigen. Släpp inte upp fukt från bostaden o säkerställ undertryck.  *vinkar*
« Senast ändrad: 31 december 2009, 00:34:37 av CHEMAS »

Utloggad T3chfre4k

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #208 skrivet: 29 maj 2010, 13:33:37 »
Det började diskuteras om Ventovind från VentoTech och huruvida man kunde bygga en billigare lösning.

Jag har inte läst varenda sida i denna tråd, men om det inte tagits upp än så har jag kommit på en liten lösning som jag ska testa på min lilla vind. den har såklart fuktproblem, annars skulle jag ju inte skriva här =P

Min idé är att köpa två st myson badrumsfläktar med fuktavkännare som går att ställa in från 60%-95% RH

Sen kopplar man dom så att en blåser in luft och en ut luft. Den som blåser ut luft ställer man så lågt som möjligt, alltså 60% RH
Sen kopplar man in ett relä på spänningen som driver fläktmotorn i Ut-luftsfläkten. Det reläet matar i sin tur 230V till fläktmotorn i In-luftsfläkten (hygrostaten i denna ska jag koppla bort och använda till annan funktion.)

Som sagt, hygrostaten i In-luftsfläkten kopplar jag enbart till ett brytar-relä som bryter spänningen helt i installationen, ställer denna på 70% RH.

Så nu har jag ett system som blåser ut fuktig luft tills den kommer ner i 60% RH, förutsatt att RH utomhus inte överstiger 70% då systemet inte startar alls, DVS bara torrare luft in än ut =)

Bifogar bild och schema på konstruktion.


Jag monterar Utblåset uppe för fuktig luft väger mindre än torr luft enl. källa http://www-v2.sp.se/energy/ffi/fukt.asp

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #209 skrivet: 29 maj 2010, 16:22:27 »
Några kommentarer:
- att fuktig luft har lägre densitet än torr stämmer säkert, men det behövdes ju 50%
skillnad i fuktighet för att få några siffrors skillnad i TREDJE decimalen på densiteten!
- om du mäter luftfuktighet både högt och lågt, fritt i luften i ett slutet utrymme så kommer
du att få samma mätvärde, eftersom gaserna strävar efter att blanda sig
- du kan inte bara blåsa ut luft från vinden utan att det samtidigt kommer in lika mycket
luft någon annanstans ifrån
- det räcker inte att jämföra RH inne och ute, du måste ta med temperaturskillnaden också
- du måste ta reda på varifrån fukten kommer innan du gör någon åtgärd
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!