0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Slutligen: har inte samtalet handlat lite mycket om just kondensation, dvs det som händer vid daggpunkten (RH = 100%). Mögelproblem kräver ju inte kondensation. Chalmersrapporten hänvisar till andra rapporter där 75% RH är gränsvärdet för "risk". Eller har jag missat nåt?
Om det nu är så att det utomhus är hög luftfuktighet säg 90% rf och denna luft får svepa in på vinden och när den träffar det kalla taket så sker kondensation mot taket när den luft som träffar taket kommer att kylas av till under daggpunkten.Då kan det kondenserade vattnet endera sugas in i träet eller falla som droppar ner på vinden och på dessa ställen kan det bli ganska vått.När sedan luftens temperatur blir samma eller lägre än daggpunkten så upphör kondensationen och istället så börjar det ske förångning av vatten om rf understiger 100%.Den förångningen kommer att vara låg om rf är hög så uttorkning av vinden kommer att ske väldigt långsamt.Och då har vi skaffat oss en grogrund för mögel.
Raffen har rätt, du kan ju inte rå för att du inte förstått vad han skriver men när du refererade till Chalmersrapporten som Raffen avvisade nedvärderande genom att kalla dom för "Chalmersnissar" så blev jag lite sur.
Stycket är ett exempel på kondesation av varm, fuktig luft mot kall yta. Trivialt. Jag delar inte den uppfattning du tycks ha att det svenska "kallvindsproblemet" har med kondensation att göra.
Okej, jag hänger med än så länge. Men vad händer med "mögelrisken" om vi istället täpper till all ventilation, dvs gör tvärtom mot det du kallar "Raffen-metoden"?
Citat från: kilo skrivet 21 oktober 2008, 21:48:50Okej, jag hänger med än så länge. Men vad händer med "mögelrisken" om vi istället täpper till all ventilation, dvs gör tvärtom mot det du kallar "Raffen-metoden"?Listigt Kilo! Tänkte komma med det småsmåningom, men du dök rätt på knäckfrågan. Fundera du så tar vi det senare. Mvh Magnus