0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hur undviks övertryck i huset? Installerar man en frånluftsfläkt som blåser ut lika mycket luft som trycks in?
Citat från: digitalrobert skrivet 02 september 2008, 09:59:52Hur undviks övertryck i huset? Installerar man en frånluftsfläkt som blåser ut lika mycket luft som trycks in?...Men bygger man en själv skulle jag inte satt fläkten i solarventin utan i en frånluftskanal
Varför måste fläkten vara i panelen ?Termiken (genom värmen) ser ju då till att luften trycks in i kåken, alltså kan man ju då ansluta en solarventi och sen istället flytta fläkten till någon av husets frånluftskanaler, då får man undertryck som då hjälper till att suga in varmluften från Solarventi-panelen, Hansson är på rätt spår.
HejJag har haft lite problem med internet några dagar men det verkar som Raffen har slutat svara på mina frågor så det får väl vara då.Om nu någon annan undrar vad jag försökt få fram så är det helt OK att fråga.Häftiga bilder Art Deco man undrar lite vad som hänt i dom olika fallen, som när taket är aldeles vitt o fint men möglet ligger som ett band på väggen.Eller yttertaket där takstolarna inte verkar vara så skadade.Jag undrar lite över varför man vill skapa över/undertryck tvingar man då inte luften att gå genom väggar och tak i de springor som säkert finns.Om man ser solarventi som en normal ventilation så kan uppvärmningen av inkommande luft bara tillföra värme till rummet vilket inte kan vara fel och då jämför jag med motsvarande ventilation utan värme.MVHMesser
Hej Messer! Ja det stämmer gott det att jag har slutat att svara på dina frågor Messer, och det gjorde jag när jag förstod att du och Gano gick ihop och koncentrerade er enbart på att spela mästare inom kondensbildning, kallvindsventilation mm. Detta utan att egentligen tillföra någonting spec alls i ämnet, och detta samtidigt som ni då också enbart skulle sabla ned mig som totalt okunnig inom området ifråga genom att ställa div löjliga frågor, och av vilka man då mellan raderna kunde förstå att ni redan visste svaret på dem. Helt obegripligt agerande tycker jag och dessutom riktigt dålig stil av er Messer. Mvh Raffen.
Kanske någon annan vill veta hur det fungerar så är ni välkommna att träda in istället för Raffen som tydligen inte vill lära sig eller om jag har fel inte kan argumentera och visa på vad jag har för fel i mina framställningar.Läget är väl ungefär så att jag har fått rätt i hur vatten kondenserar när luft träffar en yta som har en temperatur som är lägre än luftens daggpunkt.Sen har jag en utestående fråga: kan luften utomhus ha högre temperatur än temperaturen innomhus på vinden.
Citat från: messer skrivet 04 september 2008, 23:32:57Kanske någon annan vill veta hur det fungerar så är ni välkommna att träda in istället för Raffen som tydligen inte vill lära sig eller om jag har fel inte kan argumentera och visa på vad jag har för fel i mina framställningar.Läget är väl ungefär så att jag har fått rätt i hur vatten kondenserar när luft träffar en yta som har en temperatur som är lägre än luftens daggpunkt.Sen har jag en utestående fråga: kan luften utomhus ha högre temperatur än temperaturen innomhus på vinden.Jag vill lära mig så jag träder in istället för Raffen en stund. Jag svarar att ja luften utomhus kan ha högre temperatur än den på vinden, så ser vi vartåt det barkar. Shoot messer!
Citat från: kilo skrivet 04 september 2008, 23:48:36Citat från: messer skrivet 04 september 2008, 23:32:57Kanske någon annan vill veta hur det fungerar så är ni välkommna att träda in istället för Raffen som tydligen inte vill lära sig eller om jag har fel inte kan argumentera och visa på vad jag har för fel i mina framställningar.Läget är väl ungefär så att jag har fått rätt i hur vatten kondenserar när luft träffar en yta som har en temperatur som är lägre än luftens daggpunkt.Sen har jag en utestående fråga: kan luften utomhus ha högre temperatur än temperaturen innomhus på vinden.Jag vill lära mig så jag träder in istället för Raffen en stund. Jag svarar att ja luften utomhus kan ha högre temperatur än den på vinden, så ser vi vartåt det barkar. Shoot messer!Hej Kilo! Du har helt rätt i ditt svar Kilo, självklart kan utomhusluften ha en lägre temperatur än den luft som finns på vinden.Här finns det mer att läsa om detta: http://www.mdh.se/ist/kurser/miljo/WMO005/p2_2007-2008/Inne%20Grupp%203%20Fukt%2007-12-12.pdfMvh Raffen.
Hej KiloJag tar lite fler steg för att spara tid, men om det är något steg du inte håller med om så hoppar jag tillbaka.OK då kanske vi är överens om att den varma luften utomhus kan innehålla mer vatten än den kallare inomhus.Och om luften utomhus innehåller mycket fukt så kan dess daggpunkt vara högre än temperaturen innomhus.Om man då ventilerar in den luften på vinden kan det uppstå kondens inne på vinden.Om vatten kondenserar på trä så kommer väl träets fukthalt att stiga.Samma gäller väl också andra material på vinden som kan mögla.MVHMesser