0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är väl snarare så att den varma luften sänker den relativa luftfuktigheten på vinden.
Tack skall du ha Gano! Jag sa inte att fukten bildas i luftsolfångaren utan den bildas på kallvinden igen när den varma luften kommer in där i den kallare luftmiljön där, och att den därmed höjer luftfuktigheten som sedan kondenserar mot de kalla ytorna på kallvinden.
Citat från: Raffen skrivet 31 augusti 2008, 16:37:55Tack skall du ha Gano! Jag sa inte att fukten bildas i luftsolfångaren utan den bildas på kallvinden igen när den varma luften kommer in där i den kallare luftmiljön där, och att den därmed höjer luftfuktigheten som sedan kondenserar mot de kalla ytorna på kallvinden.Det är så underbart svamligt. Jag tror jag dör av skratt. Du Raffen kan helt enkelt inte det här. Fukt kan inte bildas ur tomma intet och luftfuktigheten kan inte höjas så länge man tillför energi. Det är tvärtom.Jag ska försöka beskriva hur det fungerar med en luftsolfångare med hjälp av Mollierdiagrammet i mitt tidigare inlägg. Utgår från 5-gradig luft med hög luftfuktighet 90% (det regnar ute). Följ den krökta linjen som heter 0,90 ner till den horisontella linjen vid 5 grader. Detta motsvarar ca 5g/m3 luft. När man höjer temperaturen till 25 grader så minskar den relativa funktigheten till 25%, alltså ganska torr luft. Dra en linje rakt upp tills den korsar den horisontella linjen vid 25 grader, det blir mitemellan 0,20 och 0,30 linjen, alltså 25% relativ luftfuktighet. Man blåser alltså in 25-gradig luft med relativ luftfuktighet på 25%. Dels värmer man upp vinden, dels tas eventuell fukt upp och transporteras ut ur vindsutrymmet. EXAKT så som ett torkaggregat fungerar. Det är inte mer komplicerat än så.MVH/Gano
Hej RaffenVem är Pelle Säker ? Det är nog du det. Eller ska vi ta en omröstning på forumet vem som bäst gjort sig förtjänt av denna titel ?Om du går ut med tvärsäker attityd och sedan inte kan försvara dina påståenden så får det stå för dej. Jag kan erkänna att ledde dig ut på tunn is./Gano
Men man bör nog ha någon pryl som jämnför temperaturen på vinden och solarventin innan fläkten startar.
Citat från: Hansson skrivet 01 september 2008, 18:28:46Men man bör nog ha någon pryl som jämnför temperaturen på vinden och solarventin innan fläkten startar.Är det för att inte få in för varm luft på sommaren? /Paj
Citat från: swepri skrivet 01 september 2008, 20:26:30Citat från: Hansson skrivet 01 september 2008, 18:28:46Men man bör nog ha någon pryl som jämnför temperaturen på vinden och solarventin innan fläkten startar.Är det för att inte få in för varm luft på sommaren? /Pajnja delvis,fläkten startar direkt när det kommer lite sol på den.Då kan det ju hända att luften fläkten blåser in är kallare än den på vinden