0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejSå skall jag tolka det som att du inte vet varför det blir kondens.Alltså varför blir det kondens, det behöver inte vara på plast det kan vara vilket material som helst, tegel plåt eller frukt.MVHMesser
HejAnledningen till att jag frågar dig är ju att du påstår att dom som inte håller med dig angående ventilation bara snackar skit så jag tycker det vore intressant att få veta hur mycket du vet om detta eftersom du så bestämt säger att du vet men du har ju fortfarande inte besvarat den enkla frågan än.Så jag antar att du inte kan svaret, så enkelt är det.Och då undrar jag om det inte är bäst att lita på byggsamordnaren.Förresten det du skriver om materialets respektive sida är svammel och har inte någon bärighet i frågan som lyder "varför bildas det kondens".MVHMesser
Hej RaffenNej jag bär mig inte dumt åt, jag har bara bevisat att du inte ens vet varför kondens uppstår.Jag trodde faktiskt du kunde åtminstone det eftersom det har skrivits rätt mycket om det.Så nu ska jag komma med ett påstående få se om du tycker det är sant eller inte.Kondens uppstår när luft träffar ett material som kyler ner luften så att luften får en temperatur som är lägre än daggpunkten för den luft som träffar materialet.MVHMesser
Eller kanske kommenterade det Gano sa att han inte såg något större problem med att värma upp ett kallvindsutrymme med luftsolfångare, vilket väl vore detsamma som att sticka huvet i snaran riktigt ordentligt enligt min uppfattning.
Citat från: Raffen skrivet 31 augusti 2008, 03:33:30Eller kanske kommenterade det Gano sa att han inte såg något större problem med att värma upp ett kallvindsutrymme med luftsolfångare, vilket väl vore detsamma som att sticka huvet i snaran riktigt ordentligt enligt min uppfattning.Det är inget motsägelsefullt i det jag skriver och det Messer påstår. Av det Messer skriver ser jag direkt att han vet vad han pratar om.Kan du förklara varför det skulle vara negativt i fukthänseende att värma upp vinden med en luftsolfångare ? Det ska verkligen bli intressant att se hur du klarar dej ur den knipan./Gano
HejJag repeterar min fråga: -Hur menar du att det vore negativt ur fukthänseende att värma upp en kallvind med en luftsolfångare ?Och förresten vet du mycket väl att en solfångare fungerar även på vintern./Gano
Citat från: Gano skrivet 31 augusti 2008, 15:11:30HejJag repeterar min fråga: -Hur menar du att det vore negativt ur fukthänseende att värma upp en kallvind med en luftsolfångare ?Och förresten vet du mycket väl att en solfångare fungerar även på vintern./GanoHej Gano! Ja jag utgick väl ifrån att du avsåg uppvärmning med luftsolfångaren på vintern ja. Jo då skulle det bli ungefär som med det kalla ölglaset på sommaren ungefär på kallvinden, eftersom varm luft kan innehålla (bära) mer vattenånga (fukt) än vad kallare luft kan så skulle det innebära att när den varma luften träffar det kalla (oisolerade) yttertaket på vinden så kommer fritt vatten att fällas ut i form av kondens och ställa till ett elände på vinden Gano.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 31 augusti 2008, 15:30:40Citat från: Gano skrivet 31 augusti 2008, 15:11:30HejJag repeterar min fråga: -Hur menar du att det vore negativt ur fukthänseende att värma upp en kallvind med en luftsolfångare ?Och förresten vet du mycket väl att en solfångare fungerar även på vintern./GanoHej Gano! Ja jag utgick väl ifrån att du avsåg uppvärmning med luftsolfångaren på vintern ja. Jo då skulle det bli ungefär som med det kalla ölglaset på sommaren ungefär på kallvinden, eftersom varm luft kan innehålla (bära) mer vattenånga (fukt) än vad kallare luft kan så skulle det innebära att när den varma luften träffar det kalla (oisolerade) yttertaket på vinden så kommer fritt vatten att fällas ut i form av kondens och ställa till ett elände på vinden Gano.Mvh Raffen. Tack för svaret. Du anser alltså att man trycker in fukt på vinden på detta sätt, är det rätt uppfattat ?MVH/Gano
eftersom varm luft kan innehålla (bära) mer vattenånga (fukt) än vad kallare luft kan så skulle det innebära att när den varma luften träffar det kalla (oisolerade) yttertaket på vinden så kommer fritt vatten att fällas ut i form av kondens och ställa till ett elände på vinden Gano.