0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Helt kul umulig med en RAS10 . Har RAS13 og den klarer det ikke den heller . Klarer hele huset i to dager ved -15 tredje dag må det støttefyres med noe i tillegg . Vær og klar over at du ikke har hatt din RAS10 i en eneste fyringssesong enda og jeg har hatt min RAS13 i to hele sesonger . Minnes og at du hadde noen eventyrlige prestasjoner å vise til også med din Panasonic E9DKE . Ha en god kveld , går å legger meg . *vinkar*Raptus
Hej Raffen!Nu tror jag att du har fel beträffande Raptus pumpbehov..... tror knappast att en ras-13 är overkill i Raptus hus när det är -20 grader ute.... så att en ras-10 skulle funka bättre pga att med en ras-13 skulle det bli för varmt runt pumpen. Nej oavsett om en ras-10 eller 13 sitter dåligt placerat och utetempen är -20 grader så tror jag knappast att att en ras-10 skulle funka bättre än ras-13//Krister
Nå får du jaggu snart ta deg sammen Raffen , se over hva du skriver og vurder dine påstander før du setter det på trykk . Kan samtidig nevne at mitt hus har veldig åpen løsning og pumpa har god plass rundt seg , høy hastighet på vifte og lang kastelengde uten hindringer . En mindre pumpe som RAS10 ville helt klart ikke vært bedre som du påstår. God bedring. ThumbsupRaptus
Du må jo å tenke på det da Raffen at her jeg bor så er det ikke uvanlig med -12 til -25 grader i lengre perioder sammenhengende . Det er for å ha tilstrekkelig varme med pumpa alene i de periodene jeg synes det er kjekt med en større pumpe. Smertegrensa for pumpa alene går egentlig ved ca. -12 --15 ettersom hvor lang og jevn kuldeperioden er . Det er såklart ikke problem med -20 om natta hvis dagtemperaturen er rundt -10 så varmen fra pumpa tar overhånd på kuldebelastningen da. Men du vil å oppleve det at ved flere dager med jevnt -15 døgnet rundt så vil du ikke klare det alene med 1 stk. RAS10. Men som nevnt så vil en mildere dagtemperatur hjelpe pumpa betydelig . Og alle som har hatt pumpe ei stund vil slett ikke bære mer ved enn absolutt nødvendig . Men for all del jeg er kjempefornøyd med min RAS 13 og har ikke problem med å anbefale den . Men står det mellom RAS 10 , 13 eller 16 så er valget enkelt : Soleklart RAS 16 . Men nå velger jeg for meg selv . Andre får ta sine valg . Også du Raffen Men husk nå endelig at klima og temperatur teller vel så mye som størrelsen på arealet som skal varmes . Så hadde det ikke vært kaldere enn -7 her jeg bor så kunne jeg godt ha en RAS10 jeg , men ville trolig gardert meg og likevel ha valgt RAS13 i stedet. Raptus