0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hei Masivemats , en RAS 10 blir etter min mening for liten for dine 160 kvadratmeter . En Ras13 eller til og med RAS16 vil nok måtte til for å bli fornøyd . Da klarer du deg uten å støttevarme med noe annet også . Trivelig å gjøre annet enn å bære ved når du først er på hytta for å kose deg å . Raptus
En Toshiba ras-10 är säkert en bra pump men för Masivemats hus så skulle jag absolut rekomendera en större pump eller ev 2st Ras-10 såvida han inte har ett extremt välisolerat hus.//Krister
Citat från: Northkingen skrivet 11 augusti 2008, 23:07:03En Toshiba ras-10 är säkert en bra pump men för Masivemats hus så skulle jag absolut rekomendera en större pump eller ev 2st Ras-10 såvida han inte har ett extremt välisolerat hus.//KristerTjenare Krister! Det framgår ju inte hur isoleringen är i huset, men väl att huset är på 160 m2 fördelat på 2 plan så man kan ju tolka det som att det är 80 m2/plan, och då räcker ju en Ras 10-pump gott till att börja med på nedre planet isf.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 11 augusti 2008, 23:16:33Citat från: Northkingen skrivet 11 augusti 2008, 23:07:03Han skriver att huset är ett fritidshus och de brukar jo oftast inte vara lika påkostade gällande isolering som ett regelrätt bostadshus sen så är huset byggt 1876 och är timmrat vilket förmodligen inte heller borgar för att det skulle vara speciellt välisolerat.......men jag kan ju ha alldeles fel......men av det han skrev så (tror) jag inte att huset är jättebra isolerat.//Krister
Citat från: Northkingen skrivet 11 augusti 2008, 23:07:03
Citat från: raptus skrivet 11 augusti 2008, 20:16:04Hei Masivemats , en RAS 10 blir etter min mening for liten for dine 160 kvadratmeter . En Ras13 eller til og med RAS16 vil nok måtte til for å bli fornøyd . Da klarer du deg uten å støttevarme med noe annet også . Trivelig å gjøre annet enn å bære ved når du først er på hytta for å kose deg å . RaptusHej Raptus! Hur många m2 i yta värmer du upp med din egen RAS 13-pump då??Mvh Raffen.
Hei Raffen . Jeg klarer ca. 90 % av fyringsdøgnene i året med bare min RAS13 . Mitt hus er ca. 110 kvm. fodelt på 70 kvm. i første etg. og 40 kvm. i andre etg. Og når Masivemats skal varme nesten en halv gang til så mye på en sannsynligvis dårligere isolert bygning så tilsier min kunnskap og erfaring at en RAS 10 blir for liten. De antatte 1500 kronene mer for en RAS13 vil han være glad for å ha brukt når kulda setter inn. Men aller helst en RAS 16 . For egen del vil jeg sette inn en større pumpe når den jeg har pakker sammen . Er storfornøyd med min RAS13 men med en RAS 16 så klarer jeg nær 100 % av fyringsbehovet med bare pumpa. Prisforskjellen er heller ikke større enn at det "lønner" seg med en større pumpe. Raptus
Nåja Raffen , jeg har hatt min RAS 13 i to fyrings-sesonger . Og har mange bekjente med samme pumpe og har således god kunnskap med tanke på pumpens kapasitet . Jeg kan og fortelle deg at flere firmaer ikke tilbyr RAS10 her på indre østland . Dette fordi de vil ha fornøyde kunder som de ikke vil risikere å skuffe ved å få dem til å kjøpe for liten pumpe. Akkurat som en del Panasonicleverandører ikke tilbyr 7 serien av samme grunn. Tror nok du og jeg er litt ulike med tanke på kjøp/bruk av pumpe . Jeg som sikrer med å betale litt ekstra for det sikre , å du i andre enden som jeg mistenker har litt for høye forventninger til de mindre pumpene. Men vi virker fornøyde begge to , så det er vel greit . Men uansett synes jeg du skal være litt forsiktig med å gi uerfarne innen området for store forventninger til små pumper . De fleste tror jeg glatt betaler 1500 kroner ekstra for å bli fornøyd med kjøpet enn å gå å angre i årevis fordi de ikke kjøpte noe skikkelig med en gang. *vinkar*Raptus