Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Idag började installationen av Energicentra-pumpen  (läst 15628 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Berga_Kungen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #30 skrivet: 29 mars 2009, 00:32:13 »
Jag skriver inte iden här tråden för att återigen börja felsöka produkten, utan för att jag blev förvånad över att någon fortfarande använder tråden.
Det enda jag vet är att det om jag räknar på Grevens siffror ang effekten så borde pumpen klara någon minusgrad hos mig utan problem, jag vet ju hur många kilo pellets det går åt & jag vet effekten/kilo, det går inte att jämföra.
Man försöker ju läsa det mesta för att skapa sig en uppfattning.
Dessutom har jag tillgång till beskrivningen av styrsystemet på pumpen, därför inflikade jag med kommentaren om hetgas skyddet :-)
Jag har själv en tvilling till EnergiCentra pumpen, tillverkad på samma fabrik och med samma styrning, dock under ett annat namn.
Min pump har varit i drift sedan förra veckan och jag har kört lite tester på den, jag har kopplat den så att jag kan köra den både med flytande kondensering och med fast kondensering.
Vid fast kondensering använder jag min befintliga 200l panna som acktank.
De tester jag gjort är rena kapacitets tester för att se hur mycket energi pumpen klarar av att producera.
Genom att stänga all förbrukning och mäta/kontrollera temperaturen i acktanken, får man en bra uppfattning av produktionen.
Gör ett test genom att värma acktanken från 35 till 45 grader, på din 750 literstank har då producerats 1,16kwh*10grader*750/1000 (det krävs 1,16kwh att värma 1000l vatten en grad).
Kontrollera samtidigt med an energimätare på eluttaget till pumpen hur mycket elektrisk energi som krävts för att producera de 8,7kwh till vattnet i tanken.
Vid mina egna mätningar har jag bara fått 1,5 som högsta C.O.P tal.
Det vore kul om andra som kan också gör detta test, då kan vi få reda på om vissa pumpar har dålig kapacitet och kan använda detta som underlag för reklamationer om så skulle krävas.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #31 skrivet: 30 mars 2009, 23:12:07 »
Jag skriver inte iden här tråden för att återigen börja felsöka produkten, utan för att jag blev förvånad över att någon fortfarande använder tråden.
Det enda jag vet är att det om jag räknar på Grevens siffror ang effekten så borde pumpen klara någon minusgrad hos mig utan problem, jag vet ju hur många kilo pellets det går åt & jag vet effekten/kilo, det går inte att jämföra.
Man försöker ju läsa det mesta för att skapa sig en uppfattning.
Dessutom har jag tillgång till beskrivningen av styrsystemet på pumpen, därför inflikade jag med kommentaren om hetgas skyddet :-)
Jag har själv en tvilling till EnergiCentra pumpen, tillverkad på samma fabrik och med samma styrning, dock under ett annat namn.
Min pump har varit i drift sedan förra veckan och jag har kört lite tester på den, jag har kopplat den så att jag kan köra den både med flytande kondensering och med fast kondensering.
Vid fast kondensering använder jag min befintliga 200l panna som acktank.
De tester jag gjort är rena kapacitets tester för att se hur mycket energi pumpen klarar av att producera.
Genom att stänga all förbrukning och mäta/kontrollera temperaturen i acktanken, får man en bra uppfattning av produktionen.
Gör ett test genom att värma acktanken från 35 till 45 grader, på din 750 literstank har då producerats 1,16kwh*10grader*750/1000 (det krävs 1,16kwh att värma 1000l vatten en grad).
Kontrollera samtidigt med an energimätare på eluttaget till pumpen hur mycket elektrisk energi som krävts för att producera de 8,7kwh till vattnet i tanken.
Vid mina egna mätningar har jag bara fått 1,5 som högsta C.O.P tal.
Det vore kul om andra som kan också gör detta test, då kan vi få reda på om vissa pumpar har dålig kapacitet och kan använda detta som underlag för reklamationer om så skulle krävas.


hej.
nu vet ju jag att du kör med på tok för mycket gas i din maskin med mer än 8ah vid full effekt.
gissar att du därav får lite taskiga värden. men jag hoppas att du mäter om nu snart när du justerat gasmängden så vi får se vilken skilnad detta medför.

ha de gött

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!