Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Idag började installationen av Energicentra-pumpen  (läst 15626 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #15 skrivet: 17 augusti 2008, 20:00:33 »
Tror det står 6m på min pump ska titta.

Några 110 ºC har jag då inte haft, kanske 45-50 ºC.
Ska skaffa fler termometrar så att det är lättare att se vad man pysslar med.

Ace, du har väl en beredare för att värma tappvattnet,  vilken temp har du pÃ¥ kalla sidan? Eller snarare vad har du för temp ut frÃ¥n din Energicentra?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #16 skrivet: 17 augusti 2008, 21:59:00 »
Tror det står 6m på min pump ska titta.

Några 110 ºC har jag då inte haft, kanske 45-50 ºC.
Ska skaffa fler termometrar så att det är lättare att se vad man pysslar med.

Ace, du har väl en beredare för att värma tappvattnet,  vilken temp har du pÃ¥ kalla sidan? Eller snarare vad har du för temp ut frÃ¥n din Energicentra?

Jag kör flytande kondensering mot ett radiatorsystem med tank i serie, som jag förvärmer tvv i (varmare ju större värmebehov huset har).
men jag har ju dyrt varmvatten sommartid med denna lösning, men billig värme vÃ¥r och höst  ;)
jag funderar därför på en värmepump till för tvv och värmning av mitt ute-spa, som går på fast kondensering.
jag har så kraftig pump/högt flöde i mitt radiatorsystem att deltaT blev väldigt lågt (ca 2 ºC på max), så jag fick bygga en "bypass" för att få rätt flöde/DeltaT.
flödet är alltid ett problem med en värmepump direkt i serie i radiatorkretsen....radiatorerna vill ha lägsta tänkbara DeltaT=högt flöde för att lämna maximalt med effekt, samtidigt som VP:n oftast vill ha mycket lägre flöde för att hamna på optimalt DeltaT.
enda lösningen blir en ByPass.

jag tror bara den inbyggda pumpen i Energicentra-pumpen klarar väldigt små radiatorsystem !!

mvh. ACE
« Senast ändrad: 17 augusti 2008, 22:04:25 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #17 skrivet: 17 augusti 2008, 22:29:26 »
Min pump driver bara 1st fläktkonvektor samt matning av ack-tankar. Det verkar inte gå tungt.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #18 skrivet: 18 augusti 2008, 07:20:07 »
jag tror bara den inbyggda pumpen i Energicentra-pumpen klarar väldigt små radiatorsystem !!
mvh. ACE
Anta att jag river ur cirkpumpen i lådan och sätter i en bypass, sen sätter jag istället en kraftigare cirkpump typ Grundfoss eller liknande utanför lådan kopplad mot lådan och med c:a 7 ºC diff in/ut, äventyras garantin då ?. Om sen elektroniken inte klarar en kraftigare pump kan man väl ordna slavstyrning med extra relä också.

Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Berga_Kungen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #19 skrivet: 18 mars 2009, 12:43:14 »
larostman det jag är orolig över om du sänker cirk pumpens varvtal till 1 är att hetgasen blir för varm o skadar kompressorn o som jag förstÃ¥tt det sÃ¥ är det inte heller bra om r410 gasen blir för varm. jag är ingen kyl tekniker men jag tror det är bäst att kolla temperaturerna pÃ¥ gas sidan  innan du laborerar med detta.
om man på eget bevåg laborerar med detta så kan det bli en del funderingar o diskutioner om garanti åtaganden om olyckan skulle vara framme.

vad gäller låg temp kontra hög temp så bör rimligtvis en kompressor som gör låg tempererat vatten hålla längre.
då en kompressor gör hög temp blir även trycket väldigt högt på gasen(går tyngre)& drar mer el.
detta gäller alla kompressorer inte bara matsumita.

Om nu någon fortfarande läser denna tråd, kan jag inflika att det finns skydd mot hetgastemp i kompressorstyrningen.
Detta är klippt ur program beskrivningen från ITC (som tillverkar styrningen):
h)compressor gas discharge temp. VS compressor speed
  If the gas discharge temp is between 93℃ and 97℃, compressor speed is maintained as the current speed, without increasing. If the gas discharge temp is between 97℃ and 110℃, compressor speed drops by 1Hz/3s; If the target compressor speed is less than the compressor’s lowest allowable speed, compressor stops. If the gas discharge temp is over 110℃,  compressor  stops.
    In this protection, If the gas discharge temp is between 87℃ and 93℃, compressor speed increases by 1Hz/30s.
  If gas discharge temp drops below 87℃, protection is cancelled.

Så någon direkt fara med hetgastemperatuen är det inte. Inte annat än att kompressorn kommer att gå med ett högt tryck och därmed påverka livslängden.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #20 skrivet: 24 mars 2009, 22:52:08 »
Ditt första inlägg, lägger du i en tråd som är nästan 1 år gammal??

Trodde den här tråden var "död"??

Men det kanske var viktig info ;)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #21 skrivet: 24 mars 2009, 23:03:50 »
Hej...

hur går Energicentra-pumpen? Nu borde du ju fått en hel del erfarenheter.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #22 skrivet: 24 mars 2009, 23:35:44 »
Den är svag, kör med pellets nu, den får göra VV sommartid, det bör den klara med bravur!
Kanske inte en av mina bättre satsningar.... 10 lappar till & det hade stått en CTC 105 ute i trädgården i stället, idag vet jag vad jag hade valt.
Svårt att reklamera också, den är ju hel (tror jag), menar den rör sig ju, det kommer varmvatten, den isar inte igen, men den orkar ingen belastning att tala om, men på elräkningen gör den stor skillnad, men åt fel håll....

Men nu är den avslagen & har varit det mesta av tiden sedan i jul.

Tråkig historia som jag försöker att inte tänka på.


Jag är här inne å kollar ibland, man måste ju kolla lite :)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #23 skrivet: 25 mars 2009, 14:09:38 »
Verkligen tråkigt att höra....

har du sett de sista råden om flyttning av givare och att höja returvattentemperaturen?

PS. Var verkligen prisskillnaden till CTC Ecoair 10 "lappar". Gav 33.000kr för min?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #24 skrivet: 25 mars 2009, 15:32:27 »
Då gjorde jag en ännu sämre affär...

Nä, jag har inte dragit igång elpatronen, det gick åt tillräckligt mycket ström ändå. Det får bli pellets som huvuduppvärmning.
På söndag kommer min första import av pellets med lastbil, kul!
« Senast ändrad: 25 mars 2009, 19:52:53 av Rickard »

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #25 skrivet: 25 mars 2009, 19:29:52 »
Fråga: Har du testat o labba med cirk-pumpen i vvx-skåpet (förutsatt att du fick modellen som kan ge 3 olika hastigheter).
Det är din beskrivning av stegningarna och acktankar m.m som får mig att fundera, för nu har du ju fixat sensor och rätt fyllnadsmängd om jag är rätt informerad.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #26 skrivet: 25 mars 2009, 20:08:12 »
Nu är som sagt allt avstängt å pelletsen brinner gött i källaren, den får bli sommarvattenvärmarpump så länge.
Jag har labbat en del men på uttryckliga order från Greven så slutade jag med det då denna sa att garantin inte gäller, då blir det inget labbande!


Utloggad bippsan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #27 skrivet: 26 mars 2009, 01:43:32 »
Nu är som sagt allt avstängt å pelletsen brinner gött i källaren, den får bli sommarvattenvärmarpump så länge.
Jag har labbat en del men på uttryckliga order från Greven så slutade jag med det då denna sa att garantin inte gäller, då blir det inget labbande!



öööömm, Skulle garantin upphöra ifall du ändrade cirkulationspumpen? Är det verkligen möjligt att återförsäljaren kan säga så. Skulle Jula/Foma säga det till mej, så skulle jag nog bara skratta åt dom och fråga om dom skojar med mej. Inte för att jag tror att dom skulle.......
1 plans tegelvilla 1967: Boarea 120m2:
Källare 120m2 i Kronoberg/Småland.
CTC vemaxx med 2st acc 500l. En 6kw elpatron
 i ena tanken.+ en NIBE 200l vvb som spetsberedare.
2st llvp, 1 DAIKIN solo XR35 i vardagsrummet, installerad oktober-17
och en Zibro SC 3032 i sovrummet som stöd vid köldknäppar+svalka på sommaren.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #28 skrivet: 26 mars 2009, 07:10:57 »
Hur tolkar du detta som jag fick till svars tidigare i den här tråden?
"om man på eget bevåg laborerar med detta så kan det bli en del funderingar o diskutioner om garanti åtaganden om olyckan skulle vara framme."

Det här nu väldigt längesedan, förra Ã¥ret, sommar/höst, men dÃ¥ jag blivit kallad det ena Ã¥ det andra av importören här pÃ¥ forumet sÃ¥ jag är lite less pÃ¥ att diskutera saken, blir bara arg pÃ¥ mig själv att jag köpte    " det billigaste ", jag vet ju att sÃ¥nt brukar vara smäck. SÃ¥ jag fÃ¥r skylla mig själv där. Lätt att vara efterklok.

Jag skriver inte iden här tråden för att återigen börja felsöka produkten, utan för att jag blev förvånad över att någon fortfarande använder tråden.
Det enda jag vet är att det om jag räknar på Grevens siffror ang effekten så borde pumpen klara någon minusgrad hos mig utan problem, jag vet ju hur många kilo pellets det går åt & jag vet effekten/kilo, det går inte att jämföra.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Idag började installationen av Energicentra-pumpen
« Svar #29 skrivet: 27 mars 2009, 20:51:27 »
Det var nog klokt...

vi kan ju se i en annan tråd hur "Greven" driver reklamationsfrågor.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 374
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!