0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har gjort en analys med (i mitt tycke i alla fall) intressant resultat. Då jag har läst av drifttiden för pumpen och tillsatselen månad för månad kan jag räkna ut ungefärligt antal producerade kWh/månad minus varmvattenförbrukningen som jag antog var konstant under året. Jag har försökt korrigera för att framlednings- och radiatortemperatur varierar under året. Dessa värden har jag jämfört med antalet gradtimmar beräknade från månadsmedeltemperaturen för Stockholm. Det Excelark med temperaturvärden jag hittade täckte tom 2004. Jag begränsade jämförelsen till månader utan solvärme (dec, jan och feb) och månader där solen borde värma (april, maj och sept). Sedan plottade jag antalet kWh mot antalet gradtimmar för månaderna. Det visade sig då att månaderna med solvärmebidrag låg under en rät linje mellan nollpunkten och gruppen av punkter utan solvärmebidrag, se bifogat diagram. Beräknar man värmebehovet i kW/K för de olika månaderna syns det tydligt att månader med solvärmebidrag får huset att framstå som bättre isolerat än det är. Gradtim kWh/Kdec 02 3880 0,24dec 03 3140 0,25dec 04 3370 0,27jan 03 4140 0,26jan 04 3960 0,25feb 03 3504 0,24feb 04 3240 0,24april 03 2090 0,21april 04 1770 0,21maj 03 620 0,12maj 04 860 0,15sept 03 240 0,07sept 04 360 0,10Tidigare har jag skrivit att huset behöver 0,22- 0,23 kWh/K men medelvärdet i tabellen är 0,25 för månaderna utan solvärme. Förklaringar är de följande: 1. Temperaturvärdena är för Stockholm, troligen Observatoriekullen inne i stan. I Danderyd är det lite svalare. Antalet gradtimmar i tabellen kan vara lite för lågt. 2. Ett tankefel från min sida vid tidigare beräkning av husets värmebehov. Jag multiplicerade pumpens effekt med andelen timmar radiatordrift utan att tänka på att det är antalet kWh varmvatten per månad som är konstant inte andelen. Andelen varmvattenproduktion vintertid är inte 14 % som är årsmedelvärdet utan betydligt lägre. Gör jag om beräkningen blir husets värmebehov 0,236 kWh/K. Pinsamt men så är det.De låga värdena för september beror inte bara på solinstrålning. Källaren är också varm och det minskar uppvärmningsbehovet. Oftast behöver vi inte sätta på värmen förrän efter första veckan i september. Det omvända gäller på våren, källaren är kall. Tittar man på diagrammet ser man att punkterna för månaderna med solinstrålning i genomsnitt ligger ca 500 kWh/mån under den räta linjen. Solen bidrar alltså med 1500 kWh under april, maj och september. Räknar man på graddagarna under sommarmånaderna finns det där ett skenbart uppvärmningsbehov på ungefär 500 kWh som täcks av solen. Med tanke på att mars (om jag inte missminner mig började Rickard köra frikyla i slutet av mars uppe i Piteå) och oktober bör bidra med en del solvärme tycker jag det verkar rimligt att hävda att solen bidrar med mer än 10 % av årsvärmebehovet exklusive varmvatten. Solens bidrag påverkar alltså beräkningen av husets värmebehov. Det faktum att jag tycker att antalet gradtimmar i Nibeprogrammet inte är vad jag tycker det borde vara behöver inte betyda att programmet ger oriktiga resultat. Vi vet ju inte hur programmet räknar. Husets värmebehov i kW/K anges aldrig utan resultatet är kWh till pumpen och tillsatsel.
Om du i båda kalkylerna har använt samma gräns på 18.5 så skall den delen vara jämförbar. Bästa sättet att dels säkerställa att vi jämför samma VAD, och dels att kolla om du förbrukningen som angetts är jämförbar är att kontrollra huskurvan. Även om vi förutsätter att allting är helt korrekt vet vi att programmen använder olika tidsperioder, och eftersom de använder olika tidsperioder räknar de med olika gradtimmar. Eftersom de räknar med olika gradtimmar kommer programmen att få fram olika husbehovskurvor. Som jag visade i förra inlägget, din bild av vad du tror är rätt kurva kontra den du får från NIBE skiljer på 20%. Det innebär att det utan problem kan skilja 20% med utgångspunkt från det värde du matar in (runt 20700 kWh, inget varmvatten är vad jag tagit fast på). En skillnad på 20% i husbehovskurva kan ensamt innebära att behovet som räknas ut kan slå med 4000 kWh redan med denna enda vetskap. Med en COP runt 3 innebär det att förbrukningen i värmepumpen kommer att slå runt 1300 kWh bara baserat på denna skillnad.
Hamnar du fortfarande på 6600 vid 10 grader och 18.5 grad, eller har du definierat om den punkten?
CiteraHamnar du fortfarande på 6600 vid 10 grader och 18.5 grad, eller har du definierat om den punkten? Skall undersöka det.
Jag vet inte hur du definierat framvattentemperaturen i NIBEs program,
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 31 juli 2008, 19:30:08Om du i båda kalkylerna har använt samma gräns på 18.5 så skall den delen vara jämförbar. Bästa sättet att dels säkerställa att vi jämför samma VAD, och dels att kolla om du förbrukningen som angetts är jämförbar är att kontrollra huskurvan. Även om vi förutsätter att allting är helt korrekt vet vi att programmen använder olika tidsperioder, och eftersom de använder olika tidsperioder räknar de med olika gradtimmar. Eftersom de räknar med olika gradtimmar kommer programmen att få fram olika husbehovskurvor. Som jag visade i förra inlägget, din bild av vad du tror är rätt kurva kontra den du får från NIBE skiljer på 20%. Det innebär att det utan problem kan skilja 20% med utgångspunkt från det värde du matar in (runt 20700 kWh, inget varmvatten är vad jag tagit fast på). En skillnad på 20% i husbehovskurva kan ensamt innebära att behovet som räknas ut kan slå med 4000 kWh redan med denna enda vetskap. Med en COP runt 3 innebär det att förbrukningen i värmepumpen kommer att slå runt 1300 kWh bara baserat på denna skillnad.Tycker inte man kan säga så. Nibeprogrammets husbehovskurva var något jag räknade fram. Vi vet inget om hur programmet gör beräkningarna. Man matar in kWh och väljer ort. Sen ser man antalet gradtimmar som en post i resultatsammanställningen men det kan vara en informationsuppgift som inte har med själva kalkylen att göra. Beräkningarna behöver inte ske på det sätt som vi tror. Det kan vara så att det finns en inbyggda korrigeringar för solvärmen vår och höst och andra påverkande faktorer. Det faktum att samma värde, 0,19, ger så olika resultat betyder att programmen räknar på olika sätt. CiteraHamnar du fortfarande på 6600 vid 10 grader och 18.5 grad, eller har du definierat om den punkten? Skall undersöka det.
Varifrån kommer värdena på elförbrukning och COP för L/V-pumparna i ditt program? Har jämfört med värdena på Nibes hemsida och hittar inte mycket överensstämmelse. Framför allt hade jag väntat någon form av hopp i COP-kurvan vid den temperatur där man börjar behöva avfrostning.
Det jag skev ovan var inte att påstå att NIBE räknar fel, utan att säga att bara den lilla osäkerhet du valt att själv indikera på vad du tycker är din huskurva, automatiskt för med sig en enorm påverkan i vad resultatet bör bli. Det handlar för mig väldigt mycket om att jämföra baserat på rätt "VAD" (när man räknar på riktiga fall har man oftast lika stor osäkerhet i vaden som det blivit mellan dina olika inlägg. Det är inte bara din huskurva, det är samma sak med ditt effektbehov och järmförelsen mot en luft/vattens kapacitet. sist hade du 6.6 kW vid minus 10, nu har du 5.5 kW vid minus 10. Det mitt fokus är på är inte om du räknar fel eller inte (tror du har mer data insamalade än de flesta), utan att skillnaderna på förutsättningen ("VAD") även här är ungefär 20%,
Här kan man få ett hum om skillnad i driftskostnad mellan LV och bergvärme: http://iframe.nibe.se/epi/varmevaljaren/Man bör inte ens i skåne utesluta bergvärme förrän man sett skillnaden i installationskostnad, dvs man bör ta in offert på både LV och bergvärme.
JAg börjar från slutet med COP. Det här är det värden jag får för kombinationen -7/45 i ordning el in, värme ut, COP (i Nibefallet gånger 0,9 för att täcka avfrostning enligt databladet. -7/45 är en realistisk kombination av utetemperatur och framledningstemperatur för mitt hus. Nibe 2,3 5,7 2,2 Mats 2,5 5,5 2,2Bra överenstämmelse. En annan kombination som stämmer bra med verkliga förhållanden är +7/35. Även i det här fallet har jag multiplicerat Nibes COP med 0,9 fast avfrostning borde inte behövas. Utan avfrostning är COP 4,1. Nibe 2,1 8,7 3,7 Mats 2,6 8,1 3,1Det var det som föranledde frågan. Nu är det förmodligen så att det produceras så få kWh vid höga temperaraturer att det inte spelar någon större roll om det finns en skillnad där. Kalkylerna behöver ju inte vara helt rätt. Det räcker med att de är så bra att kunderna inte klagar.
...En nyttig lärdom för min del av den här diskussionen har varit att det inte går att räkna ut husets värmebehov från antalet gradtimmar per år och värmeförbrukningen. Man måste korrigera 10-20 % för solinstrålningen. Däremot verkar gradtimmar och värmebehov för solfria månader ge rätt värde. Dessutom har jag fått fram ett värde på husets värmebehov som jag tror på, 0,23-0,24 kW/K.Det är riktigt att vi nu har kommit så långt att skillnaderna mellan Nibeprogrammets resultat för bergvärme och L/V och Matsprogrammets resultat för samma skillnad är rätt lika. Men då skall man observera att Niberprogrammet anger års-COP 3,8 för bergvärme medan Matsprogrammet anger 3,3. Så det som jämförs är inte skillnaderna mellan programmens resultat för L/V utan skillnaderna mot olika referenspunkter. Vi kan alltså inte säga att programmen för L/V-pumpar ger i stor sett samma resultat. Det måst skilja en hel del i års-COP för att skillnaden mot bergvärme skall bli densamma....
Humm, den har jag svårt att förstå. Det finns två olika kalkylställen på webbsidan, men bara en enda COP-kurva (den visas i den del som inte räknar med ändrad framledningstemperatur). Hur har du fått fram värdena från webbsidan för +7/35? Det är lite genant, men jag kan inte komma på var du fått dem?
Noterade att om jag valde Stockholm och 20700 och 18.5 (som jag kom ihåg utantill) och inte ändrade något mer, så får jag COP 3.7 på webbsidan för år 2000. Ändrar jag cirkulationspumpen (defaulten på 700 som du tagit upp) till ett lite lägre värde får jag på webbsidan 3.8 för tidsperioden 1950-2000. Så på mig verkar det som om även de kalkylerna ger samma resultat, men att defaulten på 700 (eller eventuellt andra inställningar) inte är samma som NIBE har som utgångspunkt.
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 04 augusti 2008, 17:19:01Humm, den har jag svårt att förstå. Det finns två olika kalkylställen på webbsidan, men bara en enda COP-kurva (den visas i den del som inte räknar med ändrad framledningstemperatur). Hur har du fått fram värdena från webbsidan för +7/35? Det är lite genant, men jag kan inte komma på var du fått dem? Det här är kalkylsidan jag användehttp://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.phpDen räknar väl med ändrad framledningstemperatur vid ändrad utetemperatur? Jag använde standardinställningen 50 grader vid -20 (borde ha varit 55 som jag använde i Nibeprogrammet). Det bör bli en framledningstemperatur på 35 grader plus minus ett par grader vid +7 grader.
CiteraNoterade att om jag valde Stockholm och 20700 och 18.5 (som jag kom ihåg utantill) och inte ändrade något mer, så får jag COP 3.7 på webbsidan för år 2000. Ändrar jag cirkulationspumpen (defaulten på 700 som du tagit upp) till ett lite lägre värde får jag på webbsidan 3.8 för tidsperioden 1950-2000. Så på mig verkar det som om även de kalkylerna ger samma resultat, men att defaulten på 700 (eller eventuellt andra inställningar) inte är samma som NIBE har som utgångspunkt.Men COP 3,3 för bergvärmesystemet var väl medelvärdet för COP över året? Så tolkar jag texten "Average COP per year ...". Då borde års-COP aldrig kunna bli högre än 3,3 med tanke på att köldbärarpumpens elförbrukning tillkommer.
Hej, det förklarar saken, denna webbsidan räknar med en fast temperatur.
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 05 augusti 2008, 20:25:49Hej, det förklarar saken, denna webbsidan räknar med en fast temperatur. Jo, jag insåg det igår kväll. Jag tolkade 50 grader som den framledningstemperatur som hörde ihop med -20 men det var alltså fast kondensering det handlade om men det är lätt att missa det. Hittade också sidan som räknade med flytande kondensering (inte så lätt, man måste titta i vänstermarginalen) och insåg att jag var inne på den utan att veta om det den gången jag fick en diff på 900 kWh/år som jag inte kunde rekonstruera i stället för 1200 som den "fasta sidan" gav. Det verkar som om skillnaden mot Nibeprogrammet genomgående ökar med ca 300 kWh/år. Vad är "Factor used to multiply relative change of forward water temperature to estimate relative change of COP"? Jag måste erkänna att jag inte begriper vad det betyder liksom förklaringen i rutan under. Jag kan inte få ihop faktorernas värden med något som jag känner igen.
Faktorn ovan handlar om hur mcket COP påverkas av framledningstemperaturens avvikelse från den som matats in som förutsättning. Säg att du matar in värden för 50 grader framledning. Säg sedan att du befinner dig på 40 grader framledning. då är du på 40/50 av ursprungligt framledningsvärde, men COPen har kaske bara minskat med 10%. Då behöver du faktorn ovan för att ange sambandet mellan den relativa förändringen av framledningstemperatur och förändringen av COP. en skalfaktor alltså.