0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejTitta gärna in på denna sidan:http://www.friskluftnu.se/Därefter tror jag du avstår från vedeldning.HälsningarSW
Citat från: SW skrivet 16 juli 2008, 14:20:09Håller med, vedeldning är förlegat och passar inte i samhällen.Om man har långt till grannarna är det ok för då drabbar det ju bara en själv.I och för sig så får skattebetalarna ändå vara med och betala en del av vården för de som drabbas av eldningsrelaterade sjukdomar - man kanske bör införa nån typ av "hälsoskatt" på vedeldning motsvarande den som finns på tex cigaretter och alkohol.Jag cyklade hem genom ett 70-tals villaområde i vintras när det var några minusgrader ute och vedeldningsröken låg tät över området.Utöver detta så hördes ett konstant brummande/vinande från högvarvande luft/luft-värmepumpar som satt på nästan varannat hus.
...Jag eldar ju iof själv i en liten skala (ca 0,5-3/4 m3/år) trots att jag bor i ett tättbebyggt villaområde och hittills har ingen någonsin klagat på min eldning iaf....
...för eldat det har vi ju gjort sedan "Hedenhös" och det kommer med all sannolikhet att fortsätta att eldas så länge det nu finns liv på denna jorden.
Förresten det här med att skattebetalarna ändå skulle vara med och betala en del av vården för de som drabbas av eldningsrelaterade sjukdomar kontra din föreslagna "hälsoskatt". Vore det inte klart mkt bättre att de lägger den hälsoskatten på mat, godis och dricka mm, eftersom det är väl säkert minst 80% av människorna i våra välfärdsländer som faktiskt äter ihjäl sig ju, och det får ju i huvudsak vi skattebetalare stå för, och det är väl numera ett mkt välkänt faktum att kniv och gaffel är de absolut vanligaste självmordsvapnen ju.
Citat från: SW skrivet 16 juli 2008, 14:20:09HejTitta gärna in på denna sidan:http://www.friskluftnu.se/Därefter tror jag du avstår från vedeldning.HälsningarSWHåller med, vedeldning är förlegat och passar inte i samhällen.Om man har långt till grannarna är det ok för då drabbar det ju bara en själv.I och för sig så får skattebetalarna ändå vara med och betala en del av vården för de som drabbas av eldningsrelaterade sjukdomar - man kanske bör införa nån typ av "hälsoskatt" på vedeldning motsvarande den som finns på tex cigaretter och alkohol.Jag cyklade hem genom ett 70-tals villaområde i vintras när det var några minusgrader ute och vedeldningsröken låg tät över området.Utöver detta så hördes ett konstant brummande/vinande från högvarvande luft/luft-värmepumpar som satt på nästan varannat hus.
Tjenare 2,8 injection! Ja du har väl helt rätt i att de pumparna tillhör inte mina favoriter precis, så nu nämner vi inget mer om dem, men däremot så tycker jag annars att du gör helt rätt i att om du nu skall skaffa dig en kamin så skaffa dig en riktig värmemaskin med ordentlig brinntid och kapacitet och ingen modern-designad öppen-spismodell med eller utan täljsten, för det är bara ett djäkla knog med att se till att det kommer värme ur dessa skräpmaskiner, och det ledsnar man ju snart på ju. Så kolla upp ordentligt på marknaden så att du får riktig valuta för pengarna, och inte minst en bekymmersfri och bekväm eldning om du nu avser att köra med vedeldning i en lite större skala.
Citat från: digitalrobert skrivet 16 juli 2008, 17:04:24Håller med, vedeldning är förlegat och passar inte i samhällen.Om man har långt till grannarna är det ok för då drabbar det ju bara en själv.I och för sig så får skattebetalarna ändå vara med och betala en del av vården för de som drabbas av eldningsrelaterade sjukdomar - man kanske bör införa nån typ av "hälsoskatt" på vedeldning motsvarande den som finns på tex cigaretter och alkohol.Jag cyklade hem genom ett 70-tals villaområde i vintras när det var några minusgrader ute och vedeldningsröken låg tät över området.Utöver detta så hördes ett konstant brummande/vinande från högvarvande luft/luft-värmepumpar som satt på nästan varannat hus.Ja men det var ju en jättesvensk ide att ta ut extra skatt på de som eldar...du är duktigt skolad av staten. Kanske de med äldre dåligt isolerade hus också ska ha en riktigt fet extraskatt så de skyndar på att byta alla fönster och isolera upp huset fort som f-n, eller river och bygger nytt. Då klassar de ju också in sig snabbare till högre fastighetsskatt. De som använder varmvatten kanske också borde få extraskatt så de inte badar så mycket, nej förresten badkar skall förbjudas helt! Och duscha borde man bara få göra en gång i veckan. Sedan inför vi en lag som förbjuder mer än 19 grader inomhus...Kanske skulle vara lite trevligare om man istället med bidrag premierade uppvärmingssätt som anses vara miljövänliga. Så att de med äldre fastigheter som har omodern uppvärmning och dålig isolering kunde få rimligare investeringskostnad = ekonomisk möjlighet att uppgradera sina anläggningar.Mvh Thomas
Håller med, vedeldning är förlegat och passar inte i samhällen.Om man har långt till grannarna är det ok för då drabbar det ju bara en själv.I och för sig så får skattebetalarna ändå vara med och betala en del av vården för de som drabbas av eldningsrelaterade sjukdomar - man kanske bör införa nån typ av "hälsoskatt" på vedeldning motsvarande den som finns på tex cigaretter och alkohol.Jag cyklade hem genom ett 70-tals villaområde i vintras när det var några minusgrader ute och vedeldningsröken låg tät över området.Utöver detta så hördes ett konstant brummande/vinande från högvarvande luft/luft-värmepumpar som satt på nästan varannat hus.
Citat från: zx12r skrivet 17 juli 2008, 01:53:08Citat från: digitalrobert skrivet 16 juli 2008, 17:04:24Håller med, vedeldning är förlegat och passar inte i samhällen.Om man har långt till grannarna är det ok för då drabbar det ju bara en själv.I och för sig så får skattebetalarna ändå vara med och betala en del av vården för de som drabbas av eldningsrelaterade sjukdomar - man kanske bör införa nån typ av "hälsoskatt" på vedeldning motsvarande den som finns på tex cigaretter och alkohol.Jag cyklade hem genom ett 70-tals villaområde i vintras när det var några minusgrader ute och vedeldningsröken låg tät över området.Utöver detta så hördes ett konstant brummande/vinande från högvarvande luft/luft-värmepumpar som satt på nästan varannat hus.Ja men det var ju en jättesvensk ide att ta ut extra skatt på de som eldar...du är duktigt skolad av staten. Kanske de med äldre dåligt isolerade hus också ska ha en riktigt fet extraskatt så de skyndar på att byta alla fönster och isolera upp huset fort som f-n, eller river och bygger nytt. Då klassar de ju också in sig snabbare till högre fastighetsskatt. De som använder varmvatten kanske också borde få extraskatt så de inte badar så mycket, nej förresten badkar skall förbjudas helt! Och duscha borde man bara få göra en gång i veckan. Sedan inför vi en lag som förbjuder mer än 19 grader inomhus...Kanske skulle vara lite trevligare om man istället med bidrag premierade uppvärmingssätt som anses vara miljövänliga. Så att de med äldre fastigheter som har omodern uppvärmning och dålig isolering kunde få rimligare investeringskostnad = ekonomisk möjlighet att uppgradera sina anläggningar.Mvh ThomasLugn och fin nu , på reaktionen låter det nästan som du har hela kittet med direktverkande el, luftvärmepump & braskamin. Jag tycker iofs det nästan låter mer svenskt att ropa på bidrag så fort man ska göra något, även om åtgärden i ditt exempel sänker ens boendekostnader. Dina andra exempel (badning etc) ökar ju bara driftskonstnaden för den "drabbade" och det bryr ju jag mig och merparten av staten knappast om. Om däremot en granne eldar så fort det blir några minusgrader samt varje helg och röken sugs in via friskluftsintagen i mitt hus så drabbas vi av grannens eldande.Två alternativ är då beskattning och förbud.Förbud är det enklaste och effektivaste men tyvärr har Raffen satt stopp för detta tidigare i tråden och då återstår beskattning.Edit: Såg att SW skrev: "Eldning för uppvärmning är inte tillåtet." i hans område, det går framåt!
Hehe, nästan mitt i prick! Vattenburen elvärme...
Citat från: Raffen skrivet 16 juli 2008, 23:00:48Tjenare 2,8 injection! Ja du har väl helt rätt i att de pumparna tillhör inte mina favoriter precis, så nu nämner vi inget mer om dem, men däremot så tycker jag annars att du gör helt rätt i att om du nu skall skaffa dig en kamin så skaffa dig en riktig värmemaskin med ordentlig brinntid och kapacitet och ingen modern-designad öppen-spismodell med eller utan täljsten, för det är bara ett djäkla knog med att se till att det kommer värme ur dessa skräpmaskiner, och det ledsnar man ju snart på ju. Så kolla upp ordentligt på marknaden så att du får riktig valuta för pengarna, och inte minst en bekymmersfri och bekväm eldning om du nu avser att köra med vedeldning i en lite större skala. En modern braskamin bränner snabbt och effektiv - och släpper ut bara vatten och koldioxid.Att köra med gammal kamin och låta den småröka i 6-8 timmar per vedsats.... vad ska man säga? Grannarna slutar hälsa av nån okänd anledning.Nej, ska man ha lång värme så är det bättre att satsa på en stor tulikivi eller motsvarande.