0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Här är folk på hugget! ThumbsupDet låter ungefär som jag har funderat då... Oavsett om balkarna hindrar cirkulation eller ej så får det nog bli en golvmodell p.g.a. fasaden... Om det inte ska bli ett jätteprojekt d.v.s. Känns skönt att kunna skippa ett element också, och kanske kunna bygga in den i någon estetisk konstruktion.... Ni vet hur det är - det är inte bara jag som ska uppskatta den! Lutar åt en MFZ-KA25VAH. Effekten borde väl vara nog till vårt ganska blygsamma uppvärmningsbehov? Synd att de är så dyra bara... eller att man är så snål... Vad jag kunnat läsa i andra trådar verkar man ju få vad man betalar för iaf!?
Kanske du kan spara...cirka 3-4.000kr/år med en L/L i Stockholm. Höjer du värmen 2 ºC kostar det dig 5% eller 500kr/år. I praktiken mindre eftersom en del tas via L/L pumpen.
Jag anser nog att en sån där "golvmodell" gör jobbet bra i den beskrivna fastigheten ! Och att dessutom slippa en rörinstallation ute på putsfasaden är väl ingen nackdel ! Det som jag möjligen" funderar på är hur de funkkari kylläget , om kylan då bara blir på golvnivå ? Och om det behövs på båda våningar, eller kanske inte behövs alls !??Golvmodeller tror jag det oftare kunde användas , ifall utrymmet tillåter alltså ?
Citat från: larryd skrivet 11 juli 2008, 22:51:14Kanske du kan spara...cirka 3-4.000kr/år med en L/L i Stockholm. Höjer du värmen 2 ºC kostar det dig 5% eller 500kr/år. I praktiken mindre eftersom en del tas via L/L pumpen.Hej Larryd! Menar du att utav hans nuvarande elförbrukning av ca 10000 kwh/år för uppvärmningen exkl varmvattnet så kan han bara spara ca 3-4000 kwh/år med en luftvärmepump?? Då är det ju inte mkt till luftvärmepump isf ju.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 11 juli 2008, 22:58:17Citat från: larryd skrivet 11 juli 2008, 22:51:14Kanske du kan spara...cirka 3-4.000kr/år med en L/L i Stockholm. Höjer du värmen 2 ºC kostar det dig 5% eller 500kr/år. I praktiken mindre eftersom en del tas via L/L pumpen.Hej Larryd! Menar du att utav hans nuvarande elförbrukning av ca 10000 kwh/år för uppvärmningen exkl varmvattnet så kan han bara spara ca 3-4000 kwh/år med en luftvärmepump?? Då är det ju inte mkt till luftvärmepump isf ju.Mvh Raffen.Ja...om han inte bor i en gymnastiksal eller garage utan mellanväggar. Jag tycker att 30-40% besparing är bra. Pengarna tillbaka på tre, tre och ett halvt år om han inte betalar för mycket för pumpen.
Jahapp... Då har vi haft en säljare hemma som har kikat och som rekommenderade en Daikin FVXS25F. Vad jag kan se i specifikationer så skiljer inte denna pump sig nämnvärt från Mitsubishipumpen. Båda är golvmodeller, verkar ha ungefär samma verkningsgrad och ljudnivå. Daikin är lite billigare samt har 5 års garanti på allt. Åsikter on Daikin vs. Mitsubishi?MvhStrandPalmen