0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Precis, det är mer eller mindre försumbart, men jag håller med Ridax att det är irriterande att det antagligen bara beror på ren okunskap/slöhet att de gjort som de gjort.Eller kanske att programminnet är fullt och de inte kan lägga till en enda kodrad ytterligare...
Tillsatstiden (T1) noteras endast i hela timmar och en legionellahöjning tar kanske 10-20 min/gång.Detta gör att det kan ta lite tid innan man får någon notering på mätaren, men tiden adderas ändå vid varje höjning.Jag har också 14 dagars intervall och har efter 3 1/2 års drift av pumpen 6 timmar legionellakörning.
Citat från: siby skrivet 11 juli 2008, 05:42:03Tillsatstiden (T1) noteras endast i hela timmar och en legionellahöjning tar kanske 10-20 min/gång.Detta gör att det kan ta lite tid innan man får någon notering på mätaren, men tiden adderas ändå vid varje höjning.Jag har också 14 dagars intervall och har efter 3 1/2 års drift av pumpen 6 timmar legionellakörning.Hmm.... låter inte helt rimligt. 3.5 år skulle betyda 91 legionellakörningar och det skulle du klara på 6 timmar tillsats? Om vi antar att din tillsats är på 6 kW så skulle det betyda att varje körning bara skulle ta 40 sekunder (om tillskottsräknaren räknar kWh) eller 4 minuter (om tillskottsräknaren visar timmar).Ditt exempel visar väl snarare i så fall att det verkligen är något skumt med tillsatsräknaren på VPn.
Citat från: Ridax skrivet 11 juli 2008, 06:50:04Citat från: siby skrivet 11 juli 2008, 05:42:03Tillsatstiden (T1) noteras endast i hela timmar och en legionellahöjning tar kanske 10-20 min/gång.Detta gör att det kan ta lite tid innan man får någon notering på mätaren, men tiden adderas ändå vid varje höjning.Jag har också 14 dagars intervall och har efter 3 1/2 års drift av pumpen 6 timmar legionellakörning.Hmm.... låter inte helt rimligt. 3.5 år skulle betyda 91 legionellakörningar och det skulle du klara på 6 timmar tillsats? Om vi antar att din tillsats är på 6 kW så skulle det betyda att varje körning bara skulle ta 40 sekunder (om tillskottsräknaren räknar kWh) eller 4 minuter (om tillskottsräknaren visar timmar).Ditt exempel visar väl snarare i så fall att det verkligen är något skumt med tillsatsräknaren på VPn.Ursäkta mig jag är lite glömsk. Värmepumpen är avstängd under sommarmånaderna då min solfångare sköter värmning av tappvatten,så beräkningen blir inte rätt.