0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för det Raffen, vad tror du om att sätta den mellan alt 3 och 4, dvs mitt på väggen? Borde kvitta eller?edit-> varför går alt 2 över entredörren bort?MvH
Citat från: dennisson skrivet 05 juli 2008, 12:02:20Tack för det Raffen, vad tror du om att sätta den mellan alt 3 och 4, dvs mitt på väggen? Borde kvitta eller?edit-> varför går alt 2 över entredörren bort?MvHHej Dennisson! Jag vidhåller att alt nr 1 är det absolut bästa alternativet vad gäller värmespridningen i huset eftersom en luftvärmepump vill ha lite ordentligt med space att jobba emot + att den kan ta med sig värmen från pelletskaminen under förutsättning att du nu väljer en pump som du manuellt kan ställa in enbart fast fläktläge på utan att pumpen f.ö är i verksamhet vad gäller uppvärmning. Som alt nr 2 och det näst bästa alternativet om ni ev skulle störas av innerdelsfläkten i V-rummet är en placering enl alt nr 4 som också ger en mkt bra värmespridning i huset inkl till övervåningen såsom alt nr 1. Sen har ju Erp (Ronnie) rätt i att innerdelens placering är ju det allra viktigaste för att kunna få till en bra värmespridning i huset, men kan man detta och samtidigt få ytterdelen i en söder eller ev väster-placering så är ju detta till en stor fördel för pumpens effektivitet bl.a genom minskade avfrostningar mm ifh till om ytterdelen hamnar i t.ex norrläge, vilket är till en stor nackdel för effektiviteten på pumpen med säkerligen ett antal hundralappar i ökad energiförbrukning/år ifh till en söder/väster-placering på ytterdelen, för solens uppvärmningskraft skall man nämligen inte underskatta.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 05 juli 2008, 18:49:25Citat från: dennisson skrivet 05 juli 2008, 12:02:20Tack för det Raffen, vad tror du om att sätta den mellan alt 3 och 4, dvs mitt på väggen? Borde kvitta eller?edit-> varför går alt 2 över entredörren bort?MvHHej Dennisson! Jag vidhåller att alt nr 1 är det absolut bästa alternativet vad gäller värmespridningen i huset eftersom en luftvärmepump vill ha lite ordentligt med space att jobba emot + att den kan ta med sig värmen från pelletskaminen under förutsättning att du nu väljer en pump som du manuellt kan ställa in enbart fast fläktläge på utan att pumpen f.ö är i verksamhet vad gäller uppvärmning. Som alt nr 2 och det näst bästa alternativet om ni ev skulle störas av innerdelsfläkten i V-rummet är en placering enl alt nr 4 som också ger en mkt bra värmespridning i huset inkl till övervåningen såsom alt nr 1. Sen har ju Erp (Ronnie) rätt i att innerdelens placering är ju det allra viktigaste för att kunna få till en bra värmespridning i huset, men kan man detta och samtidigt få ytterdelen i en söder eller ev väster-placering så är ju detta till en stor fördel för pumpens effektivitet bl.a genom minskade avfrostningar mm ifh till om ytterdelen hamnar i t.ex norrläge, vilket är till en stor nackdel för effektiviteten på pumpen med säkerligen ett antal hundralappar i ökad energiförbrukning/år ifh till en söder/väster-placering på ytterdelen, för solens uppvärmningskraft skall man nämligen inte underskatta.Mvh Raffen.för solens uppvärmningskraft skall man nämligen inte underskatta.nog gör solen sitt ?jag kollade min förbrukning från 07pumpen nere e12dke som står i norr-lägeförbrukade mer än 500 kwtän pumparna uppe som står i söder & vest läge och då är AC körningen in räknad på pumparna på övervåningen ca 200-300 kwtvisst stiger värmen men vi har alltid dörren stängd till källaren pga våra katter och övervåningen inbillar jag mig tar mer kw pga stoora & många 2 glas fönster så kan man hitta en bra placering av innedelen & utedelen i söder läge så är det många ++ mvh kjell
Tack för alla redovisanden Har nu blivit lite klokare på min placering ThumbsupAlt 1 på min ritning är faktiskt söder och den väggen där jag inte visat någon placering är väst.Vad kan man säga är max längd på rören mellan ute-innerdel? Tänkte om det gick att ha "långa" rör så kan jag kanske ha innerdelen på alt 4 placeringen och sätta utedelen med lite längre rör på väst-sidan?
Har nu kollat vädersträcken med kompass.. verkar som om jag var lite fel ute tidigare... Kortväggen där jag hade alt 1 ligger i sydost och långväggen där ej ngt alternativ finns sydväst. Har uppdaterat bilden lite och laddat upp den, rören mellan inner och utedel kan jag dra inomhus, ytterdelen hamnar då i sydväst uppe på väggen straxt under takavslutet, vilket då även innebär att jag får tak över ytterdelen, vilket borde vara bra? Alternativet är att vända på alltihopa och ha anläggningen på motsatt sida, dvs i sydost. Det hänger på hus mycket innerdelen kommer att störa då vi har tvn på den väggen där innerdelen kommer att sitta?? I köket däremot gör det inget om den låter litegrand.Pumpen kommer troligen att bli någon Toshibamodell, vilken vet jag ej i dagsläget, har en kontakt som kan ordna en sådan till bra pengar edit -> la till ny bildPs. Kan 6 meter rör mellan inner-ytter fungera??
HAHA! Perfekt, då kan man sova lite lugnare Tack så mycket för alla svar och rekomendationer, Raffen och alla andra!