0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Hansson skrivet 02 juli 2008, 19:46:10Fast som jag just sa så späder ni ju nu på skitsnacket om pellets.På dom moderna pannorna behöver man inte hålla på och släpa in säckar, sota, aska ur och stöka med allt sådant,Det enda som kan tyckas vara ansträngande är väl att ringa och beställa pellets.Sotar gör pannan själv.Sotaren tar med sig askan...Att säga att pellets är omodernt bevisar ju bara hur omodern den som sa det är.Tjenare Hansson! Jo du har väl rätt i att jag glömde även den olägenheten att se till att ringa och beställa pellets också. Så du menar alltså att en pall pellets som beställts och ställs av på gårdsplanen hamnar i pelletsanläggningen av sig självt?? De pelletseldare som jag har sett får hem en pall med säckar som ställs utanför huset, och jag har svårt att se att de av egen kraft hamnar i pannan eller i pelletsanläggningen. ...
Fast som jag just sa så späder ni ju nu på skitsnacket om pellets.På dom moderna pannorna behöver man inte hålla på och släpa in säckar, sota, aska ur och stöka med allt sådant,Det enda som kan tyckas vara ansträngande är väl att ringa och beställa pellets.Sotar gör pannan själv.Sotaren tar med sig askan...Att säga att pellets är omodernt bevisar ju bara hur omodern den som sa det är.
Tjenare Hansson! Jo du har väl rätt i att jag glömde även den olägenheten att se till att ringa och beställa pellets också. Så du menar alltså att en pall pellets som beställts och ställs av på gårdsplanen hamnar i pelletsanläggningen av sig självt?? De pelletseldare som jag har sett får hem en pall med säckar som ställs utanför huset, och jag har svårt att se att de av egen kraft hamnar i pannan eller i pelletsanläggningen. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 02 juli 2008, 20:12:43Citat från: Hansson skrivet 02 juli 2008, 19:46:10Fast som jag just sa så späder ni ju nu på skitsnacket om pellets.På dom moderna pannorna behöver man inte hålla på och släpa in säckar, sota, aska ur och stöka med allt sådant,Det enda som kan tyckas vara ansträngande är väl att ringa och beställa pellets.Sotar gör pannan själv.Sotaren tar med sig askan...Att säga att pellets är omodernt bevisar ju bara hur omodern den som sa det är.Tjenare Hansson! Jo du har väl rätt i att jag glömde även den olägenheten att se till att ringa och beställa pellets också. Så du menar alltså att en pall pellets som beställts och ställs av på gårdsplanen hamnar i pelletsanläggningen av sig självt?? De pelletseldare som jag har sett får hem en pall med säckar som ställs utanför huset, och jag har svårt att se att de av egen kraft hamnar i pannan eller i pelletsanläggningen. ...Man blåser in pelletsen i pelletsförrådet från en "tankbil", ingen manuell hantering.
Man kan ju också tänka att ett hus byggt för eldning kanske faktiskt mår bäst av eldning. Murstock, självdrag, högtemp t.ex.
Mitt bulkförråd står utanför pannrummet på gården...
Hej Digitalrobert och Hansson! Jodå jag förstår mkt väl, men vem vill då ha ett förråd med pellets i kåken?? Då är det väl klart mkt bättre att använda utrymmena till andra ändamål isf.Mvh Raffen.
Hej LoonQ! Står det på gården utanför huset?? Ja då är det ju nästan ännu värre tycker jag om det ser stökigt ut utanför huset, även om det ju kan finnas vissa fördelar med detta.Mvh Raffen.
Helt klart bästa stället, pellets kan avge vissa gaser som inte är så hälsosamma, dessutom kan det damma vid påfyllning...
CiteraHej LoonQ! Står det på gården utanför huset?? Ja då är det ju nästan ännu värre tycker jag om det ser stökigt ut utanför huset, även om det ju kan finnas vissa fördelar med detta.Mvh Raffen. Varför skulle det se stökigt ut? Förrådet känns som mitt minsta problem med gården... ogräset däremot...
Citat från: swepri skrivet 02 juli 2008, 20:48:34Man kan ju också tänka att ett hus byggt för eldning kanske faktiskt mår bäst av eldning. Murstock, självdrag, högtemp t.ex.Hej Swepri! Ja tänka kan man ju alltid göra iof, men det finns väl inget som säger att man måste fortsätta med något som man alltid har gjort, utan man kan väl mkt väl tänka om och ta till sig lite av den moderna tekniken, och kanske försöka hänga med lite i utvecklingen istället.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 02 juli 2008, 20:59:52Citat från: swepri skrivet 02 juli 2008, 20:48:34Man kan ju också tänka att ett hus byggt för eldning kanske faktiskt mår bäst av eldning. Murstock, självdrag, högtemp t.ex.Hej Swepri! Ja tänka kan man ju alltid göra iof, men det finns väl inget som säger att man måste fortsätta med något som man alltid har gjort, utan man kan väl mkt väl tänka om och ta till sig lite av den moderna tekniken, och kanske försöka hänga med lite i utvecklingen istället.Mvh Raffen.Det ska bli kul att se hur din elförbrukning förändras nästa vinter, för du slutar väl med den omoderna myseldningen nu Raffen?