0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
HejJag har svårt att förstå att alla dina temp varierar så med tiden.VV borde vara +- 3,4 graders upp och ner vid tappning annars stabil.Kan Ni förklara kurvorna lite.Janne
Tack för din beskrivn. Den förklarar en hel del. Kan du nästa gång innan du visar kurvorna. med rit program skriva exvVV vid Varm kurvanVP RG vid retur VPVP FG vid framl VP
Citat från: Alexander Pettersson skrivet 02 februari 2005, 20:04:36Jag har en idé på hur man kanske kan reda ut det hela.Någon som orkar sätta en givare på freonröret ut från kondensorn.Det optimala är nog att få så kallt ut från kondensorn som möjligt.Min logger ger bara halvgrader så det blir nog svårt för mig att se något.Suggastemperaturen som du är ute efter är förångningstemperaturen plus överhettningen, dvs 7-8 grader men kan variera.Den förändras något med kondenseringstemperaturen men inte mycket. Dessutom pendlar den något vilket gör att den är svår att mäta.Argh! Skall naturligtvis vara KB-temperaturen UT som är avhängig kondenseringstemperaturen, dvs större effektuttag vid lägre tryck.
Jag har en idé på hur man kanske kan reda ut det hela.Någon som orkar sätta en givare på freonröret ut från kondensorn.Det optimala är nog att få så kallt ut från kondensorn som möjligt.Min logger ger bara halvgrader så det blir nog svårt för mig att se något.
SEN är frågan om COP när är den bäst?
Nu har jag klämt in ytterligare ett par givare, hetgas och suggas.http://spiff.hax.se/log.htmlDet syns tydligt att effekförbrukningen följer hetgastempen (== trycket).