0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack raffen för snabbt svar!Men hur funkar funktionen med inställbara fasta fläktlägen? Såvitt jag förstår och som du skrev så går ju innerdelen ner på avkännarfart. Hur får jag igång endast innerdelsfläkten för att blåsa ut värmen ?(Snart är det Juli ) Jag har inget FAN eller ION läge på fjärren.Ang +8/10c funktionen så blåser den hejdlöst mycket (endast maxfläkt går att välja i detta läge). Låter den ytterdelen jobba och äta el även nu i Juni när det är 25 inne? Eller är det endast innerfläkten som går?Trist om innerdelen bara står och fiser när braskaminen skapar kraftig hetta i takregionen.... Thanks again!
Hallå! Japp ja är rädd för att NE9GKE är mindre bra i hop med braskamin. Men som sagt slår man på +8/10 underhållsvärmefunktionen så blåser det för fullt. Kanske är den funktionen räddningen för att få innerdelen att fläkta på ordentligt när man eldar i kaminen? Frågan är om utomhusdelen automatiskt jobbar för att producera 10+ underhållsvärme, trots 40 graders värme i takhöjd när man eldar?Finns det inga "hemliga" service koder för att lura Panasonicen att bara köra fläkt? Någon som vet ?
Hej!Jo innerdelelen går i maxfart när man kör +8/10 funtionen, hastigheten går inte att ändra utan det är fullt blås som gäller, såvitt jag vet...(Kan maxfarten ha ngt med avfuktning att göra när man kör den i en gammal sommarstuga ?)Pumpen är ansluten via brytare! Roligt detta med LVP mitt i sommaren, tror jag fått en ny hobby...
Anledningen till att innerdelen går med max varvtal när tempen är inställd på 8 eller 10 grader är för att avfrostningen på utedelen ska fungera. I annat fall så skulle den inte fungera.
Jadu Raffen, om du inte tror mig så kan du ju höra själv med Kinnan.
Alltså det krävs ju värme för att avfrostningen ska fungera. Vid avfrostning så blir ju innerdelen kallare eftersom värmen tas från inomhusluften. Om då varvtalet på fläkten höjs så kyls inte innerdelen av lika mycket och avfrostningen fungerar därför som avsetts.