0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svaret. Efter att ha läst 100+ trådar på värmepumpsforumet är jag hedrad av att få svar från självaste Raffen, inte helt oväntat med tanke på den produktion av svar jag har sett. Jag är inte heller helt förvånad att Nocrian dök upp som ett av dina förslag Jag kanske ska förtydliga placeringen. Det är bara ett halvtrappa ner till källaren så taket på källaren är förtfarande 1 m över golvplanet i vardagsrum och kök, därför tänker jag mig att det är en bra placering för att blåsa varm fin luft på golvnivån där vi behöver den bäst.
Citat från: Gjutarn skrivet 19 juni 2008, 23:14:56Tack för svaret. Efter att ha läst 100+ trådar på värmepumpsforumet är jag hedrad av att få svar från självaste Raffen, inte helt oväntat med tanke på den produktion av svar jag har sett. Jag är inte heller helt förvånad att Nocrian dök upp som ett av dina förslag Jag kanske ska förtydliga placeringen. Det är bara ett halvtrappa ner till källaren så taket på källaren är förtfarande 1 m över golvplanet i vardagsrum och kök, därför tänker jag mig att det är en bra placering för att blåsa varm fin luft på golvnivån där vi behöver den bäst. Hej Gjutarn! Ja det värmde ju lite extra att höra att du kände dig hedrad över att få ett svar ifrån mig Gjutarn, men du förstår att är det ingen annan som svarar så brukar jag försöka att ställa upp och hjälpa mina kompisar på forumet tillrätta efter bästa förmåga. Sen det här med att Nocrian dök upp tillsammans med Toshiba är att det endast är dessa 2 fabrikat utav märkespumparna som har en innerdel som är 25 cm hög, och därmed spec lämpliga att sätta över dörrar och fönster, men f.ö så tycker jag att Nocriapumparna är ganska överdrivna i sin kapacitet och anser normalt att man får ett mkt bättre värmeutbyte med 2 st mindre pumpar i stället för 1 st så stor pump.Jag ser på dina skisser att du har en halvtrappa ned till källaren, men det är väl bara ett trappshackt med en enkeltrappa om jag förstår det rätt, och därmed ett ytterst begränsat utrymme för att varmluften skall kunna komma upp från källaren och upp till bostadsvåningen. Det går säkert ganska bra att få upp värmen vid +grader och kanske några minusgrader, men från ca 5 minusgrader och lägre så kan du kanske få en hel del bekymmer med detta, men det beror ju i hög grad på hur den interna luftcirkulationen är i huset inkl husets ventilation. Därför så skulle jag nog råda dig till att sätta pumpinnerdelen uppe i bostadsvåningen isf, detta eftersom det är väl där som ditt verkliga värmebehov finns och inte i källaren såvitt jag kan förstå, och jag skulle då till dina ca 130 m2 i bostadsplanet isf rekommendera dig en pump på ca 6-6,5 kw.Mvh Raffen.
Jag är rädd för att midsommarafton kom från ingenstans och la sordin på luftvärmepumpsdiskussionerna. Men jag har hunnit se lite på ditt förslag och rent tekniskt kan det nog fungera invändigt med Toshiban, (mått över dörren är 29cm). Fast jag får fundera lite på hur man kan lösa det utvändigt, det är inte helt enkelt. Tack för hjälpen.
Hej.Här kommer en alternatividé utifrån min egen erfarenhet av luft/luftpumpar.För att få bra spridning i olika delar av huset behövs flera innedelar. Placera uteaggregatet på altanen, en del i vardagsrummet, en del i sovrummet och en del i källarsovrum. Då blir det korta rördragningar. Gissningsvis får du en bra inverterpump med tre innedelar installerat för 40.000:- inkl moms.Du får varmt där du vill - när du vill.......till låg kostnad.Robert