0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle valt daikin helt klart, om man jämför Daikin & Sharp som bygger ivt så ligger Daikin mycket längre fram dessutom har Daikin 5 års garanti ivt har försäkring..........sen en annan sak som Daikin slår ivt med är det ljudnivån daikin är känd för att va en bland dom tystaste på marknaden.......
Daikin har 5 års garanti sedan Nordbygg mässan i April i år.Tomas
Tips:Köp en separat pump till varje våning, alternativt en utedel och två/tre innedelar.Det är nästan nödvändigt - om man vill ha nå´n slags komfort - att ha inneaggregat fördelade i huset.Du kanske även vill kyla övervåningen(sovrum?) och det är ju omöjligt om inne-delen är placerad på entréplanet.Jag själv har tre luft/luftpumpar. Det funkar bra och är billigt i drift. Robert
Hej!Av praktiska skäl är det kanske svårt att dra cu-rör ifrån en utedel till tre innedelar, men om det skulle fungera så skulle jag absolut göra det.Jag har alltså tre olika luft/luftpumpar, som jag har hängt upp själv. Två av dem med quick-connection kit. Dessa pumpar är av märket Honeywell och on-off. Billiga i inköp, funkar bra, men självklart inte lika bra som min Panasonic inverter.Ingen av pumparna har nå´nsin krånglat utan bara lunkat på i flera år och värmt huset året runt.Visst tycker jag att 16000 kwh/år är måttfullt, när verkstad, hus, liten enkel stuga med hyresgäst, mm ingår......Jag kan egentligen ingenting om värmepumpar, men är intresserad av tekniken......Robert
Raffen.............jobbar du på SCB eller är är du kw-nörd......? Jag skojar lite, men drar ändå på smilbanden...... Bjuder du på det?Min totala årsförbrukning är 16000 kwh.Jag ville för sex år sedan testa hur en luftvärmepump fungerade och köpte en enkel maskin på K-Rauta. Det funkade bra och sedan hängde jag så småningom upp ett par till. Det är inte lika bekvämt som centralvärme, men av ekonomiska skäl stängde jag av elpannan 1998, eldade med ved några år, blev latare o latare och nu får luftpumparna sköta värmen.Ha´ru somnat?Robert